2022-11-27, 10:59
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag tror att jag är rätt person att ifrågasätta uppgifterna från "fartygskonstruktören" Sten Ekholm.

Var finns hans meriter (arbeten) att finna? Om det nu finns några? Eller är han en mytoman av värsta sorten?

Ekolm är civilingenjör enligt folkbokföringen 1970.

Att han upplevt incidenten och tolkat den som han gjorde ser jag inget skäl att ifrågasätta. Om en båt färdas i mycket låg hastighet i vågfritt vatten och kör på en kropp mitt på så kan det upplevas som en plötslig inbromsning (när båtens rörelseenergi minskas och överförs till kroppen. I avsaknad av smäll antar man att båten kört på något mjukt. Men även ett något större och hårdare föremål skulle kunna träffas utan att ljud uppstår om den faktiska träffen inte är exakt i fören utan lite vid sidan om fören så att påslaget inte är vinkelrätt mot båten utan i en betydligt lägre vinkel än så.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2022-11-27 kl. 11:08.
Citera
2022-11-27, 11:41
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
En människokropp är mjuk och väger ingenting i vatten, testa själv nästa gång du badar, andas ut så sjunker du men dra in ett djupt andetag så flyter du. En t.ex planka däremot som nätt och jämnt flyter är däremot hård och kan märkas vid kollision om den ligger "rätt" i vattnet.

Jaja, du får tro vad du vill..

OBS! Det är ingen roddbåt direkt vi pratar om.

Nej, vi pratar om en båt vars tunna köl sticker ned 1.87 meter. Nu såg inte Sten vad det var han körde på, så sannolikt var det kölen som kom i vägen för det som låg i vattnet. Om Helena dumpades i Vänern är det väl troligt att kroppen var paketerad för att sjunka till botten. Sten Ekholm har aldrig sagt att han körde på en kropp, men ingenting utesluter att så var fallet.
Citera
2022-11-27, 11:55
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Gärningspersonen, han eller hon, vill flytta fokus så att den verkliga brottsplatsen inte kommer att bli undersökt på minsta vis.

Ja, jag är klar över ditt resonemang, och är väl en teori så god som någon annan.
Citera
2022-11-27, 12:17
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Tack Thord. Att ta med kroppen är ganska ofta ett sätt att undanröja bevis för ett annat brott. Ett möjligt scenario är att HA går ensam hem (eller i alla fall sista biten). På Ekuddenvägen nära där stigen börjar sker en påkörningsolycka. GM kör på olagligt sätt (för fort, på cykelbana, onykter) och känner igen Helena. Han får dåligt samvete och grips av panik då han inser att spåren på platsen och på bilen samt att han brukar köra i området kommer leda polisen till honom. Han vill få det ogjort och ta bort spåren. Han vill inte lasta in kroppen på Ekuddenvägen med risk för upptäckt. Därav bär han kroppen till lekplatsen, kastar skorna som är i vägen vid bärandet när HAs kropp är över hans axlar och benen framför hans kropp. Sedan lägger han kroppen vid lekplatsen, springer tillbaka, kör runt bilen och lastar in kroppen. Alternativt kör runt bilen först och bär sedan kroppen till bilen/lekplatsen. Kan ha lagt ner kroppen (legan uppstår) för att göra utrymme för kroppen i bilen. Det löser GMs alla praktiska problem (dock inte hans moraliska): ingen upptäckt, inget rättsligt efterspel, slipper skammen inför grannar/familjen/bekanta.

Jag har heller aldrig riktigt kunna släppa påkörningsteorin som en möjlighet, även om det finns mkt som motsäger detta. Det skulle som sagt iaf förklara bortförandet av kroppen.

Det uppstår givetvis vissa frågetecken. GM/ GMs (troligen minst två i bilen) bär kroppen närmare 200m längs stigen genom hela Kohagen till lekplatsen. De måste m.a.o vara bekanta med området, samt vid god fysik (H vägde gissningsvis typ 55-60 kg). Skorna tappas längs stigen. Det borde även inneburit en iaf inte försumbar risk för möte med någon på stigen.

Det skulle underlätta teorin om bilen kördes runt in på lekplatsen samtidigt som kroppen bars längs stigen, alltså minst två GMs. Annars skulle bilen stått parkerad på Ekuddenvägen troligen minst 5 minuter, utan att någon sett den, iofs kanske inte omöjligt.

Inga (tydliga) fynd verkar dock ha funnits vid/på Ekuddenvägen som indikerade en påkörning. Å andra sidan så verkar ju polisens insatser varit helt usla initialt, bl.a beträffande brottsplatsundersökning. Jag vet inte heller hur der skulle se ut efter en påkörning i ca 75 km/h.

