2022-11-23, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Med 1% säkerhet är MH mördaren
Med 4% säkerhet är JJ mördaren
Med 95% säkerhet är (den som skjutsade JJ till McD ) mördaren!
Med 99.99% säkerhet har du fel
Citera
2022-11-23, 13:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är väl ganska självklart att TT gick frivilligt från krogen och tog sällskap med JJ/MH.

Vadå högljutt bråk på krogen? Vilka "flera noterat det"?

Som jag skrev för en stund sedan, TT kanske vill hjälpa sin vän MH (redigt berusad) hem till JJ.

Samtalet med A kanske oroade honom så mycket att han åkte hem till JJ per omg (utan telefon). Ju fler som hugger så fort A kommer på tal i fallet får mig att bli mer misstänksam! Kanske har han och JJ haft något för sig och han känner att de kvinnorna (JJ/TT) kommer inte att gå bra ihop. Kan ha kommit dit försent... något har redan hänt och de hjälps åt att få bort kroppen?

JJ.s bil som fastnat på kameran fastställer inte vilka som satt i bilen. Polisens uttalande om att de följt MGM säger inte (som jag förstått det hela) att MH.s telefon var med till fyndplatsen... kanske följd till hemmet tidig morgon.
Jag tycker inte alls att det är självklart att man slår följe med en kombatant för att efter en promenad lösa problemet.
Hur många och vilka som uppmärksammade bråket på Nöjet vet jag inte och jag tycker heller inte att det är nödvändigt att veta. För mig räcker det med att det är fler än J och M som berättat om det. Vilka det är, kan väl vara egalt. Poängen är att det inte varit något tystlåtet tisseltasselbråk utan det har uppmärksammats.
Idén om att T ville hjälpa M hem till J, skulle jag kunna köpt om M inte varit misstänkt för mord. Att genomföra ett mord i redlöst, berusat tillstånd låter vanskligt.
Citera
2022-11-23, 13:53
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Kvinnor har en förmåga att slita varandra i håret så tussar yr.
Det där stämmer inte. Ett allvarligt bråk ser ut som ett allvarligt bråk människor emellan. Orsaken är ju kroppens reaktioner i affekt och det sympatiska nervsystemet.

(edit.i övrigt verkar du ha koll på läget!)
Senast redigerad av Xedome 2022-11-23 kl. 14:35.
Citera
2022-11-23, 14:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Det måste väl ändå bevisas att TT verkligen dog i lägenheten och inte där hon hittades ?
Grov Misshandel eller Mord i lägenheten är ju en viss skillnad. Dog TT verkligen i lägenheten ?

Nu kan jag tänka mig att en stark tidslinje, där det inte saknas tidsluckor, inte kräver en exakt mordplats.

Tänker på faller Beata, där man varken hade en exakt dödsorsak ( två alternativ) och inte heller en mordplats.

Nu skiljer sig brotten åt genom att i Beatas fall var det en gm, även om Cezary skyllde på mållor. Nu är domen från TR och överklagad till HR så vi får se var det landar.

I det här fallet vet vi ju inte hur mycket it- data man har. Och inte heller vad obduktionen gett.

Kan man koppla ihop personerna inom en tidsram då mordet skedde, 02:00- 02:45, och även binda personerna till fyndplatsen borde det kanske gå?

Det har varit kallt när Tove försvann. Vi kan hoppas på både dödsorsak och andra fynd.

Om kroppen flyttats från lgh till bilen och det har lämnat spår på kroppen, då kanske man kan bestämma mordplatsen lättare tillsammans med andra tekniska fynd t ex i lgh.

Om mordplatsen är utomhus, kan förstås regn och annat försvåra DNA fynd mm.

Min okvalificerade gissning.
Citera
2022-11-23, 14:06
Medlem
Tar de DNA-prov på T, J och M för att se om tjejernas eventuella hårstrån o d finns på hennes kropp?
Citera
2022-11-23, 14:06
Medlem
Det känns som att MH:s P7:a säger väldigt mycket om JJ också, trots att hennes P7:a var "clean". Man måste ställa sig frågan, vad såg JJ i MH? De verkar ju riktigt nära, de har umgåtts i skogen och tagit foton på varandra, de åkte till Göteborg tillsammans för att gå på konsert, de går och klubbar tillsammans och MH sover över osv..

