2022-11-24, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Noterar att långa svenska statsobligationer fortsätter sitt ras de senaste veckorna och ligger nära -5% för dagen.

Det bäddar för en sänkning av långa boräntor och eventuellt billigare lån på längre än på kortare sikt om några månader.

BoObl 2Y och BoObl 5Y har sjunkit nästan 50 punkter senaste 2 månaderna. Så spreaden mellen 3 mån och längre bidningstid kommer nog att gå ner inom snar framtid.
Citera
2022-11-24, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har varit många påståenden i tråden om att marknaden är tillbaka på pre-pandemi priser.

Möjligen i något enskilt område men villor I bättre områden är inte i närheten av pre-pandemipriser.

Täby har rapporterats som ett av de områden som drabbats hårdast. Enligt mäklarstatistik är villor i Täby +16.5% mot hösten 2019.

Ett exempel;

https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-taby-kyrkby-taby-kommun-emblavagen-3-19015095

Köptes för 7.95 hösten 2019. Det mesta i huset är renoverat runt 2016 (badrum etc) och var då relativt nyrenoverat. Nu 2022 efter 3 års ytterligare slitage har de bud på 9.5msek. +20% mot köpesumman och då har säljarna enligt protokollen knappt lagt en krona på underhåll.

Dessutom saftig driftskostnad på det som borde dra ned priset.

Och här köpt för mindre än ett år sen "xxxxxxxxxxx xxxx 21, 7 600 000 kr 2022-01-xx"
Nu har de haft minst en visning, 2 troligen och utgångspris på 6 500 000 och inga bud..
https://www.booli.se/bostad/2461800
Senast redigerad av johnez 2022-11-24 kl. 11:25.
Citera
2022-11-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Och här köpt för mindre än ett år sen "xxxxxxxxxxx xxxx 21, 7 600 000 kr 2022-01-xx"
Nu har de haft minst en visning, 2 troligen och utgångspris på 6 500 000 och inga bud..
https://www.booli.se/bostad/2461800

Svårt det här med datum. Menar du att 2022-01 var pre-pandemi?

5 dagar på booli. Det tar ett par veckor att sälja. Objektet jag länkade har legat 2 mån på hemnet.

Samma hus såldes för 5.25 pre-pandemi i slutet av 2018 så även om de bara får 6 msek är det +14% mot pre-pandemi.

Tack för att du bevisade min poäng
Citera
2022-11-24, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Mitt eget hus kostade nästan exakt samma. Men då pratar vi byggt 2013. 350 kvadrat. Trippelgarage (inomhus garage så klart), luftkonditionering, luftfuktare (väljer exakt vilken luftfuktighet jag vill ha i hela huset, 38% är lagom nu på vintern), sprinklers pepprade över hela gräsmattan, två öppna spisar med gas som jag bara trycker på en knapp så flammar de upp på sekunden, marmor i badrum och kök osv.

Anledningen till att ditt hus är så billigt i jämförelse med en skokartong i storstan är ju för att ingen vill bo i Kusinknullarhult. Enkel matematik. Där folk vill bo kostar hus mer. Så sent som i juni var någon till och med villig att betala ännu mer i sunk-jakan för en skokartong än huset du länkar till https://www.booli.se/bostad/3669048
Citera
2022-11-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Som jag läser RB så försöker man nu förbereda allmänheten och marknaden på att det blir en 0.5% ökning i februari. Vilket i vanlig ordning blir någon slags minsta-nivå med risker på uppsidan.

Nja, det låter snarare som att de säger 25p med risk för 50p om inflationen stiger ytterligare alternativt 25p + 25p till senare höjning.

Generellt blir det så lustigt hur folk här projicerar sina egna tankar i hur man tror RB kommer att agera.

Bubbelpratarna var helt säkra på 100p men trodde på 125 denna höjning. Jodå, marknaden hade minsann redan bestämt minst 100p

Men de verkar inte fatta att RB tidigare hade sagt 50p och att 75p nu liksom blev det enda rimliga ur RBs perspektiv som måste tänka på hela Sverige och inte enbart bubbelpratares hjärnspöken.
De kan inte kullkasta hela näringslivet som också lånar pengar.
Citera
2022-11-24, 11:52
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nja, det låter snarare som att de säger 25p med risk för 50p om inflationen stiger ytterligare alternativt 25p + 25p till senare höjning.
1+
Går inte inflationen ner fram till januari så väntar 50 punkter i februari.
Citera
2022-11-24, 12:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Noterar att långa svenska statsobligationer fortsätter sitt ras de senaste veckorna och ligger nära -5% för dagen.