Det mesta verkar tyda på att H var närmast nykter, eller iaf endast lätt berusad, denna kväll/natt och man kan tycka att hon då borde kunnat se o höra en bil komma. Ekuddenvägen är smal o det kan inte tagit många sekunder att passera den gåendes. Bilen borde rimligen hållit en hög hastighet för att man inte skulle hinna hoppa undan s.a.s. 90 km/h motsvarar 25 m/s, 50 km/h motsvarar ca 14 m/s.

Man tycker även att bilen borde fått rejält synliga skador om hastigheten varit iaf närmare upp emot 90 km/h, borde vara jämförbart med påkörning av ett större rådjur.

Trots alla dessa knepigheter med en påkörningsolycka så ger jag det ändå en liten möjlighet.
Citera
2022-11-27, 12:23
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag har heller aldrig riktigt kunna släppa påkörningsteorin som en möjlighet, även om det finns mkt som motsäger detta. Det skulle som sagt iaf förklara bortförandet av kroppen.

Det uppstår givetvis vissa frågetecken. GM/ GMs (troligen minst två i bilen) bär kroppen närmare 200m längs stigen genom hela Kohagen till lekplatsen. De måste m.a.o vara bekanta med området, samt vid god fysik (H vägde gissningsvis typ 55-60 kg). Skorna tappas längs stigen. Det borde även inneburit en iaf inte försumbar risk för möte med någon på stigen.

Det skulle underlätta teorin om bilen kördes runt in på lekplatsen samtidigt som kroppen bars längs stigen, alltså minst två GMs. Annars skulle bilen stått parkerad på Ekuddenvägen troligen minst 5 minuter, utan att någon sett den, iofs kanske inte omöjligt.

Inga (tydliga) fynd verkar dock ha funnits vid/på Ekuddenvägen som indikerade en påkörning. Å andra sidan så verkar ju polisens insatser varit helt usla initialt, bl.a beträffande brottsplatsundersökning. Jag vet inte heller hur der skulle se ut efter en påkörning i ca 75 km/h.

Det mesta verkar tyda på att H var närmast nykter, eller iaf endast lätt berusad, denna kväll/natt och man kan tycka att hon då borde kunnat se o höra en bil komma. Ekuddenvägen är smal o det kan inte tagit många sekunder att passera den gåendes. Bilen borde rimligen hållit en hög hastighet för att man inte skulle hinna hoppa undan s.a.s. 90 km/h motsvarar 25 m/s, 50 km/h motsvarar ca 14 m/s.

Man tycker även att bilen borde fått rejält synliga skador om hastigheten varit iaf närmare upp emot 90 km/h, borde vara jämförbart med påkörning av ett större rådjur.

Trots alla dessa knepigheter med en påkörningsolycka så ger jag det ändå en liten möjlighet.

Till vilket problem är det lösningen att bära kroppen 200 meter innan den lastas in i bilen? Vägen är ju rak så även om du antar att Helena vid påkörningen flugit en bit så går det ju att parkera alldeles intill kroppen.
Citera
2022-11-27, 12:30
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nej, vi pratar om en båt vars tunna köl sticker ned 1.87 meter. Nu såg inte Sten vad det var han körde på, så sannolikt var det kölen som kom i vägen för det som låg i vattnet. Om Helena dumpades i Vänern är det väl troligt att kroppen var paketerad för att sjunka till botten. Sten Ekholm har aldrig sagt att han körde på en kropp, men ingenting utesluter att så var fallet.

Ok, jag var inte ombord på båten så jag kan inte påstå mig veta men det jag kan säga är att jag definitivt inte tror på att han kolliderade med en människokropp.

BTW, mycket underliga saker som flyter omkring under vattenytorna vid våra hav o sjöar, bara att gå på stränderna och se vad som spolats upp.
Citera
2022-11-27, 12:39
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Till vilket problem är det lösningen att bära kroppen 200 meter innan den lastas in i bilen? Vägen är ju rak så även om du antar att Helena vid påkörningen flugit en bit så går det ju att parkera alldeles intill kroppen.
För att få ihop det med skorna på stigen o föremålen på lekplatsen. Dessutom så känns det som att det när som helst skulle kunna komma en bil på Ekuddenvägen så man vill därifrån snabbast möjligt.
Citera
2022-11-27, 12:40
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Ja, skornas placering är sådan att de inte kan ha hamnat där på något naturligt sätt. Även polisen säger att de är planterade. Då är frågan hur mycket av resten som är planterat? Det kan vi inte veta något om i nuläget. Inte heller när saker har skett. Hela natten och halva förmiddagen är väl tidsspannet när saker kan ha skett eller blivit gjorda.

