2022-11-23, 21:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Poängen är att det inte finns något unikt med bitcoin utan du kan, om du vill, skapa en fork med precis samma egenskaper som det påstods göra bitcoin unikt.
Då föreslår jag att du skapar en fork, så får vi se om den får en market cap på $500 miljarder. Lyckas du, så erkänner jag att du har haft rätt för första gången...

Om den inte får en market cap som kan mäta sig med Bitcoin, så saknar den uppenbarligen några egenskaper som Bitcoin har...
2022-11-23, 21:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Då föreslår jag att du skapar en fork, så får vi se om den får en market cap på $500 miljarder. Lyckas du, så erkänner jag att du har haft rätt för första gången...

Om den inte får en market cap som kan mäta sig med Bitcoin, så saknar den uppenbarligen några egenskaper som Bitcoin har...
Aha, så det är helt enkelt prisnivån som bestämmer... uppfattat. Låter misstänkt likt ett pyramidspel!

I aktievärlden kallas det för att "det finns inga fundamenta". Endast känslostyrda investerare.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-11-23 kl. 21:18.
2022-11-23, 21:24
Medlem
Citat:

=> är medför
2022-11-23, 21:25
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Aha, så det är helt enkelt prisnivån som bestämmer...
Ja, eller vi andra kallar det "marknaden bestämmer". Konstigt vore annars.
2022-11-23, 21:29
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
=> är medför
Så du motsade dig själv precis och anklagade mig för att sakna läskunnighet?
Citat:
Ja, eller vi andra kallar det "marknaden bestämmer". Konstigt vore annars.
Jaha, så vi gick från "bitcoin har unika egenskaper" till "det är marknaden som bestämmer".

Varför tänker du återigen i cirklar? Du säger alltså följande:
Bitcoin är värdefullt pga det är unikt
Bitcoin är unikt pga det är värdefullt.
Osv...
2022-11-23, 21:32
Medlem
Citat:

Nej, säkerheten är en funktion av små block, som är snabba att verifiera. Stora block tar längre tid att verifiera och tar betydligt mer bandbredd, vilket öppnar upp ett antal attackvektorer som bland annat double spend.

Jag skulle snarare formulera det som följer: små block gör att blockkedjan blir mindre, vilket gör att det krävs mindre datorkapacitet för att driva en full nod, vilket ger fler noder runt om i världen, vilket ger mer decentralisering, vilket ger bättre säkerhet och bättre motståndskraft mot vanskliga förändringar av protokollet.
2022-11-23, 21:37
Medlem
Citat:
Så du motsade dig själv precis och anklagade mig för att sakna läskunnighet?

Jag skrev: "fler individer runt om i världen har en aktuell kopia av blockkedjan medför att nätverket är mer decentraliserat"

Vet du inte vad ekvivalens betyder? Varför använder du det ordet i så fall?
2022-11-23, 21:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag skrev: "fler individer runt om i världen har en aktuell kopia av blockkedjan medför att nätverket är mer decentraliserat"

Vet du inte vad ekvivalens betyder? Varför använder du det ordet i så fall?
Eftersom du i tidigare inlägg har antytt att det enda sättet nätverket kan bli mer decentraliserat är genom att ha fler användare så använde du den lilla pilen fel. Du menade att de två sakerna är ekvivalenta.
2022-11-23, 21:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jaha, så vi gick från "bitcoin har unika egenskaper" till "det är marknaden som bestämmer".
Ja, om du blundar för att jag även nämnde blockstorleken, säkerheten, programerbarheten och nätverks effekten som några egenskaper där Bitcoin Cash inte kan mäta sig med Bitcoin, så kan vi säga så...

Citat:
Jag skulle snarare formulera det som följer: små block gör att blockkedjan blir mindre, vilket gör att det krävs mindre datorkapacitet för att driva en full nod, vilket ger fler noder runt om i världen, vilket ger mer decentralisering, vilket ger bättre säkerhet och bättre motståndskraft mot vanskliga förändringar av protokollet.
Ja, det också.
Stora block tar längre tid att skicka på nätet, så även bandbredden på nätet är en flaskhals som gör att Bitcoin Cashs säkerhet inte når upp till Bitcoins.
2022-11-23, 21:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja, om du blundar för att jag även nämnde blockstorleken, säkerheten, programerbarheten och nätverks effekten som några egenskaper där Bitcoin Cash inte kan mäta sig med Bitcoin, så kan vi säga så...
"Nätverks effekten" är inte en funktion av tekniken eller den specifika blockkedjan. De övriga egenskaperna kan återskapas hur många gånger som helst i en fork om man så vill. Ingenting av detta är unikt som påstods.
2022-11-23, 21:48
Medlem
Leastons avatar
Citat:
"Nätverks effekten" är inte en funktion av tekniken eller den specifika blockkedjan.
Det är möjligt.
Det är dock en egenskap som skiljer Bitcoin från din Bitcoin fork.
2022-11-23, 21:49
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det är möjligt.
Det är dock en egenskap som skiljer Bitcoin från din Bitcoin fork.
Fel, det är en egenskap av religionen kring bitcoin (och ingenting annat). Det blir alltid extra tydligt när du presenterar dina cirkulära resonemang.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in