Citat:
Ursprungligen postat av
Sunset
Jag tror inte att risken skulle vara speciellt stor vid utplacerade av skor och ringar. Anledningen att göra det skulle ju vara för att få det att se som om det var där brottet begåtts.
Tror inte handlingen behöver vara planerad i förväg.
Jag tror inte heller att man helt ska bortse från möjligheten att Helena kan ha förts bort från annan plats än Kohagen, även om denna plats känns mer sannolikt. OM brottsplatsen inte är skogsstigen - och hennes skor, ringar m m placerades ut, så att det skulle se ut som att det var där överfallet skedde - så måste det ha gjorts av en eller flera gm som VISSTE att detta var den väg som Helena gick hem från stan. Hur många visste det?
Dessutom måste utplaceringen ha skett innan sen eftermiddag på söndagen, då den första skon hittades. Det innebär att skorna, ringar m m måste ha fraktats dit i någonting, så som exempelvis en påse eller väska. Det söktes efter Helena tidigt på söndagen, av vad jag förstår, och att då gå omkring med t ex en påse, det skulle märkas. (Tror inte gm höll skorna i händerna.)
För mig säger detta att Helenas tillhörigheter placerades ut innan kompisarnas sök, tidigt på söndagen, just för risken att bli upptäckt. I den händelse att brottet skedde på plats i/vid skogsstigen, så tror jag att skorna slängdes ut från stigen i samband med brottet och att ringar m m kan ha fallit ur ryggsäcken vid inlastning av kroppen i bilen.
Jag tror inte heller att handlingen (brottet) behöver ha varit planerad.