Det här jag påtalat i åratal men varje gång jag har tagit upp det har jag fått skit från ett visst håll.
Citera
2022-11-27, 12:50
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det här jag påtalat i åratal men varje gång jag har tagit upp det har jag fått skit från ett visst håll.

Tror inte polisen har använt sig av uttrycket "planterat" angående skornas placering. Däremot säger dom att GM troligen har kastat iväg skorna in i bushen i en typ av panikartad städaktion o att brottet högst sannolikt begicks i eller i anknytning till kohagen.

Har själv hela tiden ansett att man inte helt kan bortse från möjligheten att brottet kan ha skett på annan plats, men jag har det inte som huvudtes.
Citera
2022-11-27, 12:51
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag följer den här tråden regelbundet, och har skrivit ett fåtal inlägg för länge sedan. Bidra med något kan jag inte; möjligen kan jag undra över saker jag inte förstår.

Om brottet skett på den aktuella platsen, då kan jag förstå att tillhörigheter, i stressad och panikartad situation blivit kvar på platsen.

Men... Men om brottet; som det spekuleras ovan; har skett på annan plats. Varför placera ut tillhörigheterna i efterhand. Varför försöka "skapa" en brottsplats? I min enkla värld; om jag varit gärningsmannen; hade jag helst sett att förblivit okänd och att offret hade försvunnit utan några spår alls.

Sedan stör jag mig lite på att HA ska ha skrikit eller sagt "Nej så får ni inte göra". Min HÖGST oprofessionella spekulation är att det kanske inte är det man uttrycker när man själv blir utsatt. "Nej sluta, hjälp!" känns mer relevant. "Nej så får ni inte göra" verkar, utifrån min spekulation, mer troligt att säga om man blir vittne till att någon utsätter en tredje person.

Det man kan tänka sig som en förklaring OM brottet skett på annan plats, är som jag skrev "att det skulle se ut som att det var där överfallet skedde", alltså ett försök att vilseleda. Själv tycker jag nog att det känns lite onödigt att åka dit och därmed riskera att bli upptäckt. Och en annan sak, om syftet hade varit att åka tillbaka för att vilseleda och "visa" att brottet skedde där, varför då inte låta skorna ligga synligt på stigen eller vid lekplatsen? Oavsett, gm visste att det var på den skogsstigen som Helena (och Ulrika) brukade gå hem från stan.

Jag håller med dig, det är lite märkligt att skrika/ropa "Nej, så får ni/du inte göra!". Jag lämnar det därhän, då jag inte har en säker uppfattning om "Hannas" vittnesmål, förutom då att jag finner en hel del saker som underliga i utsagan.
Citera
2022-11-27, 12:58
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
För att få ihop det med skorna på stigen o föremålen på lekplatsen. Dessutom så känns det som att det när som helst skulle kunna komma en bil på Ekuddenvägen så man vill därifrån snabbast möjligt.

Att skor och ringar hittats där är sant, men till vilket problem är det lösningen att bära Helena genom Kohagen. Varför inte slänga henne i bagageluckan på Ekuddenvägen och köra iväg. Vad vann man enligt dig på att bära henne genom Kohagen om hon blev påkörd på Ekuddenvägen?
Citera
2022-11-27, 12:59
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ok, jag var inte ombord på båten så jag kan inte påstå mig veta men det jag kan säga är att jag definitivt inte tror på att han kolliderade med en människokropp.

BTW, mycket underliga saker som flyter omkring under vattenytorna vid våra hav o sjöar, bara att gå på stränderna och se vad som spolats upp.

Jag tror inte heller att det var Helena som kom i vägen för hans båt, men jag utesluter det inte.

Citat:
Jag tror att jag är rätt person att ifrågasätta uppgifterna från "fartygskonstruktören" Sten Ekholm.

Var finns hans meriter (arbeten) att finna? Om det nu finns några? Eller är han en mytoman av värsta sorten?

Här finns lite att läsa.

"I början på 1950-talet arbetade jag som nybliven civilingenjör på KTH och ledde arbetet på den lilla skeppsprovningsrännan."
https://www.sjofartstidningen.se/batbyggarprojekt-med-forhinder/

Sveriges Yachtkonstruktörers Riksförening
https://www.syr.se/historia/

"Sten har under många år varit aktiv i KMS, bl.a. när Norra hamnen byggdes, då hans stora kunskaper om energin och kraften i vind och vågor kom till stor nytta."
http://kmsnordon.se/sten-ekholm-har-lamnat-oss/
Senast redigerad av Sculley 2022-11-27 kl. 13:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in