2022-11-24, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Notera för övrigt texten i spalten längst till höger:
https://ibb.co/4tCSckc

Att byxorna beskrivits som färgglada visste jag, men där framgår även att de är randiga. Byxor har sällan vågräta ränder så det är en mycket detaljerad beskrivning. Eftersom brovittnet inte kände Helena så måste det vara den beskrivningen i tidningen hon reagerade på. Det drar ned värdet på hennes vittnesmål eftersom hennes minne kan ha färgats av texten.

I en tv-rekonstruktion kommer Helena ut från Stadt med randiga byxor. Eftersom UA hade/har ett par likadana kan det ju vara dem de har lånat.
Jag håller med dig om att brovittnet kan ha färgats av innehållet i den här artikeln, även om den inte är publicerad i Mariestadstidningen, TSL.
Om brovittnet är den jag tror det är, så var hon med all säkerhet lindrigt nykter den natten, dessutom, men det vet jag egentligen inget om. Bara att jag sett henne rätt ofta ganska packad. Om det nu är samma person som jag känner till, vill säga. GD.
Citera
2022-11-24, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Jag skall ända säga att denna artikel gör han lite mindre misstänkt i mina ögon. Jag drar för övrigt inga fler slutsatser utav detta, utan är öppen för vidare diskussion beträffande BW.

De här båda herrarna var ju också med och startade fonden för Helena tillsammans med pappan. Idag finns fonden kvar, men bara pappan och HJ står kvar. Kanske för att BW flyttat.
Citera
2022-11-24, 20:30
Medlem
Brovittnet är ju ett nyckelvittne. Vad tror du med tanke på att du känner till henne? Jag menar är det ett korrekt vittnesmål eller något hon hittat på? Finns det en MGM som hon kan tänkas vilja skydda? Med tanke på polisens fokus på KM kan det vara ett riktigt vittnesmål. Men att den riktiga GM förväxlades med KM.
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
I en tv-rekonstruktion kommer Helena ut från Stadt med randiga byxor. Eftersom UA hade/har ett par likadana kan det ju vara dem de har lånat.
Jag håller med dig om att brovittnet kan ha färgats av innehållet i den här artikeln, även om den inte är publicerad i Mariestadstidningen, TSL.
Om brovittnet är den jag tror det är, så var hon med all säkerhet lindrigt nykter den natten, dessutom, men det vet jag egentligen inget om. Bara att jag sett henne rätt ofta ganska packad. Om det nu är samma person som jag känner till, vill säga. GD.
Citera
2022-11-24, 22:14
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
En ev. mörkblå bil iaktogs platsen Trankärr strax utanför gruvområdet Lugnås tidig morgon/förmiddag 14-juni par tillfällen ca kl: 08:00-09.00. (reservation för eventuellt fel kl.slag) av det såkallade "Trankärsvittnet".

Vittnet uppfattade dessa två personer sambandet med bilen som oroliga.

Från första början var vi inne på det var en vit bil med dansk skyltning sedan kom det fram bättre fakta om denna bil, den skall då tydligen ha varit blå färgad och vi lade det på hyllan som felspår eftersom Helena tråden med utredning har varit fokuserad på en vit bil.

Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e

Men om det nu stämmer att J*an P*ter V*ris eventuellt ägde en mörkblå Saab900 -92 så kommer Trankärrsvittnet gruvområdet lugnås på tapeten igen.

Och vilken spårvidd har en saab 900?

Nu är det bekräftat!

Det här inlägget av 'kungkarl12e' stämmer mycket bra överens med dom nya vittnesuppgifterna som Kalla Fall nu har fått.

Enligt det nya vittnet hade P*eter V*aris en mörkblå Saab 900 vid tidpunkten för försvinnandet.

Hur får man nu ihop det här?

Bytte GM bil?
Har svårt att tro att alla 3 hade med försvinnandet att göra:

* Mindre vit bil som körde inne på cykelvägen.
* Parkerad bil m rails inne på cykelvägen.
* "Trankärrsvittnet" - Mörkblå bil med 2 oroliga personer.

