2022-11-24, 16:07
Medlem
Skulle säga att det viktigaste är att grannen som bor ovanpå är tystlåten. Så inga barnfamiljer eller invandrare där så drar du ner risken ganska mycket. Har själv bott i lägenheter från runt 1960, den ena var väldigt lyhörd och den jag bor i nu har väl tilltagna betongväggar och jag har bara hört grannen ovanpå en gång under 20 år.
Citera
2022-11-24, 16:07
Medlem
Sök upp de som bor där på Facebook eller ta reda på deras nummer.
Skicka ett snällt meddelande och fråga om det är lyhört.

Jag har gjort liknande, inga problem.
Citera
2022-11-24, 17:11
Medlem
Tumregel lyder att äldre hus är mer lyhörda, främst som en funktion av konstruktionsmaterialen - men det är inte nödvändigtvis en garanti för bättre ljudisolering.

Du kan göra andra saker utöver att selektera enligt det ovannämnda.

1. Köp hus;
2. välj bort adresser intill stora vägar, skolor och lekparker (detta påverkar områdets demografiska sammansättning och därmed ljudmiljön;
3. köp enbart hörn- och/ eller topplägenheter (minimera antalet grannar);
4. välj bort öppna planlösningar (fler väggar absorberar mer ljud, även hos dina grannar);
5. se till hur lägenheterna är placerade intill varandra i flerfamiljshuset (beteenden i sovrum genererar generellt mindre oljud än öppna vardagsrum);
6. kontakta boende i huset - de utgör din bästa prediktor.
Senast redigerad av AgNO3 2022-11-24 kl. 17:15.
Citera
2022-11-24, 17:37
Medlem
exoticspices avatar
Är det en hyresrätt du är intresserad av säg att du vill komma tillbaka för att mäta väggar m.m. Fråga om du kan komma en lördag eller söndag och gärna en gång till på en vardagskväll för att titta lite mer noggrant. Då är du där flera gånger och vid olika tidpunkter på dygnet då grannarna troligtvis är hemma och kan lyssna om det hörs något som musik, barnskrik, spring, hälgångare eller prat genom väggar och tak/golv.

När du är där ta god tid på dig. En annan viktig sak om du ska titta på lägenheter under höst och vinter - känn på elementen - är dom varma eller bara ljumna. Sätt handen vid fönstren - drar det eller inte.
Senast redigerad av exoticspice 2022-11-24 kl. 17:39.
Citera
2022-11-24, 17:51
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Nybyggen i betong borde vara välisolerade.
Men i Sverige är fan majoriteten av alla hus lyhörda. Det är så jävla dålig levnadsstandard. Folk bara finner sig i att man ska höra sexakter, folk som kissa och skiter i toan när man äter middag och hundar som ylar och skäller så man inte får sova på hela natten.

Problemet idag är ju att inredningsmodet skall se ut som ett steril rum hos kirugen på sjukhuset.
Blir ju en så resonans att minsta ljud hörs då, verkligen studsar.

Gå ut hade man en stor bokhylla fylld med böcker, massa saker, mattor överallt. Tussar under stolarna till och med matta på väggarna var mode ett tag det var var bonat hemma hos folk.

Är inte husen i sig som är problemet förutom dom bostadshus som har isolerat med organiska material där det oftast här sjunkit ner, men går ju ordna med att fylla på med nytt.

Så fyll på hemmet så löser det sig.
Citera
2022-11-24, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Problemet idag är ju att inredningsmodet skall se ut som ett steril rum hos kirugen på sjukhuset.

Gå ut hade man en stor bokhylla fylld med böcker, massa saker, mattor överallt. Tussar under stolarna till och med matta på väggarna var mode ett tag det var var bonat hemma hos folk.

Är inte husen i sig som är problemet förutom dom bostadshus som har isolerat med organiska material där det oftast här sjunkit ner, men går ju ordna med att fylla på med nytt.

Det är inte bristen på ljusabsorbenter i form av lös inredning som är problemet - öppna planlösningar, d.v.s. färre rumsavskiljande väggar, och fler lägenheter/ m^2 genererar mer rörelse med mer oljud fördelat på färre ljudisolerande element.

Det har skett en generell förskjutning i dB - vi lever mer ljudligt idag till följd av teknik och mer buller i vardagen. Till och med fågelkvitter i storstäder har genomgått en volymhöjning med, vad man antar vara, syfte att överrösta ljudmiljön.
Senast redigerad av AgNO3 2022-11-24 kl. 18:21.
Citera
2022-11-24, 18:28
Medlem
exoticspices avatar
Vet man att huset man bor i är lyhört då är man också medveten om att det hörs mer eller mindre från grannarna och till grannarna.
Citera
2022-11-24, 19:09
Medlem
Varför ljudisolerar du inte ditt nuvarande boende istället?
Sätt ljuddämpade material på alla väggar och det kommer kännas som du befinner dig i ett vakuum.
Citera
2022-11-24, 21:22
Medlem
fråga grannar.

någon kastar skit på hus byggda 1970-80 men de jag har bott i har varit riktiga betonghem utan lyhörd.
bodde i balltorp när man stod i toaletten kunde man höra paret snacka om sina problem. vaknade up
till ricky martin she bangs en morgon efter partaj och trodde det var folk i min lägenhet men det var min
granne. i mitt fall tror jag det var ventilationen som var byggd mer eller mindre som en ljudsluss för det
var betong där med.
Citera
2022-11-24, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michalishenko
Skulle säga att det viktigaste är att grannen som bor ovanpå är tystlåten. Så inga barnfamiljer eller invandrare där så drar du ner risken ganska mycket. Har själv bott i lägenheter från runt 1960, den ena var väldigt lyhörd och den jag bor i nu har väl tilltagna betongväggar och jag har bara hört grannen ovanpå en gång under 20 år.

Har oturen att ha båda, dvs invandrare som har barn i lägenheten ovanför.
Ett jävla liv när deras ungar springer runt och hoppar alla möjliga tider på dygnet.
Tröttnade och gick upp och försökte förklara, nu är det tystare så verkar ha funkat.
Citera
2022-11-24, 22:27
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1

Mitt hem har alltid varit välfyllt med både bokhyllor och tjocka mattor/soffor/plädar/gardiner etc. Men jag hör alltid grannarna endå. Jag kan höra minst 3 våningar ner och de boende i nästa trappuppgång!! När jag bodde i ett annat hus fick jag klagomål när jag handdiskade en kväll! Så det spelar ingen roll hur jag inreder. Är huset lyhört så kan man inte göra ett skit åt det.
Citera
2022-11-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holysmokes
Jag har bott lyhört nästan hela livet, jag är så trött på skiten, dagen jag flyttar (antingen bostadsrätt eller hyresrätt) vill jag flytta dit det är bra ljudisolering.

Kan man ta reda på detta i förväg? Är det särskilda material och tjocklek på väggar/golv man ska fråga fastighetsägaren/hyresgästföreningen om, eller något annat?

Om det är osäkert oavsett så får det bli hus...

Tack
Då jag tidigare varit inne i gamla lägenheter i Stockholm med högt i tak så har jag inte hört ett knyst från grannar men då snackar vi minst 1800 tal och gärna äldre än så.
Senast redigerad av Truefighter 2022-11-24 kl. 22:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in