2022-11-24, 07:11
Medlem
Borde finnas möjlighet att be mäklaren + säljaren/ägaren att installera kamera och ljudupptagning 3 timmar på kvällen och skicka till en så man kan kontrollera om det finns oväsen i huset.
Citera
2022-11-24, 07:11
Medlem
Kuddkrigares avatar
Lägg inte bara fokus på väggarnas material och tjocklek. I gamla hus kommer väldigt mycket av ljudöverföringen via ventschakten. Riktigt gamla hus med självdrag kan dela ventkanalsystem (bor själv i ett sånt och hör allt grannen gör i badrummet).

Som någon annan var inne på - kolla va det det är för ventilationssystem. Nyare hus med FTX = mindre problem. Nybyggda hus kan även vara ljudklassade, B är vanligt och brukar räcka långt.

Pratar vi stomljud är det lämpligt att bo överst eftersom ljud överförs enklare neråt än uppåt. Hittar du en lägenhet i ett smalhus från 40-talet och du kan bo på gaveln högst upp får du dessutom minimalt med grannar = en vägg i vägg och en under. Dessa hus är dessutom ofta välbyggda med tjocka väggar och golv.
Citera
2022-11-24, 07:13
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Nybyggen i betong borde vara välisolerade.
Men i Sverige är fan majoriteten av alla hus lyhörda. Det är så jävla dålig levnadsstandard. Folk bara finner sig i att man ska höra sexakter, folk som kissa och skiter i toan när man äter middag och hundar som ylar och skäller så man inte får sova på hela natten.
Men i Sverige...? Vilka länder har bättre byggstandard än oss?
Citera
2022-11-24, 07:15
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Har bott i flera lägenheter under mitt liv så här är min erfarenhet.

Förgammalt hus med murat tegel. Vi snackar typ 1920 Är bland dom sämsta jag bott i. Man hör en knappnål falla i lägenheten brevid. Fast väggarna är runt en meter.

Hus byggda 1980 och framåt är okey om du inte har för jobbiga grannar.

Bäst är enligt min mening hus bygga med blåbetong. 1930-1975.
Intressant tanke - Blåbetong. Kan du konkretisera?
Citera
2022-11-24, 07:21
Medlem
Det mesta hänger på vilket klientel det är som bor i huset. Barnfamiljer låter alltid mer, och ju fler barnfamiljer i huset desto mer störande ljud.

Så min erfarenhet är att det är mindre oväsen i hus med bara smålägenheter med singelhushåll, oavsett när huset är byggt.
Senast redigerad av termometern 2022-11-24 kl. 07:23.
Citera
2022-11-24, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Intressant tanke - Blåbetong. Kan du konkretisera?

Är en vägg för hård fortplantas ljudet för lätt.
Du har säkert varit med om att en granne spelar musik och du hör exakt vad det är för låt som spelas.

Samma med en för mjuk vägg.
Du hör grannen prata. Låt säga du har en gipsvägg till närmsta granne.

Blåbetongen är en blandning. Sådär halv hård eller halv mjuk.
Du hör varken när grannen spelar musik eller pratar högt i telefon.
Citera
2022-11-24, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Det värsta är när man hör grannarna köra analsex Riktigt jävla jobbigt!

Annars är nybyggen fuskbyggen där man sparat in på precis allting och speciellt isolering.

Av ren nyfikenhet, hur vet du att de har just analsex?
Citera
2022-11-24, 08:19
Medlem
Syljens avatar
Citat:
Men i Sverige är fan majoriteten av alla hus lyhörda. Det är så jävla dålig levnadsstandard. Folk bara finner sig i att man ska höra sexakter, folk som kissa och skiter i toan när man äter middag och hundar som ylar och skäller så man inte får sova på hela natten.
Visst är det sjukt hör alltid min granne pissa när jag badar
Citera
2022-11-24, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
det är ju det man inte kan.

vad är skillnaden i lyhördhet mellan 50, 60, 70, 80 och 90tal?

Men det är väl klart att det skiljer i byggnormer, material och ventilationssystem mm mellan olika epoker. Detta påverkar lyhördheten. Har man bott i några olika hus så märker man det. I det hus jag bor är väggarna så tunna att jag i princip hör en knappnål falla hos grannen.

Naturligtvis går det inte att säga att ett hus från 1961 är mindre lyhört än ett från 1957. Men i allmänhet är ett hus från 50-talet mer lyhört än ett från 90-talet, som i sin tur är mer lyhört än ett helt nybyggt hus.

Men som andra varit inne på tror jag det allra viktigaste är att man har tysta och hänsynsfulla grannar.
Citera
2022-11-24, 08:23
Medlem
Ring stadsbyggnadskontoret och få fram ritningar och konstruktionshandlingar.
Citera
2022-11-24, 09:00
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

I vilka andra länder är det inte så? Jag har varit i relativt många länder, och bott i två andra. Fan vad jag saknade svensk standard på lägenheterna efter ett tag...
Citera
2022-11-24, 09:36
Medlem
voidxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holysmokes
Jag har bott lyhört nästan hela livet, jag är så trött på skiten, dagen jag flyttar (antingen bostadsrätt eller hyresrätt) vill jag flytta dit det är bra ljudisolering.

Kan man ta reda på detta i förväg? Är det särskilda material och tjocklek på väggar/golv man ska fråga fastighetsägaren/hyresgästföreningen om, eller något annat?

Om det är osäkert oavsett så får det bli hus...

Tack

Ha en polare stå i ett angränsande rum och slå en kastrull i skallen på dig själv. Hör han det så är det lyhört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in