2012-09-05, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Förstår vad du menar med fyllelucka. vilka de allra flesta "han som hon" som söpit sig fulla vet vidden av.Men fylleluckan från dig och kära toytan var väll inte dygnet runt?

Du har säkert kvar foton av din kära bil där du kankse poserar med regnr på bilen klart och tydligt?
Eller kanske någon gammal polare har tagit foton på dig och bilen och har det kvar byrålådan hemma? vad vet jag..köper inte ditt resonemang om regnr. förklara!

Dessutom så har Badboyrider förklarat på tråden fått namnet av dig på firman som köpte din bil men av någon anledning så vill badboyrider hålla det för sig själv, varför?

Detta med fylle lucka är faktiskt något denna tråd myntat.
Att inte minnas kan bero på flera saker/ faktorer:

-Tid har passerat
-Inte lägga på minnet
-Oviktiga händelser (som heller inte idag är viktiga), men ses idag som viktiga för vissa.

Med detta menar jag att genom absolut aldrig har haft något med detta att göra. Så varför ska jag lagt detaljer på minnet som varit för nu 20 år sedan.
Konstigare än så är det inte...

Vad är det jag skall förklara med reg nr??

Sedan vad Badboyrider gör får stå för honom inte mig.
Senast redigerad av Atervandsgrand4 2012-09-05 kl. 23:56.
Citera
2012-09-06, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Jag har ingen aning, och svaret i PM som jag fick av PU gav inte heller svar på denna fråga mer än att det var en bilfirma.
Kan även nämna att han inte kom ihåg reg.numret och det hade jag knappast räknat med heller.
Jag tror inte det är så många som minns vad de hade för regnummer på en bil för 20 år sedan.

Citat:
Förstår vad du menar med fyllelucka. vilka de allra flesta "han som hon" som söpit sig fulla vet vidden av.Men fylleluckan från dig och kära toytan var väll inte dygnet runt?

Du har säkert kvar foton av din kära bil där du kankse poserar med regnr på bilen klart och tydligt?
Eller kanske någon gammal polare har tagit foton på dig och bilen och har det kvar byrålådan hemma? vad vet jag..köper inte ditt resonemang om regnr. förklara!

Dessutom så har Badboyrider förklarat på tråden fått namnet av dig på firman som köpte din bil men av någon anledning så vill badboyrider hålla det för sig själv, varför?

Herregud, Om du nu försöker läsa mitt svar en gång till kanske du förstår att den enda information jag fick var att det var till en bilfirma och att han inte nämner något namn på firman OM PU hade givit mig ett namn på firman hade jag naturligtvis informerat om det.
Jag trodde jag var tydlig nog för att även du skulle fatta, men tydligen inte.
Citera
2012-09-06, 22:13
Medlem
Xeitums avatar
[quote=Badboy rider]...............Jag har ingen aning, och svaret i PM som jag fick av PU gav inte heller svar på denna fråga mer än att det var en bilfirma.
Kan även nämna att han inte kom ihåg reg.numret och det hade jag knappast räknat med heller.
Jag tror inte det är så många som minns vad de hade för regnummer på en bil för 20 år sedan......................QUOTE]

Nja, det där med att minnas reg.nr på sina bilar kan nog variera en hel del. Har själv till dags dato nu ägt fem st "förstabilar" plus några nöjes fordon och kan nog med gott samvete påstå att jag minns de flesta reg.nr. Helt säker är jag på bilen jag främst vardagskörde -92, LXT 539,( motbevisa mig den som kan). Denna bil har nu gått till de sälla jaktmarkerna, ett öde jag tror den i dag delar med de flesta sk. "svensson"-bilar med tillverkningsdatum mitten-slutet av 1980-talet, högst troligt även de som figurerar i Helena-fallet.

Generellt kan man ju tycka att möjligheten att minnas reg.numret borde vara större om det rör sig om den allra första egna bilen, som ju brukar vårdas ömt den första tiden. Detta var väl också fallet med PU och Camryn, eller? PU verkar dock inte vara typen som lägger så mycket på minnet. Minns tydligen taxiresa och buskagepassage men ingenting innan dess från att han lämnar Statt. Återigen, detta var inte vilket dygn som helst i M-stad, när det stod klart vad som hänt satte det ju tydliga minnesmärken hos de flesta lokalbor vilket också medförde att de flesta rekapitulerade vad de gjort denna helg.

