Citat:
Ursprungligen postat av
ajnoshort
Ja, skornas placering är sådan att de inte kan ha hamnat där på något naturligt sätt. Även polisen säger att de är planterade. Då är frågan hur mycket av resten som är planterat? Det kan vi inte veta något om i nuläget. Inte heller när saker har skett. Hela natten och halva förmiddagen är väl tidsspannet när saker kan ha skett eller blivit gjorda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xeitum
Tror inte polisen har använt sig av uttrycket "planterat" angående skornas placering. Däremot säger dom att GM troligen har kastat iväg skorna in i bushen i en typ av panikartad städaktion o att brottet högst sannolikt begicks i eller i anknytning till kohagen.
Har själv hela tiden ansett att man inte helt kan bortse från möjligheten att brottet kan ha skett på annan plats, men jag har det inte som huvudtes.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Det man kan tänka sig som en förklaring OM brottet skett på annan plats, är som jag skrev "att det skulle se ut som att det var där överfallet skedde", alltså ett försök att vilseleda. Själv tycker jag nog att det känns lite onödigt att åka dit och därmed riskera att bli upptäckt. Och en annan sak, om syftet hade varit att åka tillbaka för att vilseleda och "visa" att brottet skedde där, varför då inte låta skorna ligga synligt på stigen eller vid lekplatsen? Oavsett, gm visste att det var på den skogsstigen som Helena (och Ulrika) brukade gå hem från stan.
Jag håller med dig, det är lite märkligt att skrika/ropa "Nej, så får ni/du inte göra!". Jag lämnar det därhän, då jag inte har en säker uppfattning om "Hannas" vittnesmål, förutom då att jag finner en hel del saker som underliga i utsagan.
ajnoshort: Vilken är din agenda i tråden när du hela tiden försöker lägga ut felaktigheter? Polisen har aldrig sagt att skorna skulle vara "planterade". Polisen har hela tiden sagt att skornas placering tyder på att de kastades iväg. Det är en himmelsvid skillnad mellan "plantera" (en medveten, planerad handling i kriminalsammanhang) och kastades iväg!
Precis som Prinzezzan är inne på och som jag har sagt hela tiden: Det är fullkomligt osannolikt att en gärningsman skulle
antingen åka tillbaka till en brottsplats för att "i efterhand" lägga ut offrets tillhörigheter för att "förleda"
eller att gärningsmannen skulle åka till brottsoffrets bostadsområde för att försöka täcka upp för att brottet skulle ha skett på en annan plats. Ingen skulle komma på idén att ta risken att bli upptäckt när man i första läget hade klarat sig undan.
Och som Prinzezzan också skriver: Om syftet skulle ha varit att åka (tillbaka) för att vilseleda och "visa" att brottet skedde i Kohagen, varför lät man då inte skorna ligga synligt på stigen eller vid lekplatsen? Varför då gömma dem?
Sedan har vi bilspåren i sanden på lekplatsen och rivstartmärket. Skulle man ha åkt dit mitt i dagsljus och för öppen ridå kört stolle på lekplatsen för att lura i polisen att en bil skulle ha varit på den "uppdiktade" platsen under natten? Nej, nej och åter nej!
Och eftersom så många har sådana problem med "Hanna", kan vi plocka bort henne. Alla ni som "underkänner" de hittade spåren för att de inte på något sätt skulle visa att Kohagen var brottsplatsen, gör gärningsmannen en enda stor tjänst! Vederbörande sitter och njuter av all gratishjälp. Det sista beviset som behövdes var när Pelle Jenvén visade var legan hittades. Pelle och Fredrik stod precis vid/på skogsstigen
och alldeles nära där den mynnar ut på lekplatsen. Och det var också där som hjulspåren och rivstartmärket hittades. Legans placering var pricken över i. Och att polisen intresserade sig för legan från första början, tror jag berodde på dess form: Den avvek kraftigt från hur legor brukar se ut.
Alltså: Skorna, ringarna, legan, hjulspåren och rivstartmärket visar exakt var allt hände. Och om ni åtminstone står ut med "Killarnas" vittnesmål, är det de som binder samman händelserna i Kohagen/på lekplatsen. Det är således så många spår på en så liten yta att de talar sitt tydliga språk. Och så "Killarna" på det.