Det känns bara som en väldigt udda bekantskap ifall nu JJ skulle vara fullständigt "normal" samtidigt som MH dras med en massa problem. Därför så tror jag att man skall ta P7rna med en stor nypa salt. Är det så att JJ har en kontrollerade personlighet (narcissism har nämnts i tråden flera gånger) så förklarar det rätt bra varför hon skulle vilja ha någon "underlägsen" som MH i sin närhet.
Citera
2022-11-23, 14:09
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Det måste väl ändå bevisas att TT verkligen dog i lägenheten och inte där hon hittades ?
Grov Misshandel eller Mord i lägenheten är ju en viss skillnad. Dog TT verkligen i lägenheten ?

Jag tror inte det. Jag skulle vilja veta om Maja tog cykel hem till JJ innan de gick på Nöjet och hur den såg ut. Tycker det är för många frågetecken som man inte får svar på, att inte de som läser här och vet kan berätta.
Citera
2022-11-23, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Måste lyssna på podden igen, lätt att missa saker. Nu ska man inte glömma att vissa som blev kontaktade ville inte medverka. Bilden kan absolut bli skev. T ex har det ju skrivits mycket negativt om den tjej som hette Anna som beskrev JJ i positiva ordalag.
Vet inte om podden intervjuer är gjorde före eller efter det, men kan tänka mig att om det är efter, då vill man kanske hålla låg profil. Vetlanda är litet också, så alla känner alla. Typ. Även det kan ju innebära att man inte vill yttra sig, särskilt om det visar sig att JJ blir fälld.

Jag uppfattade väl som att MH och JJ inte hade haft en väldigt långvarig kontakt, utan känt varandra i några år. Inte så konstigt heller kanske, då åldersskillnaden kan verka större ju yngre man är.
Någon beskrev väl tjejerna som bästisar.

Nu ska man kanske inte vara klanka ner på en sådan relation som de har haft. Det kan finnas parametrar som vi inte alls känner till som kan göra att de får ett bra utbyte av varandra också. T ex kan ju MH ha kreativa sidor, eller andra sidor som JJ uppskattade, även om man nu är väldigt inriktad på den destruktiva dynamiken som kanske också varit den som lett till mordet.

Jag tror som du, att risken är att mordet kommer att te sig lika meningslöst som vännerna har uttryckt, att det handlar om ” fjortisbråk”.

Men i grunden är det inte det bråket som är orsaken, utan det handlar om djupare personliga känslor av hat, kränkthet, förlorad kontroll över bråket, sin status, över kompisar som tagit ställning för Tove mot JJ, förlorad egen självbild kanske.

Det kan också kanske varit så tidigare att JJ har haft större pondus i gruppen, då de varit yngre. När man mognar blir man mer självständig och kanske även växer ur gruppen och den hierakin som funnits där.

Oavsett om motivet inte är en nödvändig pusselbit för att lösa mordet, kan det ändå vara en otroligt viktig pusselbit för de anhöriga att få. Och även ur forskningsperspektiv, ur psykologisk synpunkt är det viktigt att förstå hur människor fungerar och när de kan bli farliga.

Bra skrivet.
Men att JJ skulle förlora sin självbild tror jag inte är så enkelt. Men däremot kan JJ känna att den blir hotad och ifrågasatt och då ligger hat, hämnd och även aggression nära till hands.
Citera
2022-11-23, 14:10
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Har vi här ett mord eller ett grovt vållande ?
Knäckfråga, verkligen.
Tur att det finns skickliga patologer.
Citera
2022-11-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Bra skrivet.
Men att JJ skulle förlora sin självbild tror jag inte är så enkelt. Men däremot kan JJ känna att den blir hotad och ifrågasatt och då ligger hat, hämnd och även aggression nära till hands.
JJ och MH har bevisligen förstorad/fel självbild med tanke på adoptionen.
De är ju lika mycket värda eller hur
Citera
2022-11-23, 14:19
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Dom kan inte genom obduktionen fastställa tidpunkten för mordet med sådan exakthet. Så hon kan ha dött i lägenheten eller några timmar senare. Men genom annan bevisning kanske dom kan fastställa tidpunkt för mordet.

De kan väl se om likfläckarna stämmer mot hur hon ligger i skogen. För om de stämmer borde hon kommit dit rätt fort efter dödsfallet. Om kroppen tex blev ditlagd på söndagmorgon och hon dog vid 2 på annan plats så stämmer de inte.
Citera
2022-11-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Knäckfråga, verkligen.
Tur att det finns skickliga patologer.
Knäckfrågan är väll hur mycket är ett liv värt.

En svart och två vita. JJ är mer värd eller den var mer hungrig ?
Tycker mig se den ekvationen .. men bör man använda svarta formler för evaluera människovärde ?
Patologer gör det precis som du säger

Tänker skelögd på Abush* S*amse Kam*l i Skellefteå.. i jämförelse med en 9årig flicka.
Något fel är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in