2022-11-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Skriver du att du suttit i en styrelse är det ju bara för dom att klicka fram företagets årsredovisning på hitta.se och kolla om du står med där...
Om det är Fotbollsklubb då?
Citera
2022-11-23, 22:35
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
Visst ljug på. Om du mot förmodan klarar dig genom rekryteringen och blir anställd lär problem snart dyka upp. Säg att du ljugit om flera olika projekt och de förväntar sig därför att du då kan grejen hyfsat. Inom kort kommer de dock se att du har noll koll. Sedan läggs projekter ner, du blir uppsagd pga arbetsbrist. Två dagar senare har de gått ut med en ny rekrytering i ett "nytt" projekt.

Ja, en person som ljuger om att den exempelvis kan myndighetskontakter och så visar dig sig att personen inte har en aning, det kommer bli fel. Sedan finns säkert kunskapen att följa avtal, saknas den blir projektet fel. Sedan kan ekonomiskt ansvar finnas, personalansvar. Ja, TS fixar du det utan att ha tidigare erfarenhet kanske du ror projektet i lande. Men jag tror det är stor chans allt misslyckas när du kommer ut på jobb. Dels äventyrar du hela projektet och så blir du och alla andra arbetslösa. Men det är klart, ni som ljuger er till jobb bryr er säkert inte om sådant!

Skaffa erfarenhet först och kunskap, sök jobb sedan.. FFS!
Citera
2022-11-23, 22:42
Medlem
Gabriel Knights avatar
TS måste först fråga sig OM han kommer att klara jobbet han söker oavsett lögner eller inte.
TS skriver att han jobbat med säljevent mm. Har dessa gått bra? Har TS varit en del av dessa projekt eller lett dessa event själv och varit fullt ansvarig för dem?

Det jag vill komma fram till är att oavett hur många lögner man än levererar under en intervju måste man ändå kunna leverera exakt samma resultat som man har ljugit om när man väl är på jobbet.
Det duger inte att skylla på att man har en dålig dag/vecka/år utan har man ljugit om något måste man antingen försöka att leva upp till lögnen eller säga till arbetsgivaren att man ljög för att få jobbet.

Om man tex ljuger i intervjun och säger att man är en ledartyp men inte har ledaregenskaper syns det direkt om man inte kan leverera det förväntade resultatet på jobbet.

Nu vet jag inte vilket jobb TS söker men det känns som det är något slags projektledarjobb/teamleaderjobb/mellanchefsjobb eller liknande eftersom det eftersöks projektvana vilket jag skulle säga att TS har och det inte behöver ljugas om. Det är bara att säga att man har varit med i olika säljprojekt.

Varför det efterfrågas styrelseuppdrag mm förmodar jag handlar om just det jag skriver om: man vill veta om TS har ledaregenskaper och vilken vana och kunskap som denne har kring att leda en grupp mot ett givet mål, vilket man gör i en styrelse oavsett det är en fotbollsklubb eller en stor företagskoncern som BAE Systems.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-11-23 kl. 23:04.
Citera
2022-11-23, 22:49
Medlem
Vintergrisens avatar
Nu ska jag inte skita i smolkbägaren, så att säga, men det kan faktiskt vara riskfyllt att ljuga sig fram till en anställning. Att överdriva, "krydda lite" eller vara "passligt vag" i vissa hänseenden är väl en sak, men vad man bör vara försiktig med är att komma med rena lögner om utbildningar och tidigare anställningar.

De flesta arbetsgivare skulle förmodligen strunta i lite fabricerade uppgifter, och speciellt om de ändå inte anställer personen i fråga, men om man väl blir anställd och det sedan visar sig att man ljugit alldeles för mycket under rekryteringen kan det faktiskt bli tal om rättsliga påföljder.

Nu är du förhoppningsvis inte lika korkad som en person jag (på avvägar) fick höra talas om, men den personen började med att ljuga sig framåt i en rekryteringsprocess genom att hävda att den hade en examen från en utbildning den aldrig gått och för att förvärra situationen ytterligare försökte personen sedan lämna in falska intyg för att backa upp sina initiala lögner. Den soppan slutade med att personen dömdes för urkundsförfalskning vilket, förutom att det svider en del i plånboken, förmodligen är det sista man vill ha i sitt riktiga CV nästa gång man söker jobb.
Citera
2022-11-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Problemet med att ljuga är att arbetsgivaren garanterat känner någon som är aktiv i den aktuella idrottsföreningen. Man frågar runt bland vänner och bekanta hur personen är. Med Facebook så hittar man snabbt vilka personer som är aktiva i fotbollsklubben och det är garanterat någon som man känner som man kan fråga.

Jag har blivit kontaktad vid flera tillfällen där folk har frågat om vissa personer (gamla arbetskamrater) trots att jag inte har varit referens. Vid något tillfälle var det en bekant som jag inte pratat med på 5 år som ringde och frågade om en specifik person som hade sökt arbete.

