2022-11-24, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
I detta fall finns inga direkta vittnen till själva mordet så att gå ut med dödsorsaken kan väl inte förstöra.

Nu tror jag att båda tjejerna är skyldiga i varierande grad till minst 2 av brotten. Men ca 20-25% av dom häktade på sannolika skäl är oskyldiga. Skulle den ev skyldiga vara på fri fot så vore det riktigt illa om den riktiga gm får för mycket insyn i utredningen.

Dessutom har dom häktade tillgång till media. Skulle media förekomma förhörsledarna med information till dom häktade får dom ett onödigt försprång. Mgm kanske inte ens konfronterats med hur T s skador kan ha uppkommit.
Citera
2022-11-24, 14:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
I detta fall finns inga direkta vittnen till själva mordet så att gå ut med dödsorsaken kan väl inte förstöra.
Det beror helt och hållet på hur förhören med J och M går. OM de båda berättat sanningsenligt hur allt gått till och polisen kan få deras berättelser bekräftade av annan bevisning, så borde det inte kunna sabotera något om polisen stillar vår nyfikenhet. Men om det finns luckor någonstans, i deras berättelser eller kringbevisningen, kan ett röjande av dödsorsaken påverka tjejernas berättelse och kanske möjligheten att säkra ytterligare bevis. Utredarna vill inte att MGM ska ha alla bevis lagda framför sig på en gång, utan de pyttsar ut lite i taget, stämmer av och sparar en del så länge som möjligt.
Citera
2022-11-24, 14:47
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
. Men troligen kommer det att stupa på att MH har behov av att göra sig till lags, hon vill/behöver vara snäll och hjälpsam, mot psykiatern, förhörspersonal, häktespersonal.

Ja jag tänker också åt det här hållet, det som förbryllar mig lite är att de inte kunnat få ut ett erkännande ur MH efter 2 månader ifall de har konkretare bevisning att trycka på med. Om JJ varit drivande och manipulerat MH i det här så tänker jag att en duktig förhörsledare trycker på just den punkten och gör det till MHs "väg ut" ur det här.

Min magkänsla är (notera "magkänsla"), som jag sagt innan, att antingen har polisen för lite konkret på fötterna för att kunna pressa MGM tillräckligt (särskilt MH utifrån de spekulationer vi gjort gällande deras personligheter) eller att det inte gått till så som vi spekulerat om. Tex att MH har varit mkt mer delaktig än vad vi tänkt oss och att JJ inte varit manipulerande osv. Isf har MH större motivation att neka trots bevisning tänker jag

Satans vilken gåta det här fallet är alltså.

Edit: tryckte på skicka knappen för tidigt av misstag
Senast redigerad av tingsryd2.8 2022-11-24 kl. 14:51.
Citera
2022-11-24, 14:58
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag är inte alls orolig för obduktionsresultaten, jag tycker att polisen ovanligt snabbt gick ut med mordmisstanke och gravfridsbrott efter att kroppen hittats, i princip bara efter en visuell inspektion av kroppen på fyndplatsen, och även identifieringen var mycket snabbt släppt i media. Att det dröjer lite med slutgiltigt protokoll tror jag mer beror på att analysera hur ev skador på kroppen uppkommit och blodanalyser etc. Möjligt att man analyserat efter en viss fråga som inte givit något klart svar, då behöver man göra om och/eller ställa en ny fråga till blodanalytikerna.

Jag tänker att indicierna (bråk/att det varit med varann hos JJ, oljudet från lägenheten, TTs mobil med JJ, att de åkt bil på morgonen efteråt (upptäcks senare vara i anslutning till fyndplats) räcker till sannolika skäl för människorov och sedan mord när kroppen hittas? Eller borde det finnas mer och konkretare bevisning för att det ska räcka till sannolika skäl?
Citera
2022-11-24, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Ja jag tänker också åt det här hållet, det som förbryllar mig lite är att de inte kunnat få ut ett erkännande ur MH efter 2 månader ifall de har konkretare bevisning att trycka på med. Om JJ varit drivande och manipulerat MH i det här så tänker jag att en duktig förhörsledare trycker på just den punkten och gör det till MHs "väg ut" ur det här.

Min magkänsla är (notera "magkänsla"), som jag sagt innan, att antingen har polisen för lite konkret på fötterna för att kunna pressa MGM tillräckligt (särskilt MH utifrån de spekulationer vi gjort gällande deras personligheter) eller att det inte gått till så som vi spekulerat om. Tex att MH har varit mkt mer delaktig än vad vi tänkt oss och att JJ inte varit manipulerande osv. Isf har MH större motivation att neka trots bevisning tänker jag

Satans vilken gåta det här fallet är alltså.

Edit: tryckte på skicka knappen för tidigt av misstag

Kan vara så att MH är mer rädd för JJ än för polisen.
Citera
2022-11-24, 15:02
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Ja kanske, fast å andra sidan har dom ju varit häktade länge nu. Känns rimligt att vilja få slut på eländet om man får konkret bevisning emot sig och förstår att det är kört oavsett. Speciellt om det nu skulle va så att MH inte har med själva mordet att göra. Klassikern är väl annars att de börjar skylla på varandra när bevisen börjar trilla in...

Jag får känslan av att de snackat ihop sig ordentligt på morgonen efter och att polisen saknar starkare bevisning än det vi fått reda på i media. Och att det kan bli svårt att styrka MGMs inblanding om inget i obduktionen styrker mer än att TT blivit mördad

Edit: eller om obduktionen visar att man inte kan styrka brott med 100% säkerhet

I en rättegång ska väl åklagaren styrka vem det är som gjort vad om de är två? Det är väl inte rimligt att åka dit för mord om man hjälper till att bära, transportera och dumpa en person som annan mördat?
Senast redigerad av Pythia_88 2022-11-24 kl. 15:05.
Citera
2022-11-24, 15:05
Medlem
Vet man hur hon blev mördad?
Citera
2022-11-24, 15:06
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
I en rättegång ska väl åklagaren styrka vem det är som gjort vad om de är två? Det är väl inte rimligt att åka dit för mord om man hjälper till att bära, transportera och dumpa en person som blivit annan mördat?

Ja men det har jag väl inte påstått eller sagt någonting om?
Citera
2022-11-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Beatas mördare presenterade nya stories efter hand som han blev konfronterad med nya bevis, men näppeligen något som kunde förefalla trovärdigt.
Så ja, det går att neka sig igenom det mesta, om man är lagd åt det hållet.
Även Gyllensvaan nekade genom hela utredningen trots DNA och annan teknisk bevisning.
Citera
2022-11-24, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66

Någon har väl varit inne på det tidigare, men hon kan ju ha varit aspackad. MH alltså. Kanske däckat, kanske fått blackout… då vore kanske JJs version till grannen åtminstone en ”halvsanning”.
Citera
2022-11-24, 15:11
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66

Ja... Jag kanske är naiv som tänker att en människa kan ha såpass mkt psykologisk makt över en annan men... Inte omöjligt kanske men skulle göra det här till ett väldigt ovanligt fall tänker jag
Citera
2022-11-24, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Någon har väl varit inne på det tidigare, men hon kan ju ha varit aspackad. MH alltså. Kanske däckat, kanske fått blackout… då vore kanske JJs version till grannen åtminstone en ”halvsanning”.

Enligt M själv drack hon två drinkar och ett par glas vin, och hade inga blackouts. Det alkoholintaget går emot, att hon skulle vara så full att hon behövde lägga sig för att senare spy.

Men hon kan fått minnesluckor av den traumatiska upplevelse hon hade. Men jag tror hon ljuger och minns exakt vad som hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in