Kan det vara så att en av bilarna inne på cykelvägen inte har med försvinnandet att göra?
Att 2 bilar sågs inne på cykelvägen den aktuella natten har ju alltid "rört till" det.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-24 kl. 22:44.
Citera
2022-11-25, 01:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Att byxorna beskrivits som färgglada visste jag, men där framgår även att de är randiga. Byxor har sällan vågräta ränder så det är en mycket detaljerad beskrivning. Eftersom brovittnet inte kände Helena så måste det vara den beskrivningen i tidningen hon reagerade på. Det drar ned värdet på hennes vittnesmål eftersom hennes minne kan ha färgats av texten.

Frågan är då bara NÄR brovittnet hörde av sig till polisen. I radiodokumentären 2017 fick vi veta att brovittnet hade hört av sig "dagarna efter försvinnandet". Om brovittnet hörde av sig EFTER det att artikeln i SLA hade publicerats, minskar hennes trovärdighet (dock inte nädvändigtvis). Men om brovittnet hörde av sig INNAN artikeln i SLA publicerades, ökar hennes trovärdighet ordentligt. Men så finns det en till sak att ta hänsyn till: Läste brovittnet SLA? Jag tror inte att alltför många Mariestadsbor läste SLA, och om man ska tro beskrivningen av brovittnet i tråden, kvalar hon inte in som den "nyhetsläsande typen". Skulle hon då ha kunnat få artikeln berättad för sig? Mycket tveksamt.
Citera
2022-11-25, 09:05
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
De här båda herrarna var ju också med och startade fonden för Helena tillsammans med pappan. Idag finns fonden kvar, men bara pappan och HJ står kvar. Kanske för att BW flyttat.

Om BW skulle vara inblandad i detta försvinnande är det också lite underligt att då också utöver att arrangera egna sökinsatser p g a att man tycker att Polisen inte gör något, samt upprättar en fond till detta ändamål. Alltså ett mer eller mindre livslångt åtagande. En egentlig ständig exponering och tillgänglighet alltså vad gäller detta försvinnande.

BW skall dessutom hela tiden varit vän med UA även senare, på Facebook . Man undrar ju , han som är så impulsivt lagd har då kunnat dölja detta, samt vara så utstuderat planerande kring detta efterspel -allt för att framstå som oskyldig. Är det verkligen möjligt ? Har man hört om sådant här förut verkligen ? Nej, jag blir mer tveksam till BWs eventuella inblandning faktiskt. Men jag intar ännu ingen klar ståndpunkt i detta, utan fortsätter betänker det hela.

Jag ser för övrigt att BW har klart mörk hårfärg också, så någon sjukhusparkeringspringare vid 4.20, kan han inte ha varit i alla fall.

Jag drar fortsatt som sagt inga vidare slutsatser av detta , utan är fortsatt öppen för vidare diskussion kring BW.
Citera
2022-11-25, 10:09
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
(Min maskering av namn samt fetmarkering.)

PV:s föräldrar bor i dag på Torsö, men bodde -92 (åtminstone modern) i/på Radbyn. PV hade lägenhet i Skövde, men var ibland hemma i Mariestad.

Enligt uppgifter till mig i PM så var han ofta ute på Ekudden, speciellt runt skolavslutningstider. Han ska ha jagat fulla tjejer, ensam och på nätterna - och med "otäcka metoder".

Enligt samm* uppgiftslämnare så hade PV en "enkel madrass" i båten (som ska ha legat bakom Ekuddens båtgård, i den lilla hamnen), dels för övernattning, men också för "annat". Han ska ha "många fyllevåldtäkter på sin lista", även runt -92. Han ska ha lockat med sig tjejer till Torsö med sin båt, ska ha varit van att navigera i mörker och ska ha hittat "på alla öar runt Torsö". Han var ofta på Onsö.

