2022-11-25, 15:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, vi får se hur det utvecklar sig. Tror det kommer att vara ganska små justeringar av frontlinjen under vintern, sen till våren smäller det till och ryssarna tappar ytterliggare terräng, kanske tom kastas ut fullständigt.

Men Ukraina har överraskat tidigare, kan hända stora grejer i vinter med.
Jag tror du har fel angående vintern.

När marken fryser till så blir det lättare att ta sig fram igen. Det hela är förstås väldigt väderberoende eftersom det behöver vara kallt men inte så mycket snö.

Sedan blir det ganska bra tajming för ryssarna eftersom majoriteten av rekryterna har hunnit med grundläggande träning vid det laget.

Jag tror det kommer hetta till ordentligt under vintern och lugna ner sig igen när åkrarna förvandlas till träskmark igen.

Jag får intrycket av att UK sidan är bättre rustade för att överleva vintern än ryssarna. UK skulle eventuellt kunna sätta sig på defensiven och ge de nya turisterna från Ryssland ett varmt mottagande. Om det blir rejält kallt och med lite assistans så kan vädret ta livet av ryssarna.
Citera
2022-11-25, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du skickar mig til en psyops-sida? Tror du själv på den? Hur som helst tog jag en titt och man hade bara 500 ryska krigsfångar registrerade där, intressant.

84 600 döda ryssar multiplicerat med 5 ger då 423 000 döda ukrainska soldater och det tror inte jag på. Därimot tror jag på 30-40 000 döda ryssar. 150-200 000 dödade ukrainska soldater enligt min och andras uppskattningar.

Hur har jag kommit fram till de förlusterna hos ukrainarna? Jo dom har själva berättat om det, 100-200 döda om dagen och nu under hösten upp till 1000 döda per dag. Ukrainska soldater har själva berättat att när offensiverna började dog det minst fem gånger fler av av deras soldater än ryssarna.

Finns det någon logik i detta? Offensiver utan luftunderstöd och mängder av artelleriunderstöd kostar många soldater och även om man har det dör oftast tre gånger så många.

Ryssarna gör allt för att minimera förluster och mal istället ner motståndet med artelleri, drönare och flyg innan dom går på offensiven. Man kan göra det eftersom man har mycket mer hårdvara och ammunition. Kharkov och Kherson var i stort sätt tömmda på ryska soldater då Kiev-regimens soldater gick in så det dog inte många ryssar där utan tvärt om, ukraina tog stora förluster via artelleri och flygbombningar genom att bara åka igenom.

Du får tro vad du vill men förbered dig på en överaskning senare för då kommer Ukraina istället att överdiva sina förluster för att få ännu mer pengar och sympatier. Ta som grundregel att Kiev alltid ljuger och allt måste kontrolleras. Ryssarna är bättre på att hålla sig till sanningen för dom vet att det håller bättre i längden även om dom också ljuger eller överdriver ibland.

Ah, lite tvärtomspråk nu på eftermiddagen, trevligt.

Du vet om att ryssarna har som strategi att ljuga friskt?

De har tex redovisat siffror på hur många plan de skjutet ned som är mer än dubbelt så höga som antalet plan Ukraina ens haft som mest, de påstår att hela NATO finns på plats i Ukraina, de slåss alltså inte mot Ukrainska soldater, utan det det är HELA NATO man har emot sig.
Man påstår även att Ukraina är fullt av satanister och nazister och att det är Ukraina som invaderat ryssland...osv osv.

Ukrainska rapporter stämmer däremot ganska väl med de oberoende källor som granskar förluster på båda sidor.

ryssarnarna har dessutom mycket svårare att nyttja sitt artilleri nu sen Ukraina fick Himars, då deras ammunitionsupplag konstant bekämpas.

Att ryssarna vet att det är bättre att hålla sig till sanningen i längden var nog det märkligaste påstående jag läst på mycket länge, då det är en del av deras strategi att ljuga och sprida missinformation, och det är uppenbart för alla (normala) människor.
Citera
2022-11-25, 15:12
Medlem
leachs avatar
Undrar vad som gått fel i uppfostran av ryssen. Ligger allt som oftas i helt öppen terräng och sover och tigger om granat.

Ukrainian drone drops a grenade on Russian soldier
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1596135300928925696
Citera
2022-11-25, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

När marken fryser till så blir det lättare att ta sig fram igen. Det hela är förstås väldigt väderberoende eftersom det behöver vara kallt men inte så mycket snö.

Sedan blir det ganska bra tajming för ryssarna eftersom majoriteten av rekryterna har hunnit med grundläggande träning vid det laget.

Jag tror det kommer hetta till ordentligt under vintern och lugna ner sig igen när åkrarna förvandlas till träskmark igen.

Jag får intrycket av att UK sidan är bättre rustade för att överleva vintern än ryssarna. UK skulle eventuellt kunna sätta sig på defensiven och ge de nya turisterna från Ryssland ett varmt mottagande. Om det blir rejält kallt och med lite assistans så kan vädret ta livet av ryssarna.

Jag vill inte påpeka detta som något specifikt till dig, men varför i helvete håller folk på med att benämna Ukraina som UK??? Skall det vara så förbannat svårt att förstå att UK är en helt annan del utav världen och inte att användas i beskrivningar som denna. Det är väl för fan inte mycket begärt att folk skall använda sig utav rätt benämning så att inte de som kanske faktiskt inte vet inte missförstår saker och ting. UK ÄR brittania i samlad form och inget annat. UA är Ukraina, så för helvete se till att hålla det till vad det skall vara.
Tack på förhand
Citera
2022-11-25, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Det är helt klart en möjlig utveckling. Vad vi sett hittentills så verkar utbildningen av de mobiliserade lämna en del att önska.

