2022-11-25, 21:17
Medlem
slemhogs avatar
Dessa bubbelförnekare i tråden är helt inkompetenta. De har svart på vitt att utfallet för alla bankers vårprognoser blev helt felaktiga, trots det försöker de styrka sin tes med nytt skräp från schamaninstituten. Förmågan att tänka och räkna själv är obefintlig. Dussinmänniskor med högst genomsnittlig IQ.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-25 kl. 21:20.
Citera
2022-11-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad är det för 150 mdr som försvinner???
Försvinner i från konsumtion du hushållen får lägga dessa pengar på bolåneräntor istället. Efterfrågan på varor sjunker, arbetslösheten ökar. 2023 blir kännbart för många hushåll.
Citera
2022-11-25, 21:32
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag läste SEB rapport i Januari, de trodde på nollränta närmaste åren.
Sen läste jag den i April:

Banken tror på ytterligare två höjningar under 2022 liksom ytterligare två under 2023 vilket gör att styrräntan bedöms ligga på 1,25 procent i mitten av 2023

Förtröstar du dig fortfarande på dessa schamaner? Mindre pålitliga än 14-dagars väderprognosen.

Haha fast nu är kärringen på Nordea och SEB inne på samma spår. 2,75% och broms.
Personligen tycker jag att en nedtrappning från 75 till 25 är för stort kliv. Man borde trappa ner med 25 punkter så 50 i februari och 25 i april, sedan stopp. Då hamnar vi på 3,25% och Rb kan sänka med 25 punkter till hösten om inflationen sjunker som en sten.
Citera
2022-11-25, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Haha foxxi vilken tjej alltså.
Har dom lika fel hela tiden så är styrräntan 5% om ett år.

Dom har ju även med -1% i styrränta så spannet är ju ganska stort om man säger så.
Citera
2022-11-25, 21:45
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Haha fast nu är kärringen på Nordea och SEB inne på samma spår. 2,75% och broms.
Personligen tycker jag att en nedtrappning från 75 till 25 är för stort kliv. Man borde trappa ner med 25 punkter så 50 i februari och 25 i april, sedan stopp. Då hamnar vi på 3,25% och Rb kan sänka med 25 punkter till hösten om inflationen sjunker som en sten.

Räntan kommer gå till 4-4.5% sen kommer de bromsa ett tag och utvärdera hur det påverkar inflationen. Om inflationen inte går ner under 5-6 mån och ligger kvar på 7-10.5%, kommer de gasa igen.
Börjar inflationen gå ner, kommer det nog ta 12-18 mån innan den börjar nå 2-3%. Jag ser inte att de kommer sänka räntan ens om inflationen stannar på 2% sen då 4-4.5% är en ganska normal ränta historiskt, endast om det blir en stor lågkonjunktur.
Stannar räntan på 4-4.5% en längre tid kommer bopriserna gå ner till typ 2024-2025 och landa på 2010-2013 års priser på index 150 i Stockholm, en halvering, i bästa fall index 165-170
Senast redigerad av slemhog 2022-11-25 kl. 21:58.
Citera
2022-11-25, 22:04
Medlem
slemhogs avatar
Norra ängby fritidshusområde är nere på 6.2 milj nu.

Såld den 16 november 2022
Fakta om försäljningen av Rökstensvägen 3
Slutpris 6 200 000 kr
Utgångspris
6 200 000 kr
Bostadstyp
Villa
Upplåtelseform
Äganderätt
Antal rum
3 rum
Boarea
51 m²
Biarea
48 m²
354 m²
Byggår
1933

https://www.hemnet.se/salda/villa-3rum-norra-angby-stockholms-kommun-rokstensvagen-3-3971820089756960784
Citera
2022-11-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Ok, ja det förstår jag ju. Jag menar bara att köparna är inte beredda att ge samma peng nu. Det är en sak att hamna i sitsen att räntekostnaden går upp från 3000kr till 7000kr/mån . Det är en helt annan sak att medvetet sätta sig i sitsen 7000kr/mån i ränta. Såklart priserna kommer ju inte rasa på samma vis som automatisk tvångsförsäljning av aktier. Dock är det marginalprissättning på bostäder också men här få ju banken inte längre tvångssälja pga av sämre säkerhet.

Precis så är det.
Men i stället för tvångsförsäljningar av värderingsskäl så kan det bli en ökning av exekutiva auktioner och även de som helt enkelt blir tvungna att sälja till ett lågt pris.
Men det behöver ju inte betyda att det blir förlust.

