2022-11-24, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja mycket talar för att M var mitt i händelsernas centrum. Exakt vem som gjort vad är tyvärr inte det lättaste att utreda. Ett fullt erkännande av MH är en bra grund tycker jag. Förhoppningsvis kommer det tids nog.

Det gör det verkligen.

Men..

Kan bli kruxigt om hon erkänner också...
att "hon bara stod för dörren" eller"bara hållt i armarna" exempelvis.

Då blir hon eventuellt dömd för att ha "agerat tillsammans och i samförstånd" vilket kan leda till samma straff
Citera
2022-11-24, 16:44
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Utan att ha insyn ännu, gissar jag att här finns liknande psykologiska mönster som finns i våld i nära relation, även om det i det här fallet inte handlar om våld mot en närstående eller ex.

Jag tänker mer på den personlighet som möjligen JJ kan ha och hur hon agerar mot andra.

Forskning visar att det inte sällan u våld i nära relation som leder till döden, har funnits flera varningssignaler innan mordet. Mordiska tankar och dödshot har förekommit ofta innan. Om jag inte missminner mig tror jag att det fanns i typ 80 % av fallen i en studie allmänna tankar om att döda.

Det visar på ett långvarigt hat, och även om morden inte hade föregåtts av någon noggrann planering alltid, så var det alltså inte en slump att det skedde.

I Lena Eesströms fall fanns flera varningssignaler och även allvarliga dödshot innan. Trots att Stefan D säkerligen kunnat planera mordet bättre, verkar det som att den länge tillbakahållna ilskan och hatet ändå en dag inte gick att hålla tillbaka.

Ett medhavt tillhygge är väl det som tyder på viss planering innan mordet, och att Lena på något vis lurats ut bakom ett bullerplank blott 150 meter från sitt hem. Hon slogs brutalt ihjäl med sjutton slag över skallen. Mycket brutalt och blodigt, precis i ett bostadsområde.

Man kan väl tycka att han skulle kunna ha planerat det bättre, men jag misstänker att han egentligen inte ville det.

Mordet var trots långvariga hatkänslor som inte gick att styra förmodligen ganska impulsstyrt.

Jag tror att det kan finnas liknande psykologiska mönster här.

Långvarig konflikt, som skulle kunna lösa på enkelt sätt. Men gm väljer att lösa problemet med mord. Det handlar om att upprätthålla kontroll, lättkränkthet, dominans, långsinthet, okontrollerbart hat, upplevelse av att inte kunna kontrollera den andra som kanske ställer krav, sätter sig emot, inte ”lyder”.

Det gemensamma här är nog mer gm personlighet och inte själva relationen alltså.

Tänker på MH också här. Kanske hon som uppvuxen i ett hem med stark förankring till pingstkyrkan, har en vana att leva i lite strikta former där det är mycket regler, hieraki och åtlydnad. Vet inte hur det varit i MHs familj, men det finns liknande struktur kanske i den relation mellan JJ och MH?

Det här är bara. Mina egna funderingar.

Väldigt bra formulerat det där kring hur typ narcisisstiser fungerar

Dock av MHs familj får jag lite mer känslan av att det handlar om väldigt sådär kristet goda och genomsnälla människor, som kanske hade svårt att se och uppfatta att MH börjat hamna snett i umgänge osv. Att det var lätta att dölja det där för sin familj. Men det är såklart bara mina magkänslor
Citera
2022-11-24, 16:51
Medlem
Citat:
Utan att ha insyn ännu, gissar jag att här finns liknande psykologiska mönster som finns i våld i nära relation, även om det i det här fallet inte handlar om våld mot en närstående eller ex.

Jag tänker mer på den personlighet som möjligen JJ kan ha och hur hon agerar mot andra.

Forskning visar att det inte sällan u våld i nära relation som leder till döden, har funnits flera varningssignaler innan mordet. Mordiska tankar och dödshot har förekommit ofta innan. Om jag inte missminner mig tror jag att det fanns i typ 80 % av fallen i en studie allmänna tankar om att döda.

Det visar på ett långvarigt hat, och även om morden inte hade föregåtts av någon noggrann planering alltid, så var det alltså inte en slump att det skedde.

I Lena Eesströms fall fanns flera varningssignaler och även allvarliga dödshot innan. Trots att Stefan D säkerligen kunnat planera mordet bättre, verkar det som att den länge tillbakahållna ilskan och hatet ändå en dag inte gick att hålla tillbaka.

Ett medhavt tillhygge är väl det som tyder på viss planering innan mordet, och att Lena på något vis lurats ut bakom ett bullerplank blott 150 meter från sitt hem. Hon slogs brutalt ihjäl med sjutton slag över skallen. Mycket brutalt och blodigt, precis i ett bostadsområde.

Man kan väl tycka att han skulle kunna ha planerat det bättre, men jag misstänker att han egentligen inte ville det.

Mordet var trots långvariga hatkänslor som inte gick att styra förmodligen ganska impulsstyrt.

