2022-11-25, 23:20
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Varför? Hade det hållit sig på rätt sida gränsen hade de levt idag. Dumt val de gjorde om du frågar mig.
Definitivt dumt val av de och jag hade också skjutit de utan ånger.
Men någon gång, tidigare i livet har även de varit små oskyldiga glada barn, älskade av stolt mamma och pappa.
Men givetvis skiter man i det när de går över gränsen.
Senast redigerad av Jan-A 2022-11-25 kl. 23:23.
Citera
2022-11-25, 23:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Ryska robotar och kryssningsrobotar......du vet att de inte finns va? Inser du att du är pinsam? ryssen kan inte hantera Ukraina, du sitter här och låtsas att det skulle bli nån sorts krig mellan NATO och ryssland. NATO skulle jämna hela ryssland på en vecka.
Kriget i Ukraina är hårt, brutalt och blodigt. Varför tror du att Nato inte redan "jämnat" Ryssland?

Jag kan i rättvisans namn skriva vad jag tror: krig är inte på lek, vilket vi annars lätt inbillar oss när vi sitter på tryggt avstånd och jiddrar på FB. Krig är förenat med stort lidande och betydande risker. Ska jag vara ärlig tror jag att Ryssland undviker en konfrontation med Nato till varje pris, trots stora ord i ryska TV-program och annat trams. Vet du vad? Det är propaganda! WakeUpWakeUpWakeUp. Och — jag känner mig tämligen säker på att Nato också gör det. Det är ju sorgligt på sitt sätt: varken Nato eller Ryssland vill ha ett storkrig för Ukrainas skull. Det är därför det är "OK" för båda sidor att Nato-länder (och andra) stöttar Ukraina endast med materiel.
Citera
2022-11-25, 23:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Du har rätt, jag var missinformerad.

Dock lider ryssarna stor brist på kullager då företag som SKF har stängt ner sin fabrik i ryssland, och andra har gjort samma sak, samt vägrar sälja till dem.

Det finns massor av kullagertillverkare ja, men de gör inte kvalitetskullager som SKF och det blir som det blir när man använder sig av sådana.
Citera
2022-11-25, 23:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Länka till dom finska tidningarna där du hittat artiklar då.
Du vet väl inte vem som är prenumerant eller inte?

Bifoga även länken till Helsinki sanomat TACK!

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008725001.html
Citera
2022-11-25, 23:27
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Definitivt dumt val av de och jag hade också skjutit de utan ånger.
Men någon gång, tidigare i livet har även de varit små oskyldiga glada barn, älskade av stolt mamma och pappa.
Men givetvis skiter man i det när de går över gränsen.
Möjligt de var oskyldiga som barn, nu får de som vuxna och passerat gränsen ta ansvar för sin handlingar. De har trots allt sig själv att skylla, de valde eller tvingades att dö i Ukraina istället för att dö i kampen mot sina härskare...
Citera
2022-11-25, 23:28
Medlem
orrecrists avatar
Tror någon på Rysslands gamla rostiga kärnvapen i händelse av ett kärnvapenkrig löjligt.
Citera
2022-11-25, 23:32
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kriget i Ukraina är hårt, brutalt och blodigt. Varför tror du att Nato inte redan "jämnat" Ryssland?

Jag kan i rättvisans namn skriva vad jag tror: krig är inte på lek, vilket vi annars lätt inbillar oss när vi sitter på tryggt avstånd och jiddrar på FB. Krig är förenat med stort lidande och betydande risker. Ska jag vara ärlig tror jag att Ryssland undviker en konfrontation med Nato till varje pris, trots stora ord i ryska TV-program och annat trams. Vet du vad? Det är propaganda! WakeUpWakeUpWakeUp. Och — jag känner mig tämligen säker på att Nato också gör det. Det är ju sorgligt på sitt sätt: varken Nato eller Ryssland vill ha ett storkrig för Ukrainas skull. Det är därför det är "OK" för båda sidor att Nato-länder (och andra) stöttar Ukraina endast med materiel.
Givetvis vill ingen part ha storkrig men till syvende och sist är det putte som invaderat Ukraina, han kan backa eller fortsätta lalla på. Oavsett så är ansvaret för detta, hans allena, det ska aldrig förglömmas...
Citera
2022-11-25, 23:33
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Såg en hemsk video filmad med drönare. Ett par ryska soldater med brytna ben filmat högt från ovan och oklart varför men dålig förmåga att röra sig. Antagligen träffade av någonting. En av de verkade död eller medvetslös.
En som levde men trasiga ben drar ett tygstycke från halsen upp över ansiktet och siktar med bössan mot hjärtat. Sedan slutar de filma.
Hur mycket man än hatar ryssland för allt lidande och all död de har dragit in till Ukraina så är det ändå tragiska livsöden.
Absolut tragiskt, många ryssar har inte ens valt att vara där.
Citera
2022-11-25, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Absolut tragiskt, många ryssar har inte ens valt att vara där.

Tragiskt såtillvida att resterande ryssar inte tar till sig detta o förstår vad de också skall göra
Citera
2022-11-25, 23:35
Medlem
Det blir intressant att se hur ryska soldater klarar av vintern. De har ingen anledning att vara där, en stor del har en ekonomisk motivation, den ryska militären tar så stora skador så att Putin och hans gäng får ta beslut att skicka dit de som har ännu sämre motivation än vad de som redan är där har. Ukrainska soldater kommer fortfarande ha en enorm motivation till att försvara sig till den milda grad att man kör ut de ryska soldaterna - detta kommer troligtvis ske till våren. Nu under de kallaste månaderna kommer det nog stå ganska still.

Oavsett blir det svårt för den ryska propagandan att reparera någon slags motivation för soldater på marken i Ukraina. Det mesta är byggt på lögner, i stort sett allt är byggt på lögner. Det är ett problem för den ryska propagandan i sig, det går inte längre att föra absurda argument om denazifiering, alla som fallit för detta under dessa 9 månader känner sig bara riktigt korkade just nu. Det är därför den ryska ledningen valt att vara så illa det går, att förstöra för civila medborgare i ett land, kunde varit du, kunde varit jag.

Det är redan ristat i sten att den ryska ledningen är totalt förlorad, den ryska propagandan är förstörd, och förhoppningsvis finns det ett bättre Ryssland runt hörnet. Ukraina finns kvar och kommer finnas kvar och Ukraina kommer blomstra när detta är över. Frågan är vad Ryssland kommer bli. Det är fortfarande så att det bästa den ryska ledningen kan göra för alla som bor i Ryssland är att ge order om att vända sina stridsvagnar 180 grader.
Citera
2022-11-25, 23:37
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Kina köper ENORMA mängder olja från ryssland. du hittar allt om det från alla tänkbara källor från alla håll.
Men- de källorna säger väl också att Ryssland totala export av gas och olja minskat, eller hur?
Citera
2022-11-25, 23:40
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Håller fullständigt med. Inte ens ryssarna är värda detta elände. Men å andra sidan, vågar de inte stå emot diktaturen så får de trots allt skylla sig själva.

Personligen hade jag hellre valt 10 år i buren än att riskera mitt liv som 20-25 åring och flytt Ryssland så fort jag kunnat vid 30-40 år.

Fy fan för att bo ett land som Ryssland

Om du har fått för dig att 10 år i ett ryskt fängelse, särskilt som "landsförrädare" eller "försvarssabotör" är något slags svensk saft och bulle-upplevelse, så har du nog missat både det ena och det andra.

Man har det nog helt klart bättre i Ukraina, särskilt om man kan mygla sig till en tjänst som inte är i direkt strid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in