Han ska även ha "jagat" med bil. Bilen var en SAAB 900, ev. mörkblå. När han använde bil ska han ofta ha varit i/vid Hattarviken med omgivning.

Fanns det någon koppling mellan denne PV och någon annan som nämnts i tråden?

Fanns det någon koppling mellan PV och Helena?

Någon som kan bekräfta att han var i Mariestad kvällen/natten den 13-14 juni -92?

Vi ser här mer info beträffande denne PeVa, en skrämmande läsning. Exakt vilken vik är det som menas vid Båtgården på Ekudden ?

Denne man var alltså en ensamvarg med många "Tjenare-kompisar", och med en knepig kvinnosyn på denna tiden. Så sade den Mariestadsbo om denne man som skickat mig PM. Vi kan ju nu fundera över varför han då som ensamvarg vill visa upp en trevlig "Tjenare-kompis"-attityd. En trevlig yta som kan dölja hans inre mörka hemligheter. Dr. Jekyll döljer den inneboende Mr. Hyde.

Precis som GM som tog Helena borde varit kall, slug och risktagande ser vi ju att Peter bör matcha dessa kriterier om inte annat när vi studerar hans tidigare brott. Vi ser också att Helenas GM verkar vara en person som mest av allt inte vill bli avslöjad för detta brott. Då kan man ju anta att denne GM kommer från ett välordnat och kanske statusinriktat liv som inte får förstöras. Vi kan också se att denne man bör ha haft någon personlig koppling till Helena, därav medtagande av kropp och gömmande av den. Vi ser då också ihop med detta att denne man är medveten om att dessa eventuella spår från honom kan avslöja honom. Detta tyder på att han är skärpt. Ingen knarkande buse (från utsatt socialgrupp), som inte känt Helena. Han bör också då ha varit väldigt hemmastadd i omgivningarna där Helena bodde, för att snabbt få bort kroppen utan att bli sedd. Även gömma kroppen på en så bra plats att den aldrig blir hittad, tyder på väldigt bra lokalkännedom.

Om vi funderar lite kring då hans senaste brott , det han blev dömd för 2007, så skall han ju haft ett "förhållande" med sin 14-åriga elev i över ett och ett halvt år minst, dessförinnan skall haft en annan flicka som dock hade lämnat högstadiet då och inte var med i brottsrubriceringen. Man kan då säga att han har varit framgångsrik med att hemlighålla de här sakerna under lång tid. Då kan man undra då vart de kunde mötas någonstans om det kunde ha igång ett "förhållande" så här länge. De behövde då givetvis ha träffats på mer eller mindre avskilda platser, för Peter hade sambo då.

I bil, eller ute .Alltså också för att undgå exponering och även registrering. Om man ser till detta kan man då även fundera kring Prinzezzans ovanstående inlägg. Det kan då inte vara helt osannolikt att tro att han även kunde bruka olika sorters platser utomhus ,i bil och i båt för att förgripa sig på småtjejer. I och med att kunna kartlägga hans mönster här (c.a 2005-2007), ökar det sannolikhet för att han har gjort på ungefär samma sätt tidigare, runt 1992 alltså. Om du vill förstå framtiden, studera historien och omvänt, är den använda metoden här.

Men Helena var ju äldre än dessa, hon var ju 22 år. Vi ser ju här också en annan dimension av PeVa att han ju också hade här under 1992 en sambo i samma ålder som han själv, som var gravid, så visst ville han ha den här familjesidan också. Fasaden, kanske. Sen är det ju inte alls säkert då att han ville ha detta med Helena. Om de träffades i smyg kanske hon ville ha ett fastare förhållande. Lägg därtill om hon dessutom skulle varit gravid... Men, jag håller igen med vidare spekulation kring detta just.
Senast redigerad av IB03 2022-11-25 kl. 10:13.
Citera
2022-11-25, 10:43
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Vi ser här mer info beträffande denne PeVa, en skrämmande läsning. Exakt vilken vik är det som menas vid Båtgården på Ekudden ?