Intressant info tidigare från "Loudamus" ang. Per S Niels*en, hans bil och hans förehavanden juni -92. Det förstärker onekligen misstankarna mot en "danish connection" i detta fall. PN's bekantskap med den häktade EA, danskreggad bil i Lugnås tidig mogon 14/6 -92, uppgifterna om två danskar som "antastar" Helena på Statt. PN's dåvarande bil, en Golf typ 1, passar dessutom sällsynt bra in på beskrivningen "mindre bil med sluttande avhugget bakparti". Kan det sedan vara ren slump att både PN, EA, PU och PK bodde nära grannar på Bråten vid denna tid?
Citera
2012-09-06, 23:51
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Intressant info tidigare från "Loudamus" ang. Per S Niels*en, hans bil och hans förehavanden juni -92. Det förstärker onekligen misstankarna mot en "danish connection" i detta fall. PN's bekantskap med den häktade EA, danskreggad bil i Lugnås tidig mogon 14/6 -92, uppgifterna om två danskar som "antastar" Helena på Statt. PN's dåvarande bil, en Golf typ 1, passar dessutom sällsynt bra in på beskrivningen "mindre bil med sluttande avhugget bakparti".

Håller med dig, saknar Loudamus på tråden eftersom jag misstänker det kan finns mer info från Loudamus som kanske behöver behandlas. bl.a om grannar, arbetskamrater och nuvarande kompis,kompisar till P.N

Citat:
Kan det sedan vara ren slump att både PN, EA, PU och PK bodde nära grannar på Bråten vid denna tid?

Verkar helt otroligt om det nu kan vara en ren slump.
-tror polisen var helt rätt ute från första början med Danskspåret, fördenskull pekar jag inte Ut EA som skyldig, han är inte intressant.

Men Polisen kanske kan ha känt det var olyckligt när fallet EA spåret lades ned efter tingsrättens beslut fria Dansken och lade därefter inte ned så mycket krut på Danskspåret eftersom EA ansågs av tingsrätten vara oskyldig.

Utredarna lade väll de andra namnen kring kretsen EA eller annat av vikt utredningen på hyllan eller i malpåse? Och därefter började polisen häxjakten med racet köra in på villospår ex. P.R från varberg och vita volvon 740 och braxebolet.
Senast redigerad av kungkarl12e 2012-09-06 kl. 23:56.
Citera
2012-09-07, 00:08
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smorv
Tydligen heter han inte längre Peter Fenelius utan har bytt namn till J*n P*ter V*ris, verkar vara lite av en dålig vana att byta namn...

Från början hette han alltså Johansson och om man letar så finner man att två personer som förmodligen är hans föräldrar, bor på Torsö.

Det jag funderar på med tanke på gårdagens artikel om eventuellt lik i vattnet utanför dillö den där sommaren 1992 är att den platsen ligger i lämplig linje mellan båtplatserna vid ekudden och föräldrahemmet?

I ett tidigare inlägg var det en uppgift om att Peter hade en båt där nere vid ekudden. Han kanske hade med sig Helena i sin båt och dumpade henne i vattnet när han åkte hem till föräldrarna på torsö? Kanske bodde han hos dem?

För övrigt så sjönk Pelle Jenvéns förtroende som en sten hos mig när han svarade så nonchalant på frågan om vad som gjorts angående tipset som Ekholm kom med. Att det förmodligen hamnat i papperskorgen så som ett värdelöst tips och att poliserna då förmodligen gjort allt rätt... Han erkänner ju att han inte vet och därmed också att arbetet inte är dokumenterat. Ingen kan ju då veta vad som gjorts eller inte! För mig framstår det som ganska amatörmässigt faktiskt.

Han kunde ha sagt att; nej jag hittar inte någon information om tipset så det kan inte ha kommit fram till oss ELLER vi slarvade med dokumentationen vid den tidpunkten pga den stora mängd tips som kom osv..

Det man undrar nu är ju hur många fler tips och ledtrådar polisen i Mariestad har kastat bort?

(Min maskering av namn samt fetmarkering.)

PV:s föräldrar bor i dag på Torsö, men bodde -92 (åtminstone modern) i/på Radbyn. PV hade lägenhet i Skövde, men var ibland hemma i Mariestad.

Enligt uppgifter till mig i PM så var han ofta ute på Ekudden, speciellt runt skolavslutningstider. Han ska ha jagat fulla tjejer, ensam och på nätterna - och med "otäcka metoder".

