Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Detta fall borde advokaten inte tagit upp. Detta är som sagt en klockren dom av oaktsam våldtäkt. Precis en sådan dom som visar på vikten av att lagen om oaktsam våldtäkt finns. Det är inte en uppsåtlig våldtäkt, men det är definitivt en sexuellt integritetskränkande handling mot den drabbade. Så bra då att förövaren kan dömas för sin olagliga handling. Advokaten gjorde helt klart bort sig om hon tog upp denna dom. Sedan har hon en poäng: att folk inte bör ha ONS på fyllan. Risken att bli utsatt för oaktsam våldtäkt/anmäld för att ha utsatt någon för oaktsam våldtäkt ökar givetvis. Man känner inte varandra, fyllan begränsar ens förmåga att uppfatta saker och ting osv. Bättre at vänta med sex tills båda är nyktra.
Exakt. Vissa advokater verkar röra sig i den lite mer gråa skalan på fältet.
Jag har precis som alla andra sexuellt aktiva män varit med om att en eller flera kvinnor gjort saker som jag inte gillar, jag har då sagt ifrån. Hade jag inte sagt ifrån så skulle kvinnorna rimligtvis inte vetat att dom gjort något fel. Oavsett detta så skulle jag iom denna omänskliga lag kunna förstöra livet för dessa kvinnor genom att anmäla dem för oaktsam våldtäkt? Ett sådant samhälle vill vi ju inte ha.