Långvarig konflikt, som skulle kunna lösa på enkelt sätt. Men gm väljer att lösa problemet med mord. Det handlar om att upprätthålla kontroll, lättkränkthet, dominans, långsinthet, okontrollerbart hat, upplevelse av att inte kunna kontrollera den andra som kanske ställer krav, sätter sig emot, inte ”lyder”.

Det gemensamma här är nog mer gm personlighet och inte själva relationen alltså.

Tänker på MH också här. Kanske hon som uppvuxen i ett hem med stark förankring till pingstkyrkan, har en vana att leva i lite strikta former där det är mycket regler, hieraki och åtlydnad. Vet inte hur det varit i MHs familj, men det finns liknande struktur kanske i den relation mellan JJ och MH?

Tack för att du gör min dag.
Jag tänker: "There is no creation without confusion" som psykologen i tråden skulle sagt.
Kan det ligga något i det ? en BOK på vift typ ?

Att de mörda TT pga ett eller fler missförstånd ?
3 Tjejer är ungf är mäktiga tillsammans typ Spice Girls
Men så bråkar de om "N" och tillhörigheterna den hade ?
Citera
2022-11-24, 16:51
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
J behöver ju inte ha "hjärntvättat" M dock. Det räcker med att hon träffar en ung och lite vilsen M i precis rätt (läs: fel) punkt i livet där M behöver en "storasyster" och vips så har J en följeslagare som inte ifrågasätter vad som sker osv. M måste ha varit runt 15ish år när de började umgås och då är det ju precis just i den brytgränsen när hjärna börjar mogna till vuxet tänk och är hon lågbegåvad så skulle det förmodligen inte krävas jättemycket för att J ska kunna vinna hennes tillit så till den gräns att sådana här saker kan ske. Förmodligen har deras symbios varit till M:s nackdel.

Skulle nog påstå att J inte behöver vara mer extraordinär än tex vanliga mobbare i skolan som får med sig andra på att mobba någon utsatt. Det finns ju gott om sådana fall där en person varit drivande och fått med sig andra på att faktiskt begå fysiska brott som tex misshandel mot något annat brottsoffer (barn). I den åldern så krävs det som sagt inte mycket. Behövs inte ens grupptryck, det räcker med en osund kombination av en dominant och en sub för att det ska kunna falla ut så här.

J och M ser till synes ut att eventuellt kunna vara någon form av sådan kombination.

MEN, jag vill ändå fortfarande påpeka att M mycket väl kan bära mindre skuld än vad man tror i det här. Hennes del kanske inte är riktigt lika stor som J:s. Eller så är det tvärtom så att det faktiskt är M som begått någon form av dödande handling mot T. Det är ju fortfarande väldigt svårt att veta vad man ska tro i det här fallet.

Ja nåt åt det hållet är vad jag tänkt länge, det som förbryllar mig lite nu dock är att man inte lyckats knäcka MH efter 2 månader i häkte. Känns som det krävs en sån satans lojalitet och tilltro till JJ. Men det kan ju vara så att man legat lågt med förhören i väntan på obduktionsresultaten eller att både MH och JJ är väldigt ovanligt uthålliga.
Citera
2022-11-24, 17:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Väldigt bra formulerat det där kring hur typ narcisisstiser fungerar

Dock av MHs familj får jag lite mer känslan av att det handlar om väldigt sådär kristet goda och genomsnälla människor, som kanske hade svårt att se och uppfatta att MH börjat hamna snett i umgänge osv. Att det var lätta att dölja det där för sin familj. Men det är såklart bara mina magkänslor

Ja, vi vet ju inget om hennes hemförhållanden alls när det kommer till hur stark påverkan religionen har haft och under vilka former. MH beskrivs som väldigt snäll och omtänksam. Får lätt dåligt samvete enligt någon kompis. Det tyder ändå på ett kärleksfullt hem. Behöver inte vara sektliknande.

Men det är en misstänkt icke jämbördig relation mellan JJ och MH. Det kan bero på en massa saker förstås.

Ja, magkänsla. Det är det enda vi att gå på här.
Vet att i Lena Wesströms fall, hade vi ganska mycket fel om hur deras relation var, vilka personligheter de hade, men allt var inte helt fel.

Här kommer vi förmodligen inte få samma insyn i deras relation, då det förmodligen inte finns massor av meddelanden mellan JJ och Tove t ex. Det finns förhoppningsvis något, men mycket får nog bli vänners berättelser.

Det är ett så otroligt mord, och det blir så obegripligt.

