2022-11-25, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Ja, Det är ju enkel slutledning bara.
Varför skulle de fortsätta överkonsumera för att istället sälja huset med förlust. Ska de bo under en gran bara för att få byta bil?
Det faller på sin egenorimlighet.
Bara att prioritera. Så har alla utom några få råd att bo kvar.

Den stora skadan med minskad konsumtion är väl snarast risk för rejäl lågkonjunktur

Finns en grupp som troligen får lite problem och det är dom som ville spekulera på nyproduktion som svettas lite nu....Köpte kanske 2020 och blir klara 2023-2024

Men det handlar om 0,01% av Sveriges befolkning
Citera
2022-11-25, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Nog för att jag inte ska blanda ihop vad olika personer säger men bara någon sida tillbaka i tråden så argumenterar flanders för att dessa personer som du nämner med typ 60k netto har råd med en boendekostnad på "ynka" 40k/mån. Nog för att din uträkning är mer verklighetsförankrad och jag säger inte att folk inte haft råd. Problemet är att de inte kommer att ha råd. Det handlar givetvis inte om en massexodus från bostadsmarknaden av massa torskar men det räcker ju med att 2-3 familjer i ett område hamnar i skiten, mannen blir arbetslös, fruns mamma får cancer och hon sjukskriver sig samtidigt som man får en ny ränta från banken på 3.8% när det var bara ett år tidigare (när herrn i huset köpte sig en båt och frugan den finaste märkesväskan hon kunde hitta på Fendi under en weekend i Paris). Då får man gott sälja kåken och vips så har man sänkt försäljningspriset på sin gata med 33% jämfört med vad folk har gett innan. Då blir det panik i stugorna och fredagskvällen med tacos och Let's Dance blir istället bråk om ekonomi.

Nog för att folk kan överleva på korv i ugn men det krävs ju inte mycket för att bollen ska komma i rullning, vilket jag är övertygad om att den redan är men det är en trögrörlig marknad. Vi får väl se hur julkonsumtionen blir, kan nog bli bra med varsel inom handels efter helgerna om det inte blir som kedjorna tänkt sig.

Dom exempel du nämner kan såklart hända och då får man sälja såklart...

Men då måste ju en faktor till för att det ska skita sig ....Att dom köpte på toppen..

Annars är det ju bara att sälja väl ?
Citera
2022-11-25, 01:19
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Sagt det förut men säger det igen, när SBAB (statligt) kommer låna ut för hela beloppet (100%) till bostaden igen så är det dags att kliva in på bostadsmarknaden igen.

Då ser dom bara en kommande uppgång och det är riskfritt att låna ut. Det som gav oss det bubbla, tror det var runt 2008 dom började med detta förra gången och på gick flera år.

Det är en del som skapade bubblan.

Nja, det var 95% belåning och 5% kontantinsats hos SBAB. Amorteringsfritt. De började med detta omkring år 2006 då jag köpte min lägenhet runt 20. Tidigare var det 10% kontantinsats samt topplån 10-15% med runt 4.5-5% ränta och 3.2% ränta på bottenlånet. Jag lade om mitt lån från 10% kontantinsats, topplån samt amorteringskrav på 50 år till amorteringsfritt bottenlån med 5% kontantinsats hos SBAB och fick ut tiotusentals kronor i handen och lägre kostnad.

Tror inte de börjar med några såna dumheter igen, nu har fi kontrollen. Om inte vansinnesidéen med startlån införs som påminner om det.
Du har rätt i att denna policy var en bidragande orsak till att blåsa upp bubblan.

Mindes rätt, hittade detta.

Uppdaterad: 22 december 2009, 15:29Publicerad: 22 december 2009, 12:13
Linda Öhr

För den som besöker SBAB:s sajt är budskapet glasklart.

"Låna till din bostad hos SBAB. Hos oss slipper du topplån. Vi erbjuder bolån upp till 95 procent av bostadens marknadsvärde", skriver bolaget under rubriken "Om våra bolån".
Senast redigerad av slemhog 2022-11-25 kl. 01:49.
Citera
2022-11-25, 04:12
Avslutad
Citat:
med hiss från markplan. Lågt belånad förening, p-platser & unikt centralt men ändå lugnt läge.

Varmt välkommen till denna unika 2:a invid Fyrisån med hiss från markplan och dekorativt burspråk mot föreningens fantastiska innergård. Bostaden är belägen i en av Uppsalas vackraste byggnader, Kronprinspalatset, som uppfördes vid förra sekelskiftet och har ett centralt men ändå lugnt läge - ett boende och läge som definitivt är något utöver det vanliga!
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-centrum-uppsala-kommun-ostra-agatan-51-b-18510196

Lägenhet har legat ute 28 dar på hemnet och där ägarna nu lagt ut den å hyra för 14600kr/mån på Blocket.