Enligt samm* uppgiftslämnare så hade PV en "enkel madrass" i båten (som ska ha legat bakom Ekuddens båtgård, i den lilla hamnen), dels för övernattning, men också för "annat". Han ska ha "många fyllevåldtäkter på sin lista", även runt -92. Han ska ha lockat med sig tjejer till Torsö med sin båt, ska ha varit van att navigera i mörker och ska ha hittat "på alla öar runt Torsö". Han var ofta på Onsö.

Han ska även ha "jagat" med bil. Bilen var en SAAB 900, ev. mörkblå. När han använde bil ska han ofta ha varit i/vid Hattarviken med omgivning.

Fanns det någon koppling mellan denne PV och någon annan som nämnts i tråden?

Fanns det någon koppling mellan PV och Helena?

Någon som kan bekräfta att han var i Mariestad kvällen/natten den 13-14 juni -92?
Citera
2012-09-07, 01:15
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
(Min maskering av namn samt fetmarkering.)

PV:s föräldrar bor i dag på Torsö, men bodde -92 (åtminstone modern) i/på Radbyn. PV hade lägenhet i Skövde, men var ibland hemma i Mariestad.

Enligt uppgifter till mig i PM så var han ofta ute på Ekudden, speciellt runt skolavslutningstider. Han ska ha jagat fulla tjejer, ensam och på nätterna - och med "otäcka metoder".

Enligt samm* uppgiftslämnare så hade PV en "enkel madrass" i båten (som ska ha legat bakom Ekuddens båtgård, i den lilla hamnen), dels för övernattning, men också för "annat". Han ska ha "många fyllevåldtäkter på sin lista", även runt -92. Han ska ha lockat med sig tjejer till Torsö med sin båt, ska ha varit van att navigera i mörker och ska ha hittat "på alla öar runt Torsö". Han var ofta på Onsö.

Han ska även ha "jagat" med bil. Bilen var en SAAB 900, ev. mörkblå. När han använde bil ska han ofta ha varit i/vid Hattarviken med omgivning.

Fanns det någon koppling mellan denne PV och någon annan som nämnts i tråden?

Fanns det någon koppling mellan PV och Helena?

Någon som kan bekräfta att han var i Mariestad kvällen/natten den 13-14 juni -92?

Intressant reaktion av dig mot just P*ter V*ris när vi nu diskuterar P.N och andra namn på tråden.
kanske det kan finnas ett intresse från andra nya eller gamla " kanske avstängda användare eller inte? " som vill slå bort diskussionen från P.N med flera? altså någon eller fler som helst inte vill vi ska diskutera kretsen kring de namn P.N med fl. som diskuteras för tillfället,vad vet jag. Vad tror DU?

P*ter V*ris sitter väll fängslad för tillfället för våldtäkt? har jag fel i det?
Senast redigerad av kungkarl12e 2012-09-07 kl. 02:08.
Citera
2012-09-07, 22:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Intressant reaktion av dig mot just P*ter V*ris när vi nu diskuterar P.N och andra namn på tråden.
kanske det kan finnas ett intresse från andra nya eller gamla " kanske avstängda användare eller inte? " som vill slå bort diskussionen från P.N med flera? altså någon eller fler som helst inte vill vi ska diskutera kretsen kring de namn P.N med fl. som diskuteras för tillfället,vad vet jag. Vad tror DU?

P*ter V*ris sitter väll fängslad för tillfället för våldtäkt? har jag fel i det?

På vilket sätt är det en "intressant reaktion" av mig, KK12, att dela med mig (med godkännande från uppgiftslämnarna) av uppgifter jag får? Är det bara det du diskuterar för tillfället, som man får/bör ta upp? Och - du brukar väl själv hoppa - och har hoppat, den tid du skrivit i tråden - mellan olika diskussionsämnen i tråden? Trist inställning! "Don't shoot the messenger", KK12, för då kanske det blir helt tyst...

För din information, så är personerna, från vilka infon kommer, inte avstängda. (Tror inte att de hade kunnat PM:a då...) Huruvida de vill "slå bort diskussionen från P.N med flera", hur ska jag veta det? Jag är - tyvärr - inte tankeläsare (vilket skulle vara bra att vara ibland!) och kan bara utgå ifrån vad folk skriver/berättar för mig, och i dessa fall verkar uppgiftslämnarna tycka att denne man borde ha kollats upp ang. Helenas försvinnande.

Jag vet inte om PV fortfarande sitter inne.
Citera
2012-09-07, 23:44
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
På vilket sätt är det en "intressant reaktion" av mig, KK12, att dela med mig (med godkännande från uppgiftslämnarna) av uppgifter jag får? Är det bara det du diskuterar för tillfället, som man får/bör ta upp?

