2022-11-27, 14:35
  #13
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag håller inte med alls. MissLi är ett geni och just låten X är bland det absolut bästa inom svensk musik just nu. Instruktionsboken är en annan av hennes låtar som är riktigt bra och dessutom lika bra om inte bättre i engelsk översättning. Jag är normalt inget fan sv svensk nutida musik och jag har jävligt svårt för alla de här småkillarna med piercing i ögonbrynet som ska kombinera livets hårda skola med krystade sånger om olycklig kärlek och som allihop låter som kloner. Samma sak med alla ”blatte-sångare” som kör med autotune och rappar/sjunger på förortssvenska med skitnödiga nödrim. I jämförelse är MissLis texter poesi med både djup och en sällan skådad förmåga att uttrycka sig på det svenska språket.

Om jag skriver en låt om mina ex där den ena är bipolär och den andra inte kunde städa och den tredje var kass på att laga mat, och trallade fram det hela med lite randomiserade noter, kanske lite plingade på gitarr, då hade jag varit en stjärna enligt dig?

Kan du specificera vad som är så bra med hennes låtar, framförallt låten X jag tagit som exempel?
Citera
2022-11-27, 14:43
  #14
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag tycker att du har fel.

Det är förbluffande att man fortfarande kan skriva ny musik trots den begränsade mängd ämnen och ackord som finns. Så att det liknar annat är inte konstigt alls.

Låten i din trådstart är en hit. Textmässigt är den smart. Rent melodiskt sätter den sig på hjärnan.
Citera
2022-11-27, 14:43
  #15
Medlem
Enydrions avatar
Har blivit lite avskärmad från nyare artister, för sex, sju år sedan så lyssnade jag mycket på typ Megapol på radion i bilen, men blev oerhört trött på programledarna så slutade med det och gick över till mp3 från minneskort. För tre år sedan slutade jag med radio helt, alltså även P1 som hade blivit för pk för mig.

Har bytt bil så skaffade då en 1TB hårddisk som jag la en massa FLC låtar på.

Men tror jag har typ hört en enda låt med Miss Li, så tror jag laddade ner nån skiva med henne...

Spotify har jag kanske igång en liten stund nån gång i månaden typ.

Brukar mest lyssna på ljudböcker i hörlurar när jag jobbar (och inte behöver tänka så mycket på vad jag gör)
Citera
2022-11-27, 14:45
  #16
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag håller inte med alls. MissLi är ett geni och just låten X är bland det absolut bästa inom svensk musik just nu. Instruktionsboken är en annan av hennes låtar som är riktigt bra och dessutom lika bra om inte bättre i engelsk översättning. Jag är normalt inget fan sv svensk nutida musik och jag har jävligt svårt för alla de här småkillarna med piercing i ögonbrynet som ska kombinera livets hårda skola med krystade sånger om olycklig kärlek och som allihop låter som kloner. Samma sak med alla ”blatte-sångare” som kör med autotune och rappar/sjunger på förortssvenska med skitnödiga nödrim. I jämförelse är MissLis texter poesi med både djup och en sällan skådad förmåga att uttrycka sig på det svenska språket.

Håller med. Miss Li, Veronica Maggio, Laleh och sånna artister är bra.
Men att radio blandar 20 låtar och spelar på repet är rätt trist.
Citera
2022-11-27, 15:42
  #17
Moderator
MondoBizarros avatar
Det känns som en variant av Barbie Girl och även om få skulle kalla de som skrev den genier så lyckades de iaf nå hela världen med sin form av pop.
Det kommer Miss Li aldrig göra, inte om hon så håller på i 20 år till...och sjunger hon fortfarande som om hon vore 14 vid det laget får det nog göras någon form av intervention.
Citera
2022-11-27, 15:53
  #18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Är jag ensam om att nästan bli förbannad över att "artister" som dessa får tid i public service? Varför spelas detta ens i radio? Vem gillar detta?
För att det är kommersiell musik som är skapad för att sälja, och du tillhör inte målgruppen.
Citera
2022-11-27, 15:56
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Dessa kvinnor i 40-års åldern (Maggio, Miss Li, Laleh m.fl) är ju att betrakta som halvt efterblivna, dom har inte kommit längre i livet och den personliga utvecklingen.