Denne man var alltså en ensamvarg med många "Tjenare-kompisar", och med en knepig kvinnosyn på denna tiden. Så sade den Mariestadsbo om denne man som skickat mig PM. Vi kan ju nu fundera över varför han då som ensamvarg vill visa upp en trevlig "Tjenare-kompis"-attityd. En trevlig yta som kan dölja hans inre mörka hemligheter. Dr. Jekyll döljer den inneboende Mr. Hyde.

Precis som GM som tog Helena borde varit kall, slug och risktagande ser vi ju att Peter bör matcha dessa kriterier om inte annat när vi studerar hans tidigare brott. Vi ser också att Helenas GM verkar vara en person som mest av allt inte vill bli avslöjad för detta brott. Då kan man ju anta att denne GM kommer från ett välordnat och kanske statusinriktat liv som inte får förstöras. Vi kan också se att denne man bör ha haft någon personlig koppling till Helena, därav medtagande av kropp och gömmande av den. Vi ser då också ihop med detta att denne man är medveten om att dessa eventuella spår från honom kan avslöja honom. Detta tyder på att han är skärpt. Ingen knarkande buse (från utsatt socialgrupp), som inte känt Helena. Han bör också då ha varit väldigt hemmastadd i omgivningarna där Helena bodde, för att snabbt få bort kroppen utan att bli sedd. Även gömma kroppen på en så bra plats att den aldrig blir hittad, tyder på väldigt bra lokalkännedom.

Om vi funderar lite kring då hans senaste brott , det han blev dömd för 2007, så skall han ju haft ett "förhållande" med sin 14-åriga elev i över ett och ett halvt år minst, dessförinnan skall haft en annan flicka som dock hade lämnat högstadiet då och inte var med i brottsrubriceringen. Man kan då säga att han har varit framgångsrik med att hemlighålla de här sakerna under lång tid. Då kan man undra då vart de kunde mötas någonstans om det kunde ha igång ett "förhållande" så här länge. De behövde då givetvis ha träffats på mer eller mindre avskilda platser, för Peter hade sambo då.

I bil, eller ute .Alltså också för att undgå exponering och även registrering. Om man ser till detta kan man då även fundera kring Prinzezzans ovanstående inlägg. Det kan då inte vara helt osannolikt att tro att han även kunde bruka olika sorters platser utomhus ,i bil och i båt för att förgripa sig på småtjejer. I och med att kunna kartlägga hans mönster här (c.a 2005-2007), ökar det sannolikhet för att han har gjort på ungefär samma sätt tidigare, runt 1992 alltså. Om du vill förstå framtiden, studera historien och omvänt, är den använda metoden här.

Men Helena var ju äldre än dessa, hon var ju 22 år. Vi ser ju här också en annan dimension av PeVa att han ju också hade här under 1992 en sambo i samma ålder som han själv, som var gravid, så visst ville han ha den här familjesidan också. Fasaden, kanske. Sen är det ju inte alls säkert då att han ville ha detta med Helena. Om de träffades i smyg kanske hon ville ha ett fastare förhållande. Lägg därtill om hon dessutom skulle varit gravid... Men, jag håller igen med vidare spekulation kring detta just.

Vid markering Sjösättningsplats Ekudden.
https://www.google.com/maps/@58.7148037,13.7935813,391m/data=!3m1!1e3?hl=en-US
Citera
2022-11-25, 10:56
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Hade Helenas byxor vågräta ränder, var kommer den uppgiften i från?
Citera
2022-11-25, 11:04
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toretips
Följt denna tråd passivt länge. Har haft lite tankegångar kring en för mig alltid misstänkt:
Bodde /uppväxt i Mariestad.
Han har och har haft en otäck kvinnosyn.
Fanns på plats denna kväll.
Han hade liten båt av "hard top model" i viken innanför "båtgården" vid Ekudden.
Född 1968.
Bytte efternamn under 90 talet från Johansson till Fenelius.
Sitter för tillfället inne för våldtäkt på barn.

