2022-11-24, 01:22
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus
Till dom som törs se en beskrivning på annat sätt på vad som hänt i år än det som vi i väst matas vid.

War in Ukraine: Quiet Before the Storm?

https://www.youtube.com/watch?v=CB9yBkVAfDQ
Jag antar utmaningen.
Citera
2022-11-24, 01:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Är det därför vissa Rysslands älskare här stödjer dem så hårt? Liksom för att försäkra sig om att de slipper straff när Ryssland sen invaderar Sverige? Jaja. Jag ligger väl illa till då. Jag talar ju inte gott om någon ledare i hela världen. Alla mot mig . Sanningen är att jag har inte tillräckligt information för att kunna ta ställning eller veta vad som egentligen pågår. I största allmänhet så är jag en misantrop. I början av kriget var jag som alla andra och vad med i massosykosen om det hemska Rysshotet. Och stöd på Ukrainas sida. Sedan började allt bara bli mer och mer märkligt. Och så kommer Jean Penn med en jävla Oscar mitt upp i cirkusen. Då började jag skratta. Mem jag skiter i det här. Jag vet inte hur länge jag orkar leva ändå. Går igenom skit. Så bunkrar upp en självmordsdos med opioider och benso här hemma. Ifall jag inte orkar med all skit längre. Då bryr man sig inte så mycket om saker längre. Jag bara betraktar. Jag känner mig rätt främmande i den här världen. Den är för absurd och infantil för min smak.

Härligt skrivet, tänk om fler kunder resonera så och diskutera istället för att skrika svordomar idiotförklara alla då skulle det bli en diskussion.

Bara grejen att så många inte ifrågasätter den 99% ensidigt beskriva situationen i media, istället så försvarar dom det med att vi har fri press som om det betyder objektiv press.

Men en del av hur folk ser på det går kanske tillbaka på historien med den farliga ryssen så folk faller tillbaka på det och tänker att dessa historier var sanna.
Citera
2022-11-24, 01:33
Bannlyst
Citat:
Jag antar utmaningen.

Kul Låt oss diskutera inte skälla på varandra
Citera
2022-11-24, 01:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Vi kan inte stirra oss blind på vad som hände i februari, det var då bägaren rann över för ryssen men konflikten med USA ligger bakåt i tiden, denna gång blev Ukraina proxyn.

1939 så bedrev vi inget krig mot Ryssland med Finland som proxy, vi stöttade Finland mot Ryssland.

Proxykrigsföring är när ett land som vill påverka ett annat land låter ett tredje land kan göra jobbet.
Driver Sverige proxykrig mot Ryssland idag då? Hur vill man påverka Ryssland, mer än att få dem att lämna Ukraina menar du?

Men vi börjar väl från början. Folkliga protester avsatte en ryssvänlig marionett och extremt korrupt president i Ukraina som bl.a. gav det mesta av Ukrainas sociala understöd till människor i Donbas.
Det som hände sen, om vi skippar Krim och deras patetiska folkomröstning, var att Ryssland skapade en separatiströrelse i Donbas man gav dem vapen och utbildade dem, vilket ledde till ett inbördeskrig i det området, som aldrig skulle skett utan Rysslands inblandning. Ryssland initierade kriget. Sedan skapades två avtal, Minsk1 och Minsk2 av vilka Ryssland både bröt mot både och sade upp båda. Därefter anföll Ryssland Ukraina för att försöka ta hela landet, men misslyckades totalt. Så alla stridigheter och alla döda beror på att Ryssland lade sig i Ukrainas inre angelägenheter, med avsikt att kunna stjäla land av dem. Att kunna kapa åt sig det rika Donbas.

Så då är frågan, vad tvingade Ryssland till allt det här. Svaret är, inget alls. Dom kunde ha låtit Ukraina vara i fred. Men icke. Att stjäla delar eller hela Ukraina och införliva det i deras eget imperium var avsikten. Sedan försökte man även ta hela Ukrainas Svartahavskust, utan att lyckas helt. Helt klart av geopolitiska skäl. Samma när man fegt anföll Georgien och tog delar av deras Svartahavskust. Man ville ha full kontroll av det området. Moldavien skulle så klart blivit nästa mål om man lyckats med det.

Så skuldfrågan är glasklar. Skurken är Ryssland. Att då väst stöder Ukraina ser jag som självklart. En demokrati i vår närhet blir anfallet av Ryssland. Eller menar du att imperialister ska få anfalla och annektera länder hur dom vill. Det verkar vara din åsikt.
Citera
2022-11-24, 01:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Härligt skrivet, tänk om fler kunder resonera så och diskutera istället för att skrika svordomar idiotförklara alla då skulle det bli en diskussion.

Bara grejen att så många inte ifrågasätter den 99% ensidigt beskriva situationen i media, istället så försvarar dom det med att vi har fri press som om det betyder objektiv press.

Men en del av hur folk ser på det går kanske tillbaka på historien med den farliga ryssen så folk faller tillbaka på det och tänker att dessa historier var sanna.
Men dom är bevisligen sanna.. Det ser du väl. Eller menar du att de anföll av människokärlek?
Citera
2022-11-24, 01:47
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så du har bestämt dig för att det bara är den andra sidan som har rätt då. Du jämför inte uppgifter från olika håll, utan har bestämt dig för att de andra ljuger. Twitter är väl inte direkt sanningssägare, består mer åsikter där båda sidorna försöker vrida det till sin fördel, i de fall det inte är direkta lögner.
Du sa tidigare att Zelensky bara var en marionett för USA, vad bygger du det på då. Vilken källa kommer det från då. Al Jazeera, China news, RT eller vad bygger du det påståendet på, mer än att du kanske bara anser det eller att någon sagt det. Jag vill påstå att inga tidningar som inte stöder Putin fullt ut påstår det, även oberoende av väst. Eller är det bara en anti-USA åsikt, för du är emot USA, av någon dunkel anledning.

