2022-05-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodiumklorid
Tack för din expertis! Hur lyser man ägg?

Jag testade med en ficklampa i butiken och kunde inte se igenom ägget..

Tror du eko-ägg har större chans att innehålla två gulor?

Det är ju främst vår packerimaskin som röntgar äggen och då undersöks om äggen har dubbla gulor eller något annat är galet. När äggen är pyttesmå och supergulliga till exempel så händer det att det är 100% äggvita och lyssna på detta: Jag har varit med om att ägg har TRE gulor i samma ägg. Åke på jobbet hävdar att han varit med om en "kvadrupelgula" men han säger också att han dansat med Dolly Parton på Dansbandsveckan i Malung 1989 så vi ska låta det vara osagt om kvadrupelgulan hänt eller inte.

Vi utför stickprov ibland där vi lyser ägg som packats och själva lampan är en vanlig e27 glödlampa men det viktiga är att det är väldigt mörkt i rummet man jobbar i.

Eko-ägg ger mig veterligen ingen större ägg eller fler dubbelgulor om man jämför med Frigående Inomhus.
Citera
2022-06-05, 04:23
Medlem
På morgonen i äggfabriken får samtliga hönor en kartong var att fylla med ägg.
Citera
2022-06-10, 13:51
Medlem
Bertil85s avatar
nej.
Citera
2022-06-10, 15:04
Medlem
klybans avatar
Ägg från en höna faller på sin egen orimlighet och den tid det ar för EN höna lägg en kartong ägg.
Och jag har lite svårt och se att man gör annat än får ut de snabbt som möjligt och för hållbarheten skull.
Och är inte detta med två gulor något som vissa raser har mer av än andra?
Eller är det visa delar av året som detta sker?
För får man en med dubbelgula, så är det oftast ett par till i kartongen har har jag lärt mig.
Citera
2022-11-23, 23:22
Nu har det äntligen hänt igen.

Köpte en kartong med 10 stycken ägg på Ica.
Har knäckt 6 av äggen. Hittills har det varit två gulor i varje ägg.

Detta glädjer mig verkligen!

/Sodiumklorid
Citera
2022-11-23, 23:29
Hur går det för er andra? Någon mer som går igenom en två gulor-kartong för tillfället?

Det hade ju varit roligt att någon gång få ett ägg UTAN gula!

Någon som varit med om detta?

Trevlig onsdagskväll, allt gott!

/Sodiumklorid
Citera
2022-11-24, 00:00
Medlem
Takpapps avatar
Varför skulle anledningen till att just du får dubbelgulor hela tiden att samma höna skulle stå för alla äggen i samma kartong?

Det är snarare tvärtom så att det är just du som får dubbelgulor i alla ägg medan vi andra bara får enkelgulor hela tiden. Det är dig det beror på, inte hönorna.

Är du guling?

(Och som tidigare angetts, självklart får varje höna en kartong varje morgon som ett dagsbeting... Eller veckans uppgift, om hon är trög i krävan. Fan för 12-dagarsveckor...)
Citera
2022-11-24, 00:07
Medlem
Soperents avatar
Har fått dubbelgula kanske två gånger på 20 år, hade gärna önskat fler då gulan är god. Kanske har man väldigt bra kontroller på äggpackeriet här eller så är hönorna av singelgula typ.
Citera
2022-11-24, 00:11
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodiumklorid
Min fråga är nu; är alla ägg i en kartong från samma höna? Det måste ju vara så eftersom alla ägg hade två gulor. Men kan en enda höna lägg sex stycken ägg på en dag? De lägger väl ett ägg per dygn?
En förklaring på hur en äggproducent agerar och varför flera ägg med dubbel gula är relativt vanligt i vissa typer av äggkartonger:
https://www.peteandgerrys.com/blog/e...e-price-of-one
Citera
2022-11-24, 00:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tur det inte var ett 18-pack då hade vi börjat fundera på Mesias återkomst.

En cool händelse du varit med om.

En fråga kommer äggen från ett stort äggpackeri ?

Jag tänker som så här äggen genomlyses för att se att det inte är defekt, om personalen ser att det är två gulor och plockat undan för att lägga i en kartong då är det inte en slump mer än att du tog just den kartongen.

Det är exakt så det funkar så att få en hel förpackning med dubbla gulor är inget otroligt.
Citera
2022-11-24, 00:28
Citat:
Ursprungligen postat av Soperent
Har fått dubbelgula kanske två gånger på 20 år, hade gärna önskat fler då gulan är god. Kanske har man väldigt bra kontroller på äggpackeriet här eller så är hönorna av singelgula typ.

Tack för svar. Det du skriver får mig att inse hur lyckligt lottad jag är som får vara med om detta!!
Citera
2022-11-24, 00:30
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Varför skulle anledningen till att just du får dubbelgulor hela tiden att samma höna skulle stå för alla äggen i samma kartong?

Det är snarare tvärtom så att det är just du som får dubbelgulor i alla ägg medan vi andra bara får enkelgulor hela tiden. Det är dig det beror på, inte hönorna.

Är du guling?

(Och som tidigare angetts, självklart får varje höna en kartong varje morgon som ett dagsbeting... Eller veckans uppgift, om hon är trög i krävan. Fan för 12-dagarsveckor...)

Jaså, du tror att det beror på mig?
Genomlyste inte äggen med en ficklampa när jag handlade, så nej, det kan ju utesluta. Det var en slump att jag tog just den kartongen. Tog bara den översta helt enkelt.

Ifall jag är gul? Nu förstår jag inte riktigt. Vad innebär det? trevlig kväll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in