2022-11-23, 18:01
Medlem
Jag har bott lyhört nästan hela livet, jag är så trött på skiten, dagen jag flyttar (antingen bostadsrätt eller hyresrätt) vill jag flytta dit det är bra ljudisolering.

Kan man ta reda på detta i förväg? Är det särskilda material och tjocklek på väggar/golv man ska fråga fastighetsägaren/hyresgästföreningen om, eller något annat?

Om det är osäkert oavsett så får det bli hus...

Tack
Citera
2022-11-23, 18:04
Medlem
Crabbofixs avatar
det är osäkert.
du kommer få massa svar från flashbackare som bollar olika årtal mest chansar.

"efter 2000 så blev det si och så" "hus byggde på 70-talet ska du hålla dig borta från" "2010 tror jag på..."
Citera
2022-11-23, 18:04
Medlem
Leta efter hus med betongväggar eller murade ....tungt material ljudisolerar bra...trä är sämre.
Citera
2022-11-23, 18:06
Medlem
Jag håller med dig. Önskar att det kunde erbjudas visningar på kvälls/nattetid.
Citera
2022-11-23, 18:21
Medlem
Narutoshippchops avatar
Nybyggen i betong borde vara välisolerade.
Men i Sverige är fan majoriteten av alla hus lyhörda. Det är så jävla dålig levnadsstandard. Folk bara finner sig i att man ska höra sexakter, folk som kissa och skiter i toan när man äter middag och hundar som ylar och skäller så man inte får sova på hela natten.
Citera
2022-11-23, 18:24
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Förutom att fråga föregående lägenhetsinnehavare kan man alltid snoka och se vad grannarna tycker. Handlar det om en brf så är det ju inte säkert att säljaren är ärlig.

Annars vette sjutton… Bor själv i en betonglägenhet och kan intyga i det någon sa att betong isolerar bra.
Kan inte påminna mig om att jag någonsin hört ett knyst, förutom att man om man lyssnade noga kunde höra vilda barnskrik när grannens ungar var i 7års åldern.
Citera
2022-11-23, 18:41
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Förutom att fråga föregående lägenhetsinnehavare kan man alltid snoka och se vad grannarna tycker. Handlar det om en brf så är det ju inte säkert att säljaren är ärlig.

Annars vette sjutton… Bor själv i en betonglägenhet och kan intyga i det någon sa att betong isolerar bra.
Kan inte påminna mig om att jag någonsin hört ett knyst, förutom att man om man lyssnade noga kunde höra vilda barnskrik när grannens ungar var i 7års åldern.
Betong är bra men för att reducera hela ljudregistret så kan det behövas fler åtgärder.
I moderna kåkar lägger man ofta parkett på ett stegdämpande underlag som i sin tur ligger på betongvalvet.
Väggar kan vara riktigt lyhörda.
Överhörning vi ventilationssystemet förekommer också.
Tyvärr är nog ingen ärligt med om att ett hus är lyhört.
Den som säljer vill inte berätta, mäklaren kniper käft om det och flyttar fokus till "sjöglimten".
Grannarna vill inte heller att huset ska få en stämpel som lyhört.
Så det är i ärlighetens namn svårt att få någon riktig koll, för än du bor där.
Citera
2022-11-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holysmokes
Jag har bott lyhört nästan hela livet, jag är så trött på skiten, dagen jag flyttar (antingen bostadsrätt eller hyresrätt) vill jag flytta dit det är bra ljudisolering.

Kan man ta reda på detta i förväg? Är det särskilda material och tjocklek på väggar/golv man ska fråga fastighetsägaren/hyresgästföreningen om, eller något annat?

Om det är osäkert oavsett så får det bli hus...

Tack

Knacka på hos grannarna när du köper?
Citera
2022-11-23, 18:51
Medlem
Har bott i flera lägenheter under mitt liv så här är min erfarenhet.

Förgammalt hus med murat tegel. Vi snackar typ 1920 Är bland dom sämsta jag bott i. Man hör en knappnål falla i lägenheten brevid. Fast väggarna är runt en meter.

Hus byggda 1980 och framåt är okey om du inte har för jobbiga grannar.

Bäst är enligt min mening hus bygga med blåbetong. 1930-1975.
Citera
2022-11-23, 19:36
Medlem
Har huset ett FTX system för ventilation är nog lyhördhet ett mindre problem. Åtminstone gäller det överkörning av samtal och TV ljudstyp.
Citera
2022-11-23, 19:48
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Om du vill bli så ostörd som möjligt bör du framför allt försöka utvärdera grannarna och söka efter lägenhetshus med ettor och tvåor. Chansen är då stor att du blir granne med singelhushåll eller möjligen par, vilket är att föredra framför barnfamiljer. Är grannarna tysta så spelar lyhördheten mindre roll.
Citera
2022-11-23, 22:34
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milianna
Jag håller med dig. Önskar att det kunde erbjudas visningar på kvälls/nattetid.

Det där är ju brilliant. Varför har ingen tänkt på det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in