Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Vi bör rusta enligt nato-standard med 2% av statsbudgeten, eventuellt mer nu initialt, för att vara på säkra sidan. Det går inte att eliminera risken helt, men vi ska vara väl förberedda. Vi är inte rädda för ryssen längre, de har visat vad de kan och inte kan. Den enda som skapar fiendeskap är ryssen själv, de kunde bara gett fan i att invadera Ukraina så hade det varit frid och fröjd, både här och där, istället har vi elände på så många plan. Hur fan ryssjävlarna tänkte när de drog igång det här debaclet är det många som kommer att fundera på i lång tid framöver.
Fast detta har ju, egentliigen, hållit på länge. Hybridkriget mot väst startade 2014 enligt svenska frivilliga i Ukraina. Jag skulle snarare säga att det startade 2007 med Putlers "krigsförklarining" under säkerhetskonferensen i München 2007, eller ännu tidigare, kanske så långt tillbaka som när Moskvastaten gjort sig kvitt tributer till mongolerna och började expandera.
Från en svensk frivillig i Ukraina:
Citat:
Kompanichefen Forsmark minns när de från en ukrainsk region fick höra att man hade slut på en viss typ av tråd som används för att sy underlivsskador efter svåra förlossningar – eftersom så många små flickor våldtagits av ryssarna.
– Då brast det för mig. Nu jävlar. Jag vet inte hur, men då blev det personligt
https://omni.se/a/Xb9Wog
Sd
(Orginalartikeln i SvD är mycket läsvärd, men kanske låst.)
Själv skulle jag nog göra mer skada en nytta om jag åkte ner för att kriga. Bättre då att jag gör det jag är bra på, dvs informationskrigföring.
Slava Ukraini!