Citat:
Ursprungligen postat av
aaerlig
Enligt obekräftad källa ska Pontus ha varit ganska begåvad i skolan. Framkom i någon podcast där de intervjuat skolkompisar. Man kan visserligen vara av typen som får bra betyg antingen genom att vara intelligent eller genom att plugga åtta timmar per dag. Jag tycker att det lutar åt det senare.
Jag har följt Pontus några år och har alltid tyckt att han är vidrigt cringe. Ser man objektivt på saken så gör han dock samma sak som så många andra: one direction, Justin Bieber, Jonas Brothers, Backstreet boys. Sälja relativt oskyldigt sex till mindreåriga är en lukrativ marknad. Blonda tonåringar är en köpstark grupp (eller ja, deras föräldrar). Skillnaden är att Pontus har gjort det lite för uppenbart (och uppenbarligen tycker om det).
Tror det mera handlar om social kompetens och mognad än intelligens.
Pontus har svårt att förstå att allt som inte uttryckligen bryter mot lagen ändå kan vara moraliskt fel, tvivelaktigt, eller socialt awkward.
Om jag lånat 10 000kr av dig som jag aldrig ger tillbaka, och du kan inte bevisa att du blivit lurad i en rättegång, då har jag inte gjort något moraliskt fel enligt Pontus resonemang.
Att en 24-åring frågar en random 10-åring om denne vill "ta en ride" i bilen är är ok eftersom det inte uttryckligen bryter mot lagen. Vilka vibbar det skapar för folk runtomkring är inget Pontus tänker på sådär jättemycket.
Att säga att man kan tänka sig ha sex med en 10-åring när denne är myndig bryter inte mot lagen. "Där fick ni allt!" tänker Pontus eftersom han tror att sociala spelregler och lagar är samma sak.