2022-11-25, 21:46
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Asbra att de vill förbjuda blyhagel.
Fattar inte varför det är lagligt att strössla naturen med bly. Efterblivet rent ut sagt.
Så dina stålhagel har inte samma anslagsenergi? ANPASSA dig då efter de nya förhållandena.
Så hur känner du inför de 200000 ton blykabel som ligger nergrävda i naturen?

Som naturvårdsverket inte tycker är lönt att gräva upp?
Citera
2022-11-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04

Ska man vara noggrann är det inte blykabel utan blymantlad kabel.
Citera
2022-11-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vad är alternativet till blyhagel? Jag förstår inte varför någon frivilligt vill kasta bly runt sig i skogen. Det må vara ett naturligt ämne men det är fortfarande giftigt för levande organismer.

Var tror du blyet kommer ifrån, var hittar man bly och finns där inget djurliv eller är djuren förgiftade där det finns menar du? Eller menar du att bly är ofarligt till man gräver upp det och sen lägger det på ett annat ställe?
Citera
2022-11-26, 22:15
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Var tror du blyet kommer ifrån, var hittar man bly och finns där inget djurliv eller är djuren förgiftade där det finns menar du? Eller menar du att bly är ofarligt till man gräver upp det och sen lägger det på ett annat ställe?

Så länge blyet stannar i gruvorna, under jord så skadar den inte levande organismer på ytan. Jag förstår inte din fråga. Menar du att småfåglar äter bly innan den utvinns från under jord?
Citera
2022-11-26, 22:26
Medlem
Sternensoldats avatar
Jag förstår inte riktigt problemet med blyhagel, i synnerhet inte vid jakt. Vid en bra jakt avlossas på sin höjd 4-5 skott. Själv har jag aldrig varit med på någon jakt där det gått av mer än två skott. Den lilla mängden bly det sprider bör vara försumbar, även om det är en mark med relativt högt jakttryck.

På lerduvebanor är det, åtminstone här omkring, enbart tillåtet med stål redan som det är. Det som kommer drabbas är jaktstigar, som utöver det rena nöjet är en oerhört viktig del i skytteträningen. Stål funkar inte och övriga alternativ springer iväg i pris, vilket kommer återspeglas i skadeskjutningsstatistiken.
Citera
2022-11-27, 12:23
Medlem
Citat:

Ja, vad tycker du själv?
Bly är inte bra att ha i naturen.
Varför skall Naturvårdsverket gräva upp jägarnas blyhagel? Sanering av marken får väl jägarna själv bekosta.
Citera
2022-11-27, 17:44
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Citat:

Ja, vad tycker du själv?
Bly är inte bra att ha i naturen.
Varför skall Naturvårdsverket gräva upp jägarnas blyhagel? Sanering av marken får väl jägarna själv bekosta.

Blyförgiftningen bidrar kanske något till dyslexin...
Inte blyhagel, blykabel...
Citera
2022-11-28, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sternensoldat
Jag förstår inte riktigt problemet med blyhagel, i synnerhet inte vid jakt. Vid en bra jakt avlossas på sin höjd 4-5 skott. Själv har jag aldrig varit med på någon jakt där det gått av mer än två skott. Den lilla mängden bly det sprider bör vara försumbar, även om det är en mark med relativt högt jakttryck.

På lerduvebanor är det, åtminstone här omkring, enbart tillåtet med stål redan som det är. Det som kommer drabbas är jaktstigar, som utöver det rena nöjet är en oerhört viktig del i skytteträningen. Stål funkar inte och övriga alternativ springer iväg i pris, vilket kommer återspeglas i skadeskjutningsstatistiken.

Det räcker alltså med ett blyhagel i en död eller skadad fågel för att förgifta en rovfågel, eftersom de har mycket stark magsyra för att kunna bryta ned benen av bytesdjuren.

https://www.natursidan.se/nyheter/ny-studie-forgiftning-fran-blyammunition-stort-problem-for-europas-rovfaglar/
Citera
2022-11-28, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Blyförgiftningen bidrar kanske något till dyslexin...
Inte blyhagel, blykabel...

Ja, det kanske är så att vi alla redan är påverkade i negativ riktning.

Kabel, hagel eller vad som helst av bly skall väl inte ligga o drälla i naturen.
Företagen som grävt ner kabeln får väl bekosta upptagningen.
Telia har gjort vinst under många årtionden så de kan säkert använda en del av den vinsten till att återställa marken.
Detsamma gäller jägarna.
Citera
2022-11-28, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Så länge blyet stannar i gruvorna, under jord så skadar den inte levande organismer på ytan. Jag förstår inte din fråga. Menar du att småfåglar äter bly innan den utvinns från under jord?

Så du menar att om jag gräver upp bly och lägger det ovanpå marken så ändrar det sig på något vis och blir genast farligt + att småfåglar sätter igång och mumsar i sig det? Nä nu får du sansa dig lite!🤣
Faktum är att bly i fast form har ingen påverkan alls på varken djurliv eller miljö ( eller isåfall så extremt liten påverkan att det inte spelar någon roll) , det är vad jag tror!
Jag skulle vilja se bevis på att bly i fast form skulle vara farligt!
För övrigt har vi ju använt bly i ammunition sedan vi började jaga med skjutvapen vilket är ganska länge, vi borde ju sett vansinniga skador på djur och natur vid det här laget om det vore farligt att använda.
Citera
2022-11-28, 19:08
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Så du menar att om jag gräver upp bly och lägger det ovanpå marken så ändrar det sig på något vis och blir genast farligt + att småfåglar sätter igång och mumsar i sig det? Nä nu får du sansa dig lite!🤣
Faktum är att bly i fast form har ingen påverkan alls på varken djurliv eller miljö ( eller isåfall så extremt liten påverkan att det inte spelar någon roll) , det är vad jag tror!
Jag skulle vilja se bevis på att bly i fast form skulle vara farligt!
För övrigt har vi ju använt bly i ammunition sedan vi började jaga med skjutvapen vilket är ganska länge, vi borde ju sett vansinniga skador på djur och natur vid det här laget om det vore farligt att använda.

Du verkar inte förstå sambandet samtidigt som du försöker idiotförklara mig.

Här kan du läsa hur det exempelvis påverkar örnar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskningen-entydig-blyammunition-dodar-ornar

Detta är så klart information du kunde hittat på egen hand.
Citera
2022-11-28, 20:17
Medlem
Huntsmans avatar
Lögner:

https://twitter.com/ErikLakomaa/status/1382264603116253187
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem