Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Kom ihåg att Helena var på väg hem och att hennes skor hittades tidigt i Kohagen. Slutsatsen att Helena blivit attackerad i Kohagen ligger därför nära till hands. Eftersom Kohagen letades igenom i ett tidigt skede utan att Helena återfanns så ligger det också nära till hands att tro att hon är bortrövad. Det vanligaste sättet att föra bort någon är med bil, cykel är omöjligt och att röva bort någon gående är inte helt enkelt det heller. Det BW säger är alltså en mycket rimlig tolkning utifrån vad som är känt.
Beträffande områden som pekas ut så nämner han de två områden som ligger närmast (utanför stan). Det är mycket vanligt vid sök att man utgår från den punkt där en person senast iakttogs eller från den punkt en person sagt sig åka till.
Jag finner därför inget anmärkningsvärt i BW:s uttalanden. Beträffande att det på något sätt skulle visa att han inte är inblandad (för att han nämner intressanta områden) vill jag påpeka att endast om Helena verkligen återfinns i någon av de nämnda områdena så är uttalandena till hans fördel. Om Helena till exempel hittas i en damm i Hova kan uttalandena vändas mot honom.
Min fetning.
Ja det är helt klart min uppfattning också att BW självklart förutsätter att Helena fraktats bort med bil från Kohagen, i och med fynden där.
Tidigare i tråden har det nästan ansetts" politiskt inkorrekt" att inte ha med BW på något hörn som inblandad. Men för mig nu i och med denna artikel faktiskt, har han för mig orienterat sig bort lite som starkt misstänkt.
Jag får för mig lite återkommande om BW, att han kunde ha varit beskyddande kring Helena, sett sig själv som lite av en storebror för henne. Jag kan givetvis ha fel här men det är en känsla jag har. Att han alltså aldrig skulle kunna vara benägen att kröka ett hårstrå på henne.
Varför han säger till reportern, att Polisen inte gör något och föreslår vart de bör söka o s v, kan ju tyda på ett starkt uppriktigt engagemang. Att han nämner Sandviken och Leksberg är ju då givetvis att om man skall åt det hållet behöver man
inte åka genom centrum med ett lik i bagaget, som han mycket riktigt säger. Det han säger här blir ju ett logiskt resonemang.
Intrycket är att han är frustrerad och vill ha tag i GM. Denne man har ju lätt för att bli arg och är impulsiv, lägg där till att han tyckte väldigt mycket om Helena. Kan det vara också därför som han stormade in i rättsalen och hotade dansken ErAn. Ett genuint utåtagerande då och inte ett skådespel för att verka oskyldig ? Det kan vara det förstnämnda.