Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
NYT hade nyligen en mycket bra (och mycket lång)
artikel om de ukrainska järnvägarna sedan krigets början.
Kontentan där var att ukrainska järnvägarna är en knappt reformerad koloss från Sovjets dagar som är helt genomsyrad av korruption och slöseri. Och det har varit en fantastisk tillgång för Ukraina. Slöseriet har inneburit att de har mängder med reserver att sätta in när ryssarna bombat, framförallt ett enormt överskott på personal vilket varit en fantastisk tillgång när reparationsbehoven ökat markant. Järnvägsbolaget är också en sorts stat i staten som med byråkratisk imperialistisk logik har försökt att göra allting inom sina egna väggar. Vilket också har varit en enorm fördel eftersom de har tillgång till utrustning och verkstäder för att göra i princip allting, till exempel tillverkar de all räls de behöver själva.
Andra detaljer från artikeln är att Ukrainas järnvägsnät var grovt överdimensionerat, vilket gav gott om reservlinjer när ryssarna bombade vissa sektioner. En annan detalj är att bara hälften av den
ukrainska järnvägstrafiken var elektrifierad före kriget vilket gör det mer eller mindre meningslöst för ryssarna att bomba elsystemet, större delen av tågen kommer att fortsätta att gå ändå.
New York Times har en artikel och den verkar som andra som jag sett intressant. De verkar kunna vilja beskriva verkligheten som den är. Men men... de har lite lätt ibland att släta över problem för Ukraina för att inte artiklarna skall bli "för tunga" att läsa. Kommer en hel del intressanta analyser från USA inte minst pentagontalesmän vill jag tillägga.
Men du 70% av loken är ellok.
Och du Häromdagen när elnätet blev utslaget stod all järnvägstrafik stilla under nära ett dygn.
Slutsatsen NYT drar "mer eller mindre meningslöst för ryssarna att bomba elsystemet, större delen av tågen kommer att fortsätta att gå ändå." känns minst sagt vinklad i Ukrainas favör.
Iaktagelsen i NYT att Ukrainas Järnväg är supersovjetiskt uppbyggd och fungerande kan jag verkligen skriva under på för det är precis vad jag tänkt på när jag begagnat den. Har även begagnat Rysk järnväg i nutid och faktiskt inte fått samma känsla. Dessutom vet jag inte hur många mil jag åkt på sovjetisk. Så jag har viss personlig insyn i detta. (Har aldrig åkt transsibiriska men däremot Helsingfors - Teheran med byte i Moskva. En tågresa jag minns. :-) )