Hur kunde allt gå så helt galet!
Citera
2022-11-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ja nåt åt det hållet är vad jag tänkt länge, det som förbryllar mig lite nu dock är att man inte lyckats knäcka MH efter 2 månader i häkte. Känns som det krävs en sån satans lojalitet och tilltro till JJ. Men det kan ju vara så att man legat lågt med förhören i väntan på obduktionsresultaten eller att både MH och JJ är väldigt ovanligt uthålliga.
Det kan vara så att polisen vill veta vem som eventuellt utförde mordet innan de konfronterar de misstänkta? Om det t.ex. om det var kvävning så kommer de förmodligen hitta DNA-spår som talar om vem som gjorde det. Då kan de säga direkt till den berörda personen att de vet att det dödade TT och att de har solida bevis. Det är möjligen bättre än att försöka ta reda på vem som gjorde mordet om inte båda?
Citera
2022-11-24, 17:06
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordbaggis
Det kan vara så att polisen vill veta vem som eventuellt utförde mordet innan de konfronterar de misstänkta? Om det t.ex. om det var kvävning så kommer de förmodligen hitta DNA-spår som talar om vem som gjorde det. Då kan de säga direkt till den berörda personen att de vet att det dödade TT och att de har solida bevis. Det är möjligen bättre än att försöka ta reda på vem som gjorde mordet om inte båda?

Det låter mkt rimligt!
Citera
2022-11-24, 17:09
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ja, vi vet ju inget om hennes hemförhållanden alls när det kommer till hur stark påverkan religionen har haft och under vilka former. MH beskrivs som väldigt snäll och omtänksam. Får lätt dåligt samvete enligt någon kompis. Det tyder ändå på ett kärleksfullt hem. Behöver inte vara sektliknande.

Men det är en misstänkt icke jämbördig relation mellan JJ och MH. Det kan bero på en massa saker förstås.

Ja, magkänsla. Det är det enda vi att gå på här.
Vet att i Lena Wesströms fall, hade vi ganska mycket fel om hur deras relation var, vilka personligheter de hade, men allt var inte helt fel.

Här kommer vi förmodligen inte få samma insyn i deras relation, då det förmodligen inte finns massor av meddelanden mellan JJ och Tove t ex. Det finns förhoppningsvis något, men mycket får nog bli vänners berättelser.

Det är ett så otroligt mord, och det blir så obegripligt.

Hur kunde allt gå så helt galet!

Ja det ska verkligen bli intressant att se vilka spekulationer som visar sig stämma och vilka som hade helt fel. Många trådar att dra i åt olika håll...

Eller om det skulle visa sig att det ligger till på nåt sätt som inte ens nån har tänkt på... Vad det nu skulle vara 🤯
Citera
2022-11-24, 17:17
Medlem
Xedomes avatar
Här någon slags transkribering av Finndahls uttalande i radio (längst upp) + översikt: https://omni.se/t/forsvunna-tove/876d367a-f6f3-4138-8aac-7a3a44ce4e74

Orkar inte riktigt med långa, psykologiska (nja.. ) spekulationer, utifrån glappet i frånvaron av information och fakta tyvärr, så pausar nog här ett litet tag.

Bbl
Senast redigerad av Xedome 2022-11-24 kl. 17:45.
Citera
2022-11-24, 17:20
Medlem
Citat:

Ja det ska verkligen bli intressant att se vilka spekulationer som visar sig stämma och vilka som hade helt fel. Många trådar att dra i åt olika håll...

Eller om det skulle visa sig att det ligger till på nåt sätt som inte ens nån har tänkt på... Vad det nu skulle vara 🤯

TT trodde att JJ hade en "bok" med namn på personer JJ visslat med i närtid ? <-- Kanske ?
Inte för det spelar någon roll vem skulle hon visa "boken" för ?
Citera
2022-11-24, 17:21
Medlem
Citat:

Min fetning. Väl formulerat och jag tror du prickat rätt i beskrivningen av hennes känslor och egenskaper.

En sak som stört GW väldigt mycket är att dom är ostraffade. Och ja, det är ovanligt att man debuterar med ett mord. Men dom var 18 och 19 år! Mördare är i genomsnitt 30 år vid tiden för mordet, och då har dom alltså haft 10-15 år på sig att hitta på stök.
Citera
2022-11-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuttig
Utredarna har garanterat diverse panikartade Google-sökningar som JJ och MH gjort: När sätter likstelhet in? Hur städa bort spår efter man råkat döda nån? Hur flyttar man enklast en död kropp? Var dumpar man ett lik? Osv.
Blir lite svårt att förklara bort de sökningarna. Särskilt som de gjorts exakt under samma tidsspann deras vän beräknas avlidit… Har de även googlat på kartor över området så kanske även det hjälpt till att lägga pusslet där hon senare hittades.

Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Här radar du upp saker jag tror är väldigt spot on och har varit till stor hjälp att få dem att sitta kvar där dem sitter.

Tror också på paniksök angående lik både på natten och allra helst dagen efter, i tron om att det bara är att radera historiken.

Det är inga avancerade seriemördare här utan 18, 20åringar från en liten håla.

Liksom er tror jag att MGM har slarvat en hel del under natten. Med den lilla fakta vi har nu ser de ut att ha strösslat digitala spår efter sig.

Finndahl lät idag mycket självsäker, vilket bådar gott. Den kluriga biten blir att försöka bena ut exakt vem som har gjort vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in