Inte roligt att vara ryss där inte. Blir de inte nerkämpa av ukrainarna så blir de nerskjutna av Wagnerstyrkorna om de retirerar.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-11-25 kl. 15:46.
Citera
2022-11-25, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Undrar vad som gått fel i uppfostran av ryssen. Ligger allt som oftas i helt öppen terräng och sover och tigger om granat.

Ukrainian drone drops a grenade on Russian soldier
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1596135300928925696

Påverkad av narkotika? Full? Hypotermi?
Citera
2022-11-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Om nu Kenneth Grägg har varit bedragare hela sitt liv innan det här kriget så har det väl en viss betydelse för vad han håller på med nu. Han samlar ju ivrigt in pengar även nu med?

Artiklarna, de finns flera olika i finska/finlandsvenska tidningar var som du berättade inte så lätta att hitta. De är dessutom spärrade för ickeprenrumeranter.

Här är en artikel ur Helsingin-Sanomat översatt till engelska. Det finns bild med. :-)

https://pledgetimes.com/war-of-ukraine-kenneth-gregg-has-appeared-in-the-finnish-media-under-a-false-name-and-military-rank- a-finnish-scammer-convicted-of-large-scale-blows-has-said-that-he-is-training-s/
Länka till dom finska tidningarna där du hittat artiklar då.
Du vet väl inte vem som är prenumerant eller inte?

Bifoga även länken till Helsinki sanomat TACK!
Citera
2022-11-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Tufft att du lider av det.
Tror dock att civilbefolkningen i Ukraina lider mer än du...och det av orchernas terror.

Nu verkar civilbefolkningen i Ukraina lida ordentlig brist på livets nödvändigheter: Värme, vatten och mat. Utan dessa överlever inte en människa. Eftersom man kan misstänka att läget kommer förvärras ytterligare så är det nu verklig risk för massdöd hos civila i landet.

När kriget bröt ut på allvar så reste sig "alla" svenskar som en man! Vi skall hjälpa Ukraina med allt fi kan och förmår.

Nu när det står helt klart att Ukrainska folket står inför massdöd? Usch och fy vad russarna är hemska mot ukrainarna men det kan vi ju inte göra något åt.

Om en ukrainare läser en svensk kvällstidning eller för den delen den här tråden förstår den: Vi har förlorat kriget och nu vill ingen hjälpa oss.

Jag tror faktiskt ryssarna kan komma att förlåta ukrainarna efter detta krig men absolut inte västerlandet. Aldrig i livet och det kommer inte jag heller.

Fan va rätt vi gjorde när vi brände stjänbaneret!
Citera
2022-11-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Därför är det lite roligt när vissa ryssar/pro-ryssar pratar om nödvändigheten att införa en "multipolär värld". Men vad har Ryssland egentligen att erbjuda, förutom våld och förtryck?

Om vi jämför med väst? Eller jämför med Kina?

Kina är visserligen diktatur, men de uppför sig inte som ett förortsgäng i Sverige. Putin och hans regim för mina tankar närmast till ett skjutglatt kriminellt gäng i Sverige som lever på brott och där Putin är gängledaren.

HIV och alkoholism kan dom bidra med och sprida till andra kulturer.
Citera
2022-11-25, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Jag lider av att se att ni blint litar på västerländsk propaganda.

Jag baserar mig på många olika källor. Både svenska och utländska som jag bedömer som pålitliga.
Citera
2022-11-25, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Och var är ditt belägg för att Zelenskyj bor utomlands och flygs in och ut ur landet i varje vecka? Kan du styrka att Zelenskyj lämnat Ukraina överhuvudtaget sedan februari 2022? Eller är det din fria fantasi som talar?

Jag noterar att J-ordet hoppade ut igen, trots att det inte hade med diskussionen att göra. Det tycks vara närmast tvångsmässigt. Att Zelenskyj med stor framgång styrt sitt land under en militär invasion från en mångdubbelt större granne stör dig uppenbarligen något oerhört, liksom att han är den kanske mest respekterade statschefen i världen just nu. Men att påstå att han skulle ha flytt landet och gömma sig i Italien… är det det bästa du kan komma på?

Det intressanta med en grav antisemit som du är att man egentligen inte behöver göra någonting. Ge honom ett tangentbord och internetuppkoppling så kommer han att visa vilken skev alternativ verklighet han lever i. Han förstår inte att de barocka vanföreställningarna underminerar allt annat han eventuellt skulle kunna ha att säga i frågan.

Vart Zel befinner sig har varken du eller jag en aning om. Han är dock enormt viktig för Ukraina om inte annat så för moralens skull. Jag ser inget fel alls om man vill skydda honom extra och gömmer honom i nåt annat land. Det vore bara en smart försiktighets åtgärd.
Citera
2022-11-25, 15:33
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
"Du tror RYSSARNA kan komma förlåta ukrainarna" ??? Va jävligt glad att det skiljer en atlant emellan dina ord och min reaktion nu. Ditt jävla kräkmedel till korkade menlöshet. Sökas ut skall sådana göras och oavsett vad det kostar skall det sponsras utav åtminstone mig. Fy fan vilket jävla kräk till misslyckande du är. Dags för aktion

Han har ju rätt, Ryssarna är dom drabbade i detta, Ukraina är dom som gjort så att detta krig har eskalerats genom att ta upp vapen och agera mot storebror Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in