Absolut inget mot det kära Prinzezzan. Din eller dina upgiftslämnare lämnar tyvärr ut information till dig vid ett känsligt tillfälle diskussionen Helena som rör flertal gossar som pågår sedan tid tillbaka, krockar därför med heta ämnet P.N, PU med kompisar,
därför höjer jag ögonbrynen en aning, inget annat. Vet att flera tycker detsamma som jag.

Varför jag och flertalet anar annat och att jag drar öronen åt mig behöver jag inte förklara för dig utan du får grilla, elda på dina uppgiftslämnare och se vad det kan leda till.

Jo då J*n P*ter V*ris finns med i mina papper sedan tidigare pga av att JPV diskuterats tidigare par månader sedan på tråden, så det ska bli intressant se vad informationen till dig och dina frågor ut på tråden nu/då kan leda till.
Citera
2012-09-08, 00:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Absolut inget mot det kära Prinzezzan. Din eller dina upgiftslämnare lämnar tyvärr ut information till dig vid ett känsligt tillfälle diskussionen Helena som rör flertal gossar som pågår sedan tid tillbaka, krockar därför med heta ämnet P.N, PU med kompisar,
därför höjer jag ögonbrynen en aning, inget annat. Vet att flera tycker detsamma som jag.

Varför jag och flertalet anar annat och att jag drar öronen åt mig behöver jag inte förklara för dig utan du får grilla, elda på dina uppgiftslämnare och se vad det kan leda till.

Jo då J*n P*ter V*ris finns med i mina papper sedan tidigare pga av att JPV diskuterats tidigare par månader sedan på tråden, så det ska bli intressant se vad informationen till dig och dina frågor ut på tråden nu/då kan leda till.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra...

F ö behöver jag varken grilla eller elda på några uppgiftslämnare. De hör av sig ändå - alldeles frivilligt.
Citera
2012-09-08, 02:20
Medlem
Ankias avatar
.
Med tanke på att inget konkret har framkommit under alla dessa år så bör man kanske snegla åt ett annat håll. För visst borde väl någon av alla dessa "bokstavskombinationer" som nämnts i tråden ha lämnat spår eller på något annat sätt avslöjat sig.

En sak som jag tycker skulle vara intressant att höra om är de flyktingar som bodde i Mariestad under sommaren 1992. Kan tänka mig att det var stor genomströmning p g a kriget på Balkan. De allra flesta var med stor säkerhet traumatiserade och hade varit med om fasansfulla upplevelser. Förmodar att merparten var män.
Hur och vem skötte inkvarteringen och fanns det bilar tillgängliga? Och framför allt hur sköttes polisförhören med tolk och annat. Man får ju helt klart uppfattningen att polisutredningen i Helena-fallet inte var den allra bästa.
Någon som vet på ett ungefär hur många som fanns i flyktingförläggningarna i juni 1992 och var de låg?
.
Citera
2012-09-08, 10:38
Medlem
Jourhavandes avatar
Som nu i fallet med Pernilla så finns DNA och vittnen som trätt fram efter många år.Även i Helenafallet så finns spår och vittnen som sett hon bla på statt.Min undran är om det inte finns fler sk vittnen som gjort iakttagelser men av någon anledning inte gjort sig till känna eller fört fram det till farbror blå.Man kan i tråden på vissa ställen känna att det finns material om personer som kan vara inblandade men av någon anledning har inte vederbörande vågat eller orkat gå vidare med infon för självklart måste han/dom som är inblandade vara nämda i tråden med tanke på mängden initialer.
Citera
2012-09-08, 23:36
Medlem
tojos avatar
Har varit fokus på PUs gamla Toyota ett tag nu. Som PU säger, tror ni verkligen att han skulle behålla en bil som skulle kunna knytas till ett mord i flera år? Nej, så kall och säker på att inte bli kollad var han nog inte.

Vidare, tror ni att han skulle ljuga om att han haft bilen i flera år efter Helenas försvinnande? Det lär inte vara svårt för Polisen att göra en sökning på PUs personnummer kopplade till ägande och datum för ägarbyten av fordon i bilregistret. Således ljuger han knappast, så det är nog nej där också.

Slutligen, skulle du sälja en bil som kopplats till ett mord om du tror att spår finns kvar? Nej, du skulle nog bränna skiten. Som jag ser det är den bilen därmed inget att lägga mer energi på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in