Inte många som vet att denna på FB omskivne mannen härjade i Mariestad.
Finns mycket information om honom nedan:
https://www.flashback.org/t1057304

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Vid markering Sjösättningsplats Ekudden.
https://www.google.com/maps/@58.7148037,13.7935813,391m/data=!3m1!1e3?hl=en-US

Ja, tittar man så kommer ju sommarhemmet Bäcken sen, därefter Helenas bostadsområdes småbåtshamn. Det e klart att, där borde det vara mycket riskabelt att lägga till, risk för upptäckt och revirtänkande båtägare där. Som du Sculley visar, det bör ju vara den som menas. Mer av avskildhet där bakom den på kvällen/natten öde båtgården och mer "ok" att lägga intill för utomstående.
Citera
2022-11-25, 11:15
Medlem
Citat:

HA ville bli lärare han hade nog lova hjälpa henne
Citera
2022-11-25, 11:38
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag vet inte om jag håller med ang. att en kille (med kvinnovåldsbeteende) vars partner är gravid behöver ha mindre tendens att begå våldtäkter. Vissa i denna typ av klientel kan bli avtända av detta faktum och ge sig ut på andra "jaktmarker". (Utan att påstå att det var så i detta fall!)

PV ska ha umgåtts i en krets av killar med "Don Juan-komplex", enligt en källa. Enligt en annan, är det troligt att PV kände BW, men det är inget säkerställt. Ev. hade han en kompis som hette P*ntus.

Man hoppas ju att polisen ska ha kollat upp denne kille, med tanke på hans bakgrund. Någon har berättat att polisen är uppmärksammad på PV när det gäller annat, men inte när det gäller Helena. Dock kan de ju ha tänkt till själva? Sedan kan han vara kollad ändå, trots att uppgiftslämnare inte känner till det.

Det här med "hund, häst, båt o gym" behöver inte alla stämma in på gm. Han kan ju ha tränat på samma gym som Helena eller känt/känt till Helena p g a hundintresse eller ha haft koppling till det/de stall där Helena red osv. Det finns ju olika variationer.

Vet Du Prinzezzan eller någon annan vilka dessa s k kompisar med "Don Juan" komplex var ? Det går inte få fram mer om vad denne Pont*s hette mer och vem han var ?

När jag tänker mig detta försvinnande inkluderande PV som huvudgärningsman blir det då även lättare att få in mer av en motivbild kring Helenas försvinnande som inte bara kan tänkas i termer av dråp, utan också faktiskt i termer som övergår i överlagt mord.

Jag tänker på telefonsamtalet Helena skulle ha fått i hemmet dagar innan försvinnandet och som skulle gjort henne upprörd. Var kommer denne uppgift från egentligen ? Jag vet att jag har sett detta förut. Var det Gudrun som pratade om det ?

Jag tänker mig en person som ringer också till föräldrahemmet. Att prata om något känsligt när man bor på nära håll borde man ju göra mellan fyra ögon. Bor man längre ifrån kanske man måste ringa om man är nödgad. Skulle vara intressant om det var Helena själv som lyfte telefonluren först eller om det var någon annan familjemedlem. Om det var det senare , hade det varit intressant att få reda på om denna person hade presenterat sig eller inte ? Eller om det var så att denna person alternativt ringde tills han/hon kom till Helena först, om inte lade personen på .Det kan ha funnits nummerpresentatör då va ? Om denna person ville mer gardera sig kunde den ju ringt från en mer offentlig byggnad. Skola ? En spekulering.

Vi har också observationen på Runstensvägen. Den mannen hade Cendrefärgat här. Det kan alltså inte vara BW som det spekulerats om förut och som hade mörkt hår. Men det kan ha varit PeVa som hade denna hårfärg.

Som sagt då om vi lägger ihop dessa två saker, eller sakerna var för sig, kan de handla om en förhistoria och en eventuell motivbild.
Senast redigerad av IB03 2022-11-25 kl. 11:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in