Dom låter som tonåringar när dom sjunger och deras texter beskriver tonåringars problem på högstadiet.
Precis, blir löjligt att efter 20år fortfarande sjunga om tonårsproblem eller tidigt 20års ålder.
Har gillat Maggio sen Nöjd och Havanna mammaf och såg henne på Nalen inför typ 25 personer, men hon kör på i samma stuk år efter år. Borde förnya sig.
Citera
2022-11-27, 16:06
  #20
Medlem
Sternensoldats avatar
Saken är att den del artister tycks ha frikort. De kan göra vilken musik som helst och kommer få speltid på de större kanalerna oavsett.

Bland dessa finns Miss Li, Laleh, Smith & Tell, Takida, First Aid Kit, Molly Sandén, Veronica Maggio samt ett antal one hit wonders som spelas för att deras genombrott slog stort och sedan får några chanser innan de dör ut. Hit räknas exempelvis Myra Granberg, Clara Klingenström, Klara Hammarström och en rad andra Förnamn Efternamn-artister.

Det är trallvänligt, oförargligt och för de flesta passerar det ganska obemärkt. Det är lite som hissmusik fast i radioformat. Vaniljmusik som funkar för ett ganska brett åldersspann, från småungar som kollat Mello till äldre som mest har på radion som sällskap.

Jag är glad att jag inte är musikläggare på P4 riks. Frågan är om man fått hjärnblödning eller sparken först..

För övrigt bör tilläggas att jag inte förstår varför man frivilligt lyssnar på radio när precis den musik man vill lyssna på finns inom räckhåll dygnet runt.
__________________
Senast redigerad av Sternensoldat 2022-11-27 kl. 16:17.
Citera
2022-11-27, 16:09
  #21
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Dessa kvinnor i 40-års åldern (Maggio, Miss Li, Laleh m.fl) är ju att betrakta som halvt efterblivna, dom har inte kommit längre i livet och den personliga utvecklingen.

Dom låter som tonåringar när dom sjunger och deras texter beskriver tonåringars problem på högstadiet.
Och det är ju lite det som är problemet; Dom har inte utvecklats som vare sig människor eller artister.
Green Day skriver fortfarande låtar om att vara ett fucktard och inte passa in. Men det är inte längre ynglingens syn som framförs. Det betyder ju så klart att jag inte skäms när jag lyssnar på deras nyare låtar.

Men det är ju nån slags rockband snarare än popprinsar.
För det är ju lite grejen också. All popmusik låter typ likadant. Nej, det är inte jag som är gammal och inte hör skillnad. Men att popmusik görs efter recept är ju inga nyheter.
Citera
2022-11-27, 16:11
  #22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag håller inte med alls. MissLi är ett geni och just låten X är bland det absolut bästa inom svensk musik just nu. Instruktionsboken är en annan av hennes låtar som är riktigt bra och dessutom lika bra om inte bättre i engelsk översättning. Jag är normalt inget fan sv svensk nutida musik och jag har jävligt svårt för alla de här småkillarna med piercing i ögonbrynet som ska kombinera livets hårda skola med krystade sånger om olycklig kärlek och som allihop låter som kloner. Samma sak med alla ”blatte-sångare” som kör med autotune och rappar/sjunger på förortssvenska med skitnödiga nödrim. I jämförelse är MissLis texter poesi med både djup och en sällan skådad förmåga att uttrycka sig på det svenska språket.
Nej. Låten X låter precis som alla sånger om expartners som alla kvinnor har skrivit någonsin.
"Det är slut. Du hade dina problem och nu är jag fri och stark igen! Hör mig vråla".
Citera
2022-11-27, 16:12
  #23
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Problemet är ju att dom förstör för alla andra.

Dom tar ju plats på radion som kunde används till bättre musik.

Dom skapar ett stort lidande.

En stund på jorden, utan Laleh hade varit bättre.
Starta en radiokanal du där det bara spelas tjackig anarkopunk så lovar jag att sitta klistrad. Till dess kommer jag att hävda att all musik som spelas på radio är skit, inte bara pop på svenska med kvinnlig avsändare. Eftersom jag, och även du uppenbarligen, är ett undantag som inte gillar radioskval så får vi väl gott acceptera att alla andra gillar skit
Citera
2022-11-27, 16:15
  #24
Medlem
Jävligt töntiga texter dessutom, varför växer de inte upp liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in