Att anställa fel person kostar kanske en halv miljon kronor så det är definitivt av intresse för arbetsgivaren att kontrollera uppgifterna om man är det minsta osäker.
Senast redigerad av Mynicname 2022-11-23 kl. 23:16.
Citera
2022-11-23, 23:21
Medlem
Citat:
Jag kommer bara uppge referenser som är relevant till vissa arbetsuppgifter.

Tvivlar starkt de lär ringa någon för att ta reda på om jag har suttit i någon styrelse.

Det kommer de förmodligen göra beroende på hur seriösa de är. Idag har man inte råd att ta in folk som inte är ärliga så de lär nog göra en ordentlig koll. Dessutom kommer de nog ringa referenser du inte angivit.

Jag har själv gjort misstaget att inte göra en ordentlig koll när jag var en osnuten, oerfaren och naiv chef. Det blev en felrekrytering som hette duga. Efter det lärde jag mig av misstagen och kollar alltid sånt som kan vara av intresse och även referenser som inte är angivna. Det är några som jag sållat bort för det inte stod helt rätt till med deras CV och bakgrund.

Men du gör ju som du vill. Du kan dra en rövare och chansa på att det går vägen om du tycker det är värt det.
Citera
2022-11-23, 23:39
Medlem
yz44s avatar
Instämmer i kören som tycker ljugande är fel väg att starta ett nytt arbete på.

Bättre att vara någorlunda ärlig med referenserna och att du ser fram mot att utvecklas i det nya arbetet.
Citera
2022-11-23, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
TS måste först fråga sig OM han kommer att klara jobbet han söker oavsett lögner eller inte.
TS skriver att han jobbat med säljevent mm. Har dessa gått bra? Har TS varit en del av dessa projekt eller lett dessa event själv och varit fullt ansvarig för dem?

Det jag vill komma fram till är att oavett hur många lögner man än levererar under en intervju måste man ändå kunna leverera exakt samma resultat som man har ljugit om när man väl är på jobbet.
Det duger inte att skylla på att man har en dålig dag/vecka/år utan har man ljugit om något måste man antingen försöka att leva upp till lögnen eller säga till arbetsgivaren att man ljög för att få jobbet.

Om man tex ljuger i intervjun och säger att man är en ledartyp men inte har ledaregenskaper syns det direkt om man inte kan leverera det förväntade resultatet på jobbet.

Nu vet jag inte vilket jobb TS söker men det känns som det är något slags projektledarjobb/teamleaderjobb/mellanchefsjobb eller liknande eftersom det eftersöks projektvana vilket jag skulle säga att TS har och det inte behöver ljugas om. Det är bara att säga att man har varit med i olika säljprojekt.

Varför det efterfrågas styrelseuppdrag mm förmodar jag handlar om just det jag skriver om: man vill veta om TS har ledaregenskaper och vilken vana och kunskap som denne har kring att leda en grupp mot ett givet mål, vilket man gör i en styrelse oavsett det är en fotbollsklubb eller en stor företagskoncern som BAE Systems.

Är egenföretagare och driver egna events.

En tjänst handlar om ett EU projekt.

Ledarskap verkar vara en nyckel men då jag aldrig har suttit i några styrelser känns det ju som att det kvittar..

Nu verkar min kommande jobbkarriär bara handla om jag sitter i en styrelse eller aktiv i en förening än hur mycket ansvar jag har inom säljevent.
Citera
2022-11-23, 23:59
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Finns det verkligen jobb där frågan om du suttit med i styrelsen för en okänd fotbollsklubb eller inte är så viktig att det avgör om du får jobbet?
Citera
2022-11-24, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Finns det verkligen jobb där frågan om du suttit med i styrelsen för en okänd fotbollsklubb eller inte är så viktig att det avgör om du får jobbet?

Känns som att annonsen säger såhär

"Vi söker en projektledare för ett eu projekt, vi skiter i om du säljer 10 bilar om dagen och känner många branscher, vi söker enbart människor som har suttit i en styrelse eller förening"
Citera
2022-11-24, 08:49
Medlem
Citat:

"Vi söker en projektledare för ett eu projekt, vi skiter i om du säljer 10 bilar om dagen och känner många branscher, vi söker enbart människor som har suttit i en styrelse eller förening"

”Känns som”? Men vad står det faktiskt i annonsen? Jag satt i styrelsen på ett föräldrakooperativ och ansvarade för hemsidan. Med det resonemanget borde jag också kunna söka jobbet. De söker nog lite mer kvalificerade personer än så för ett EU-projekt.
Citera
2022-11-24, 11:13
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Att ”ha suttit i en styrelse” är en helt intetsägande merit. Det kan innebära att man vigt sitt liv åt en förening och åstadkommit fantastiska resultat eller att man suttit av ett antal möten utan att egentligen ha en aning om vad som försiggår.

Det är ett väldigt konstigt krav, men ok, är det till ett EU-projekt kan det vara hur dumt som helst. Det kanske är så att de redan har klart med vem som ska ha jobbet och de har anpassat kraven för att passa just den människan?

Du kan ju också tänka som så att när de nu kräver en väldigt specifik merit som du saknar så är det inte det jobbet du ska söka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in