Jo, jag jämför uppgifter från olika håll. Det är hela poängen. Och världen är inte bara Ryssland eller USA media. Det finns fler länder än så, alla med sina egna medier. När jag läser något ryskt tex, så kan det lika gärna vara fabricerat av väst, som utger sig för att vara en rysk källa. Och tvärt om. Der blir lite svårt när USA och EU stänger av hela åtkomsten till ryska internet då. Vi har ju inget vi kan verifiera med då. Hade väst låtit oss få tillkomst till rysk media så hade jag haft lättare för att köpa det som dom skriver. Men eftersom jag inte får göra det, så konstaterar jag att då finns det uppenbart information som de vill hemlighålla för mig. Censurerar du så är du körd i mina ögon. Då litar jag inte på ett skit.
Citera
2022-11-24, 01:51
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jo, jag jämför uppgifter från olika håll. Det är hela poängen. Och världen är inte bara Ryssland eller USA media. Det finns fler länder än så, alla med sina egna medier. När jag läser något ryskt tex, så kan det lika gärna vara fabricerat av väst, som utger sig för att vara en rysk källa. Och tvärt om. Der blir lite svårt när USA och EU stänger av hela åtkomsten till ryska internet då. Vi har ju inget vi kan verifiera med då. Hade väst låtit oss få tillkomst till rysk media så hade jag haft lättare för att köpa det som dom skriver. Men eftersom jag inte får göra det, så konstaterar jag att då finns det uppenbart information som de vill hemlighålla för mig. Censurerar du så är du körd i mina ögon. Då litar jag inte på ett skit.
Jag kan läsa rysk media och de flesta kan. Går det inte kan man byta DNS, så fungerar det.
Citera
2022-11-24, 01:56
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:

När 99% av allt dom skriver tydligt visar vilken sida dom står på. Då vet man ju att något inte stämmer. När jag läser en tidning så tänker jag alltid, "okej, varför skriver han så, vad får det för konsekvenser det han skriver, och framför allt, vad skriver han INTE, samt varför har han valt att INTE skriva det? Det är tydligt vad författaren faktiskt skriver, men vad utesluter han? Vad skriver han inte? Jag vet att han alltid vill påverka mig.
Citera
2022-11-24, 02:03
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag kan läsa rysk media och de flesta kan. Går det inte kan man byta DNS, så fungerar det.
Funkar väl med en sån där VPN eller proxy annars?
Citera
2022-11-24, 06:01
Medlem
Citat:
Folk ska väl för fan få observera vad de ser i media och försöka skaffa sig en bild av vad som pågår och skriva vad de vill? Personen kanske är missledd av propaganda? Personen kanske ändrar uppfattning. I det här propgandakriget vet man ju inte vad man ska tro. Va ska du komma och hota folk för det? Bara för att de skriver sådant du inte gillar? Men omvänt då, om Ryssland vinner så kan man tänka sig att det istället är du som ligger risigt till. Och det är sjukast av allt. Folk ska straffas för att de skriver nått på nätet. Väldigt rutten människosyn.

Yttrandefriheten har aldrig varit mer hotad. Du ser der överallt. Sossevänster censur osv.

Ja, du har helt rätt. Skulle ryssland dominera oss militärt skulle jag vara jävligt illa ute. Då är jag rätt säker på att hälften av proryssarna här inne inte skulle tveka en sekund på att både arrestera, misshandla och i vissa fall även tortera mig.

För det är så mina meningsmotståndare vill ha det, och det är så det fungerar i ryssland och det är detta vi i väst har att vänta oss om ryssen skulle vara den dominerande makten.

Det är en jävla skillnad på att argumentera och sprida propaganda också. Speciellt om så allvarliga saker som ryssland.
Citera
2022-11-24, 06:02
Medlem
Citat:
Proxy, per definition. Per definition. Det är mitt framför ögonen på dig. Man märker direkt på dig att du uteslutande läser aftonbladet och sitter på Facebook och känner dig "medveten".

Suck.. Igen.. Samma skit? Kom med nytt nu ditt troll.
Citera
2022-11-24, 06:11
Medlem
Citat:
Jag tar varken sida eller distans, MEN i diskussioner så föredrar jag en öppen diskussion.

Propaganda är livsfarligt, det har vi sett i Tyskland och vi ser i väst nu när allt faller samman på alla fronter.

Asien med loket Kina är den nya världen, så vem vill vi i Europa höra till, en krigsmakt på dekis känns inte så jättesmart.

Varför skulle ett land som inte är demokratiskt vara bättre än "dekadenta" USa? Vad skulle vara bättre för sverige i etr system där toppen bestämmer alla regler och förutsättningar? Vad skulle vara bättre för DIG?

Kolla bara på husbubblan i kina dessutom, en perfekt skapad misär pga ett toppstyre som tillåtit svågerpolitik, korruption och pyramidspel över transparans och lika regler för alla, där man drar undan givna förutsättningar från befolkningen och där människor behandlas som loppor för kollektivet.

Nej, kina är som ryssland, en uppsminkad hora utåt som bara hoppas inte bli synad som ryssen nu är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in