Hade definitivt sålts för 2-3 år sen. Problemet är givetvis minikök och väldigt litet sovrum.I en fallande marknad duger inte detta. Även om vardagsrummet är maffigt och läget det bästa.
Tillägg; möbleringen av lägenheten är bland det sämsta jag sett på hemnet, även om de flyttat, framförallt sovrum å kök,låna in lite fina möbler från en inredare och möblera i lägenhetens stil hade kanske betalat sig. Möblerna ser lite för billiga och moderna ut för lägenhetens ålder.
Senast redigerad av lone star 2022-11-25 kl. 04:25.
Citera
2022-11-25, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror att många bubblare tänker att många köpte 2015-2021 och nu plötsligt måste sälja med förlust...

Det värsta som jag tror händer med att räntan går upp är att inte åka utomlands 2gånger per år och att byta bil var 3dje år...

Har svårt att tro att en ränta på 5-6% skadar så mkt mer faktiskt och sen kommer ju även löneökningar att komma
Kanske måste börja jobba heltid igen , rätt vanligt med 80% i många hushåll. Det var ju inte med i kalkylen från början.
Citera
2022-11-25, 07:25
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Ja, att exklusiva objekt (oavsett typ av tillgångsklass) inte sjunker i värde under en sann björnmarknad är en utbredd plebejmyt.
Ja på tal om det, vad har hänt med Carl-Henric?
Citera
2022-11-25, 07:51
Medlem
svenkolrots avatar
Jag slutar aldrig att förvånas över folks dumhet, inte minst i denna tråd och även andra forum.
Jag läste i januari i år på rika tillsammans en som skrev där att dom hade fått erbjudande om att binda sin boränta i 10 år till 1,35%!!!
(Smaka på den siffran, det får det att vattnas i munnen på er nu va?)
Men dom valde att inte binda utan att istället fortsätta med rörligt till 1,05%, för att "dom ville ha dom pengarna till något roligare" plus nästa "rörlig ränta är alltid billigare".
Jag hade kunnat skratta åt det om det inte vore för att jag får hjälpa dessa efterblivna stackare när dom hamnar på obestånd.
Citera
2022-11-25, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-centrum-uppsala-kommun-ostra-agatan-51-b-18510196

Lägenhet har legat ute 28 dar på hemnet och där ägarna nu lagt ut den å hyra för 14600kr/mån på Blocket.

Hade definitivt sålts för 2-3 år sen. Problemet är givetvis minikök och väldigt litet sovrum.I en fallande marknad duger inte detta. Även om vardagsrummet är maffigt och läget det bästa.
Tillägg; möbleringen av lägenheten är bland det sämsta jag sett på hemnet, även om de flyttat, framförallt sovrum å kök,låna in lite fina möbler från en inredare och möblera i lägenhetens stil hade kanske betalat sig. Möblerna ser lite för billiga och moderna ut för lägenhetens ålder.

Visst är läget bra, men kommer de verkligen få tag i någon som vill betala 14.6k / mån för en tvåa i Uppsala?

Ränta + Avgift + Alternativt kostnad för kontantinsatsen är ca 10k / mån.
Citera
2022-11-25, 08:11
Medlem
Citat:

Hur kan en mäklare uttrycka sig så värdelöst som de gör i den annonsen? Låter som en telefonförsäljare. Visar verkligen hur extra viktigt det är att välja rätt mäklare i dessa tider..
Citera
2022-11-25, 08:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Visst är läget bra, men kommer de verkligen få tag i någon som vill betala 14.6k / mån för en tvåa i Uppsala?

Ränta + Avgift + Alternativt kostnad för kontantinsatsen är ca 10k / mån.

Säljarna har köpt denna lägenhet ser jag:
Citat:
Slutpris
4 170 000 kr
Utropspris
3 495 000 kr
Prisutveckling
+675 000 kr (+19.3 %)
Såld eller borttagen
2022-04-12
https://www.booli.se/bostad/4047027

Lgh på östra Ågatan har kanske varit ute tidigare i år..men ser ut som sälja först köpa sen varit en bättre affär.
Citera
2022-11-25, 08:47
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Säljarna har köpt denna lägenhet ser jag:

https://www.booli.se/bostad/4047027

Lgh på östra Ågatan har kanske varit ute tidigare i år..men ser ut som sälja först köpa sen varit en bättre affär.
Ja att ha köpt nytt på toppen och sen inte få sin egen bostad såld för det pris som man har inbillat sig måste vara den ultimata svarte Petter....
Citera
2022-11-25, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Dom exempel du nämner kan såklart hända och då får man sälja såklart...

Men då måste ju en faktor till för att det ska skita sig ....Att dom köpte på toppen..

Annars är det ju bara att sälja väl ?

Och när det är "bara att sälja" så har du sänkt hela grannskapets prisbild och därmed utomståendes förväntningar och förhoppningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in