Det bäddar för en sänkning av långa boräntor och eventuellt billigare lån på längre än på kortare sikt om några månader.
Börjar RB att banta sin balansräkning så kommer det att snarare höja boräntorna eftersom upplåningskostnaderna kommer att stiga för bankerna.
Citera
2022-11-24, 12:11
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Börjar RB att banta sin balansräkning så kommer det att snarare höja boräntorna eftersom upplåningskostnaderna kommer att stiga för bankerna.

Räntemarknaden håller inte med och köper alltså 5-åriga statspapper på mjäkiga 1,75% medan jag skriver detta.

Sedan har bostadsobligationerna givetvis en premie.
Citera
2022-11-24, 12:14
Medlem
jack.danielss avatar
Anekdot: runt 2013-14 kollade jag en del tvåor i mölndal, det blev inget, framförallt för att jag hade en gräns på 2 mille. Många objekt som låg runt där men budades alltid upp ett par tre hundra tusen!

För skojs skull kollade jag idag på samma områden som då, utgångspriserna är ungefär som då, med skillnaden att dessa priser kommer inte att budas upp! Blir det budgivning så blir det neråt
Citera
2022-11-24, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Svårt det här med datum. Menar du att 2022-01 var pre-pandemi?

5 dagar på booli. Det tar ett par veckor att sälja. Objektet jag länkade har legat 2 mån på hemnet.

Samma hus såldes för 5.25 pre-pandemi i slutet av 2018 så även om de bara får 6 msek är det +14% mot pre-pandemi.

Tack för att du bevisade min poäng

Det var ett exempel på nedgången, nu läste jag inte att du syfta på pre covid. Den har legat ute längre, det var visningen förr förra eller om det var förra helgen.
Citera
2022-11-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Öh, nej, det bor 346 538 (2017) personer inom tullarna och fler kan inte bo där om man inte tränger in fler i varje lägenhet. Det är du som slåss mot väderkvarnar i din egen bisarra fantasivärld.

Bostadsbubblan finns i hela Sverige, i princip i hela väst-världen, och nu när räntorna går upp så kommer bostadspriserna att sjunka i hela världen. Den enda som blir överraskad är du, när man åter kan köpa i innerstan för 75k per kvm dvs ett prisfall på 30%. Idag höjdes räntan med 75 punkter så kanske blir även 75k för högt och vi kan nosa på 50k när det är blir som värst.

Dessa prisfall har inga fattiga nytta av, tvärtom brukar de låna mest, så det innebär inte fler "fattiga" i Stockholms innerstad. Men de som bor där kommer alla att vara fattigare.

Känns som någon slags cirkulär argumentation.

Varför kommer de som bor där att vara fattigare? För att deras lägenheter sjunkit i värde? Eller för att de ska komma att betala högre räntor?
Sen blir "fattigare" ett värdeord i sammanhanget. Man kan lika gärna säga "mindre rika" om man nu ska argumentera på det viset.

Men allra märkligast är det att samtidigt erkänna att innerstaden är en "stängd" marknad. D v s att tillgången aldrig kommer att öka men samtidigt förutsätta att efterfrågan ska upphöra.

Så fr o m nu kommer ingen att vilja bo innanför tullarna i Stockholm om de inte får köpa för 50 tkr per kvm?

Ja vi får väl se
Citera
2022-11-24, 12:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Räntemarknaden håller inte med och köper alltså 5-åriga statspapper på mjäkiga 1,75% medan jag skriver detta.

Sedan har bostadsobligationerna givetvis en premie.
Vad är det med er obegåvade spånhuvuden egentligen? Hur tror du att räntorna sätts?
De handlas här och nu givet vad man tror eller tror sig veta om marknaden idag och framöver.
Börjar RB att banta sin balansräkning så kommer nya lån som tas upp av bankerna i Sverige att bli dyrare, lån utomlands kommer även de att bli dyrare med tanke vad ECB säger om de närmaste kvartalen.
Nu är vi inte där ännu men jag beskrev är vad som sker om RB minskar sina obligationsinnehav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in