Men det lär innebära att marknaden är dämpad med låga priser tills det går att se hur det går med inflationen
Citera
2022-11-25, 22:13
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hohaa
Ponera att vi (för enkelhetens skull i detta räkneexempel) maxbelånade 6 miljoner med bunden ränta i 5 år för 4 år sedan för att köpa en villa. Vi hade vid detta tillfälle inga barn. Värderingen på fastigheten som låg till grund för eventuell amortering var på 10 miljoner. Vilket också blev köpeskillingen. Värderingen ligger fast i fem år och löper ut samtidigt som våra lån, om ett år. Vi har inte amorterat någonting så lånesumma kvarstår. Villan har stigit rejält i pris under tre och ett halvt år men är nu nere strax under värderingen vid köpet.

Om ett år när vi skall lägga om mitt lån så lär banken göra en ny värdering. Vi tjänar i dagsläget
72000 kr tillsammans vilket idag utan barn ganska exakt skulle ge oss utrymme att lägga om lånet på de 6 miljoner vi har i lån.

Problemet är att vi numera har två barn och med villans övervärde (kontantinsats) på 4 miljoner mot det lånade beloppet idag enligt banken endast skulle få lägga om 4,8 miljoner. Vad hände med oss i detta läge, hur agerar banken om det skulle vara samma förutsättningar om 1 år?

Om räntan stiger ytterligare och värdet går ner mer och frun inte gör abort (hon är i vecka 12 så jag försöker att övertala henne) hur agerar banken då?

Med dagens räntenivå (bolånekalkylator idag) så skulle vi med tre barn och ett prisfall på 20% få lägga om 4,2 miljoner. Om räntan stiger ytterligare från idag blir denna summa än lägre.

Är banken skyldiga att låta oss lägga om vårt lån på 6 miljoner ändå (har hört att de inte sparkar ut någon så länge man betalar räntan) eller hur funkar det?

Kommer dom att höja vår ränta skyhögt över snitträntan för att låta oss låna de 6 miljoner vi behöver lägga om lånet?

Har följt denna och tidigare tråd om bostadsbubbla sedan starten och som ni kan se är jag inte den flitigaste skribenten. Det finns ytterligheter åt bägge håll i denna tråd som jag sållar bort men är ärligt nyfiken över hur banken skulle agera i ovan nämnda situation. Så om någon har svar på hur banken skulle agera så vill jag gärna veta.

Ta detta för vad det är men första inlägget skall väl handla om något.
Mvh/
Hohaa

Detta är endast ett exempel som inte handlar om mig men det en hypotetisk situation jag har funderat mycket över.

Banken gör inte en ny kreditprövning när er bundna ränta går ut. Ni kommer få ett ränteerbjudande och möjlighet att binda räntan igen.

Förändringar i er inkomst eller kostnader kommer därför inte spela in.
Citera
2022-11-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Norra ängby fritidshusområde är nere på 6.2 milj nu.

Såld den 16 november 2022
Fakta om försäljningen av Rökstensvägen 3
Slutpris 6 200 000 kr
Utgångspris
6 200 000 kr
Bostadstyp
Villa
Upplåtelseform
Äganderätt
Antal rum
3 rum
Boarea
51 m²
Biarea
48 m²
354 m²
Byggår
1933

https://www.hemnet.se/salda/villa-3rum-norra-angby-stockholms-kommun-rokstensvagen-3-3971820089756960784

Det högsta en sommarstuga under 60 kvm någonsin gått för är 6.9msek i Bromma. Den här lyckades tom få sitt utgångspris trots att den såg totalt fallfärdig ut. Bra bevis om du vill tydliggöra hur stark maeknaden är
Citera
2022-11-25, 22:47
Medlem
slemhogs avatar
Boom! Där kom första villan hyffsat centralt i Södertälje ut för under 3 milj.
Det har inte hänt mer än någon enstaka gång senast våren 2019.
Från fritidshus på 50 m2 i Rimbo till fullstor villa i Södertälje med pendeltåg för samma peng på bara 7 mån. Not bad.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-sodertalje-sodertalje-kommun-olovs-vag-29-19367775?utm_campaign=bevaka&utm_content=rad2&utm_ medium=html&utm_source=mail&utm_term=upcoming-basic

Södertälje är visuellt och arkitektoniskt en riktig fin mysig stad med backar, fina 3-4 vånings kåkar och gamla fina villor, speciellt nordöstra delen över kanalen.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-25 kl. 23:00.
Citera
2022-11-25, 23:11
Medlem
https://www.booli.se/bostad/2527271

Nån som är sugen i dessa tider att hosta upp 9 millar för ett fallfärdigt ruckel? Jaja, Båstad o sandstrand 300m bort men kom inte o säg att den tomten är värd över 8 mille..
Citera
2022-11-25, 23:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Men nu blev jag förvirrad 😕
Lönerna ska ju enligt experterna här dra iväg mer än inflationen.
Gissa kan man ju alltid, men finns det egentligen något som talar för en stor löneökning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in