Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
Sagt det förut men säger det igen, när SBAB (statligt) kommer låna ut för hela beloppet (100%) till bostaden igen så är det dags att kliva in på bostadsmarknaden igen.
Då ser dom bara en kommande uppgång och det är riskfritt att låna ut. Det som gav oss det bubbla, tror det var runt 2008 dom började med detta förra gången och på gick flera år.
Det är en del som skapade bubblan.
Nja, det var 95% belåning och 5% kontantinsats hos SBAB. Amorteringsfritt. De började med detta omkring år 2006 då jag köpte min lägenhet runt 20. Tidigare var det 10% kontantinsats samt topplån 10-15% med runt 4.5-5% ränta och 3.2% ränta på bottenlånet. Jag lade om mitt lån från 10% kontantinsats, topplån samt amorteringskrav på 50 år till amorteringsfritt bottenlån med 5% kontantinsats hos SBAB och fick ut tiotusentals kronor i handen och lägre kostnad.
Tror inte de börjar med några såna dumheter igen, nu har fi kontrollen. Om inte vansinnesidéen med startlån införs som påminner om det.
Du har rätt i att denna policy var en bidragande orsak till att blåsa upp bubblan.
Mindes rätt, hittade detta.
Uppdaterad: 22 december 2009, 15:29Publicerad: 22 december 2009, 12:13
Linda Öhr
För den som besöker SBAB:s sajt är budskapet glasklart.
"Låna till din bostad hos SBAB. Hos oss slipper du topplån. Vi erbjuder bolån upp till 95 procent av bostadens marknadsvärde", skriver bolaget under rubriken "Om våra bolån".