2022-11-24, 09:37
Medlem
voidxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Borde finnas möjlighet att be mäklaren + säljaren/ägaren att installera kamera och ljudupptagning 3 timmar på kvällen och skicka till en så man kan kontrollera om det finns oväsen i huset.

Citera
2022-11-24, 09:40
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Ett annat tips är att skaffa etagevåning.

Då har man ofta sig själv under sitt sovrum och några störiga grannar först två våningar ner.

Så etagevåning, högst upp, på hörnet, i ett nybyggt hus. Då sover man gott om natten.
Citera
2022-11-24, 09:45
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Om du vill bli så ostörd som möjligt bör du framför allt försöka utvärdera grannarna och söka efter lägenhetshus med ettor och tvåor. Chansen är då stor att du blir granne med singelhushåll eller möjligen par, vilket är att föredra framför barnfamiljer. Är grannarna tysta så spelar lyhördheten mindre roll.

Det beror ju väldigt mycket på vad för typ av störande ljud man tycker är värst. En barnfamilj för ju mest oväsen på dagtid, vilket kan vara störande, men de har ju sällan fest sent in på natten en vardag.

Mitt första egna boende var i ett mindre lägenhetshus med bara ettor och tvåor, där bodde bland annat en alkistant som ibland glömde bort vilken dörr som var hennes och en aspirerande DJ som spelade musik alla tider på dygnet.
Citera
2022-11-24, 10:17
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Ett annat tips är att skaffa etagevåning.

Då har man ofta sig själv under sitt sovrum och några störiga grannar först två våningar ner.

Så etagevåning, högst upp, på hörnet, i ett nybyggt hus. Då sover man gott om natten.
Vilken fantastisk idé! Det kryllar ju av etagevåningar.
Citera
2022-11-24, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Knacka på hos grannarna när du köper?

Detta är nog det säkraste tipset, tack!
Citera
2022-11-24, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holysmokes
Jag har bott lyhört nästan hela livet, jag är så trött på skiten, dagen jag flyttar (antingen bostadsrätt eller hyresrätt) vill jag flytta dit det är bra ljudisolering.

Kan man ta reda på detta i förväg? Är det särskilda material och tjocklek på väggar/golv man ska fråga fastighetsägaren/hyresgästföreningen om, eller något annat?

Om det är osäkert oavsett så får det bli hus...

Tack

Frågar tidigare boende eller de som bor där, och förlitar att de talar sanning, jobbigt annars om
alla säger det är lugna gatan, sen hör man allt, även om en knappnål ramlar i golvet.
Citera
2022-11-24, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuddkrigare
Lägg inte bara fokus på väggarnas material och tjocklek. I gamla hus kommer väldigt mycket av ljudöverföringen via ventschakten. Riktigt gamla hus med självdrag kan dela ventkanalsystem (bor själv i ett sånt och hör allt grannen gör i badrummet).

Som någon annan var inne på - kolla va det det är för ventilationssystem. Nyare hus med FTX = mindre problem. Nybyggda hus kan även vara ljudklassade, B är vanligt och brukar räcka långt.

Pratar vi stomljud är det lämpligt att bo överst eftersom ljud överförs enklare neråt än uppåt. Hittar du en lägenhet i ett smalhus från 40-talet och du kan bo på gaveln högst upp får du dessutom minimalt med grannar = en vägg i vägg och en under. Dessa hus är dessutom ofta välbyggda med tjocka väggar och golv.

Bra tips.
Jag bor själv i ett hus med självdrag. Det är så lyhört att när grannen har gäster hör jag allt de säger. Pga hans rökhosta gick det inte sova i sovrummet heller, jag fick flytta ut i vardagsrummet.

Generellt kan man nog säga att ju lägre takhöjd, desto mindre lyhört. Allra värst är hus byggda kring sekelskiftet , enormt högt i tak men om grannen nyser på natten så vaknar man. Jag läste någon artikel om det nyligen.
Citera
2022-11-24, 11:17
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Har bott i flera lägenheter under mitt liv så här är min erfarenhet.

Förgammalt hus med murat tegel. Vi snackar typ 1920 Är bland dom sämsta jag bott i. Man hör en knappnål falla i lägenheten brevid. Fast väggarna är runt en meter.

Hus byggda 1980 och framåt är okey om du inte har för jobbiga grannar.

Bäst är enligt min mening hus bygga med blåbetong. 1930-1975.
Bodde i ett hus byggt 1961 och det var extremt lyhört. Jag hörde grannens katt jama... och när granntanten tittade på tv kunde man nästan höra vad de sa i sändningen. Dessutom var det usel ventilation (sk. "självdrag"), så lukter och andra odörer spred sig mellan lägenheterna.

Tror det bästa tipset är att fråga grannarna som många varit inne på. Även nya hus kan vara lyhörda, särskilt om de har stora rumsytor i tex. vardagsrum, man hör stegljud supertydligt, när folk spolar etc. Knäppningar i rörsystem är också ganska vanligt.
Citera
2022-11-24, 11:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Bra tips.
Jag bor själv i ett hus med självdrag. Det är så lyhört att när grannen har gäster hör jag allt de säger. Pga hans rökhosta gick det inte sova i sovrummet heller, jag fick flytta ut i vardagsrummet.

Generellt kan man nog säga att ju lägre takhöjd, desto mindre lyhört. Allra värst är hus byggda kring sekelskiftet , enormt högt i tak men om grannen nyser på natten så vaknar man. Jag läste någon artikel om det nyligen.
Varför blir det mer lyhört med högre takhöjd? Förstår inte logiken där.
Citera
2022-11-24, 11:40
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Gardiner och mattor, möblemang etc dämpar ljudet, blockar ljudvågor och så. Ju mer volym desto svårare att motverka ljudöverföring till närliggande lägenheter.

Däremot brukar exempelvis sekelskifteshus vara robusta konstruktioner, så av den anledningen kan det vara bättre ändå.

Men fuskbyggen finns alla årtionden så man måste bedöma individuellt, jag skulle säga fråga boende och grannar för att skapa sig en uppfattning om lyhördhet
Citera
2022-11-24, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Mest eftersom äldre hus har högre takhöjd. På nåt sätt byggdes de med annat material. Äldre hus har tunna väggar och tak lite. Springor i golf. Stora vardagsrum där man hör fotstegen.
Akustisken. Allt ekar. Allt ljud sprids vidare.

Det är åtminstone min erfarenhet att alla äldre hus jag bott i både haft högt i tak och varit lyhörda.
Citera
2022-11-24, 15:08
Medlem
Äldre än 90tal
https://www.hemhyra.se/tips-rad/lyhorda-hus-varning-de-har-ar-varst/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in