2022-05-22, 12:17
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Fasiken vad vi är speciella. High five!

Tyvärr minns jag inte. Antagligen var äggen köpta på Lidl eller ICA. Handlar du i någon av dessa affärer?

HIGH FIVE! Ha ha.

Jag handlade äggen på Ica! Jag kanske ska spana in Lidl också. Har inget för mig idag, kanske tar en tripp dit med ficklampan. Har förstått att man kan hålla en toarulle på något sätt och lysa genom den på äggen, och att man då ska kunna se bättre.
Citera
2022-05-22, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodiumklorid
Sorteras bort? Det är ju galet. Dessa ägg är ju underbara!! Och de måste vara mer näringsrika!!

Jag är iallafall på jakt efter dessa!! Tänk om man BARA kunde få sådana ägg haha, vilken dröm.

Sorteras bort ja men tror inte som kastas utan kanske används dom till annat. Ingen aning faktiskt. Jag tycker dom borde låta dom bli kycklingar istället då blir det ju tvillingar.
Citera
2022-05-22, 12:24
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Sorteras bort ja men tror inte som kastas utan kanske används dom till annat. Ingen aning faktiskt. Jag tycker dom borde låta dom bli kycklingar istället då blir det ju tvillingar.

Sant, då kan man öka sitt antal hönor snabbt om man vill det.
Jag kanske ska höra av mig till någon bonde och ta reda på mer information.
Citera
2022-05-22, 12:24
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
HIGH FIVE! Ha ha.

Jag handlade äggen på Ica! Jag kanske ska spana in Lidl också. Har inget för mig idag, kanske tar en tripp dit med ficklampan. Har förstått att man kan hålla en toarulle på något sätt och lysa genom den på äggen, och att man då ska kunna se bättre.

Det tycker jag definitivt att du ska göra. Kom gärna med en statusuppdatering.
Citera
2022-05-22, 12:25
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Det tycker jag definitivt att du ska göra. Kom gärna med en statusuppdatering.

Absolut, uppdaterar er!!
Citera
2022-05-22, 12:28
Medlem
Laureths avatar
Garants frigående inomhus har gett dubbla i 80% av äggen i några månader nu.
Citera
2022-05-22, 12:29
Medlem
Citat:
Köpte en kartong med sex stycken ägg i. I samtliga ägg fanns det TVÅ äggulor. Ni skulle se min förvåning när det första ägget hade två gulor, men när de andra fem äggen också hade två gulor tappade jag hakan!! Jag har aldrig varit med om detta tidigare och nu hade alla ägg två gulor. Jag googlade (för att se så äggen var ätbara, vill ju inte äta något slags mutantägg) och det verkar vara unga hönor som lägger ägg med två gulor i.

Min fråga är nu; är alla ägg i en kartong från samma höna? Det måste ju vara så eftersom alla ägg hade två gulor. Men kan en enda höna lägg sex stycken ägg på en dag? De lägger väl ett ägg per dygn?

En tankeställare en fredag, ha ha ha..

/Sodiumklorid
Det är inget fel dessa ägg. Eller anser du att även mänskliga enäggstvillingar är "mutanter"?
Den enda skillnaden för dig är att du får kalorier och mer fett per ägg.
Men det var märkligt att det var så många. Jag har bara fått detta i enstaka ägg några gånger.
Citera
2022-05-22, 12:37
Medlem
Citat:
Kan man köpa detta från någon bonde eller så menar du? Har du mer information om var man kan få tag på tvågulade ägg?
Nej tyvärr kan jag inte säga någon specifik ägg producent. Vem var leverantören på dom äggen du köpt den gången? Tänkte att du kanske lyckades att köpa sådan ägg utan att tänka på det. Men annars skulle jag tro att om man tar kontakt med en mindre ägg producent på landet. Man ser ibland när man är ute och kör så står det en skylt vid vägkanten ägg till salu eller något liknande och en pil in till en gård. Och dom brukar också vara frigående höns.
Citera
2022-05-22, 12:40
Medlem
Citat:
Kan man köpa detta från någon bonde eller så menar du? Har du mer information om var man kan få tag på tvågulade ägg?
Marks o spencer engelsk ägg producente har det tydligen. Vet dock inte om vi har deras ägg i Sverige.
Citera
2022-05-22, 13:00
Medlem
Stora ägg (storleken anges städse på förpackningen i snittvikt per ägg) innehåller inte sällan två gulor. De jag köpt som oftast uppvisat fenomenet ifråga har varit Icas frukost ägg, om jag inte missminner mig, de som har texten " Rejäla ägg" på förpackningen. Vid kokning är det inte alltid så lätt att avgöra antalet gulor, men stekes äggen ser man det garanterat!
Citera
2022-05-22, 13:59
Medlem
Tranquility Bass avatar
Ännu en trådstart som visar att genomsnittet har liten eller ingen koll på hur matindustrin fungerar, rätt sorgligt egentligen när man tänker efter. Äggen matas ut på band och blandas hej vilt.
Citera
2022-05-22, 19:36
Medlem
Pröva med en stark ficklampa ,typ man använder på labb .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in