• 1
  • 2
2022-11-23, 17:16
Medlem
Min kompis, vi kallar henne Anette som är ambulanssjukvårdare kommer att bli av med sin lägenhet på grund av att hon var snäll. Hon lånade ut sin lägenhet till sin bror och hans flickvän när hon var på jour i Västerås. Där hade hon en övernattningslägenhet och har således inte bott i hennes hyresrätt på några månader. Nu har Stockholmshem vunnit kampen då hyresgästförening är helt inkapabel att lösa situationen. Det har resulterat att hovrätten har beslutat vräkning. Hennes lägenhet är nära hennes nuvarande post där hon nu är stationär. Stockholmshem vill nu göra henne hemlös och låta en ensamkommande flykting bo där istället. Jag vädjar om hjälp till er med kunskap. Hur kan vi gå till väga?
Citera
2022-11-23, 17:19
Medlem
Problemet är väl att hon inte upprättat ett andrahandskontrakt som har värdens godkännande
Hur har värden fått reda på att inte folkbokförd person bor i lägenheten ?
Citera
2022-11-23, 17:20
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
Min kompis, vi kallar henne Anette som är ambulanssjukvårdare kommer att bli av med sin lägenhet på grund av att hon var snäll. Hon lånade ut sin lägenhet till sin bror och hans flickvän när hon var på jour i Västerås. Där hade hon en övernattningslägenhet och har således inte bott i hennes hyresrätt på några månader. Nu har Stockholmshem vunnit kampen då hyresgästförening är helt inkapabel att lösa situationen. Det har resulterat att hovrätten har beslutat vräkning. Hennes lägenhet är nära hennes nuvarande post där hon nu är stationär. Stockholmshem vill nu göra henne hemlös och låta en ensamkommande flykting bo där istället. Jag vädjar om hjälp till er med kunskap. Hur kan vi gå till väga?
Ni har inte så mycket ni kan göra förutom att överklaga och hoppas på prövningstillstånd.

Hur lyckas man vara borta i några månader på jour? Hur uppdagades detta för Stockholmshem? Vad är argumenten för uppsägning från Stockholmshem? Svårt att försöka ge råd utan att veta lite mer...
Citera
2022-11-23, 17:21
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:

Är hon med i facket?
I såna fall så kan ni överklaga beslutet och anlita gratis juridisk hjälp från hennes fackförbund.
Senast redigerad av Musik.mannen 2022-11-23 kl. 17:23.
Citera
2022-11-23, 17:27
Medlem
Citat:
Min kompis, vi kallar henne Anette som är ambulanssjukvårdare kommer att bli av med sin lägenhet på grund av att hon var snäll. Hon lånade ut sin lägenhet till sin bror och hans flickvän när hon var på jour i Västerås. Där hade hon en övernattningslägenhet och har således inte bott i hennes hyresrätt på några månader.
då behöver hon ju uppenbarligen inte sin hyresrätt.
sen är ju inte lägenheten hennes och hon har inte rätt att förfoga över den som om hon ägde den.

Citat:
Nu har Stockholmshem vunnit kampen då hyresgästförening är helt inkapabel att lösa situationen. Det har resulterat att hovrätten har beslutat vräkning. Hennes lägenhet är nära hennes nuvarande post där hon nu är stationär. Stockholmshem vill nu göra henne hemlös och låta en ensamkommande flykting bo där istället. Jag vädjar om hjälp till er med kunskap. Hur kan vi gå till väga?

rimligt.

förslagvis söker hon ett nytt boende, om det blir hyres igen så är det viktigt att hon respekterar sitt kontrakrat, det är en förutsättning för att få behålla det.
Citera
2022-11-23, 17:59
Medlem
ps870s avatar
Nu har jag bara haft jour några gånger. Men då har det handlat om en helg eller några kvällar/ nätter. Men det var inom IT. Har man alltså jour i "några månader" inom ambulanssjukvården?
Citera
2022-11-23, 19:41
Medlem
Problemet är att ni har vittnat mot er själva genom att säga att ni inte bott där på några månader och har lånat ut lägenheten.

Var själv i en likande sits för tio år sedan och jag svarade att jag bor i lägenheten med mina vänner.
Så länge du själv bor där har hyresbolaget inte med att göra vilka du bor med. Då det bara är du som står på kontraktet.

Kontakta en duktig jurist och säg du fortfarande bodde där men var borta mycket på jobb.
Sen är ju frågan om det går att lösa eller om det är försent.
Citera
2022-11-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Är hon med i facket?
I såna fall så kan ni överklaga beslutet och anlita gratis juridisk hjälp från hennes fackförbund.

Överklaga till vilken instans, det verkar som jag läser vara beslutat i hovrätten. Om det är ett så kallat hyresmål då är processen slut, den typen av mål får inte överklagas vidare. Skulle kunna vara genom extraordinärt rättsmedel men det hör nog till ovanligheterna med någon framgång.
Citera
2022-11-23, 19:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Låter som att Anette gjort något som inte hyresvärden vetat om och inte heller tillåtit. Finns nog tyvärr inte så mycket att göra än att försöka hitta en ny lägenhet.

Står det i hyresavtalet att lägenheten inte får hyras ut i andra hand så finns det inte mycket man kan göra.
Citera
2022-11-25, 19:11
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnySockerPalats
Överklaga till vilken instans, det verkar som jag läser vara beslutat i hovrätten. Om det är ett så kallat hyresmål då är processen slut, den typen av mål får inte överklagas vidare. Skulle kunna vara genom extraordinärt rättsmedel men det hör nog till ovanligheterna med någon framgång.

Konstigt att det inte går att överklaga ett hyresmål då alla har rätt till en bostad.
Men om det gått ända till hovrätten så har det ju igenom många instanser redan.

Din anhöriga borde ha anmält till värden att hon skulle ha en inneboende alternativt andra hands uthyrning vid dubbelt boende genom jobbet.
Citera
2022-11-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Konstigt att det inte går att överklaga ett hyresmål då alla har rätt till en bostad.
Men om det gått ända till hovrätten så har det ju igenom många instanser redan.

Din anhöriga borde ha anmält till värden att hon skulle ha en inneboende alternativt andra hands uthyrning vid dubbelt boende genom jobbet.

Det har ju som sagt redan varit i hyres och arrendenämnden någonstans och sedan överklagats till Svea Hovrätt som är högsta instans i hyresmål.
Citera
2022-11-25, 19:21
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det har ju som sagt redan varit i hyres och arrendenämnden någonstans och sedan överklagats till Svea Hovrätt som är högsta instans i hyresmål.

Okej då är det ett dött lopp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in