2022-11-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Så sluta prata om kassaflöde då. Det behövs uppenbarligen inte för att något skall kunna värdesättas.

Du behöver ett kassaflöde eller någon unik egenskap som gör att tillgången är efterfrågad som råvara. Digitala tokens är inget av det.
2022-11-23, 12:32
Medlem
Citat:
Marknaden valde VHS trots att Betamax var överlägsen. Samma effekt skulle kunna drabba Bitcoin, teoretiskt.

Om Ethereum växer fortare än Bitcoin och det börjar byggas massa användbara applikationer så kan Ethereum hota Bitcoin även på området som store of value.
Du känner till Ethereums narrativ som "ultrasound money", antar jag?

Och vice versa förstås, kan Bitcoin få snurr på smarta kontrakt (tex genom att implementera zk rollups?) så kan Ethereum bli totalt överflödig.

Gissningsvis kommer båda samexistera åtminstone ett par år till. Men om utvecklingen går fortare på den ena, så kan den äta upp den andra.

Jag tror inte detta kommer att hända och jag ser inga tecken på att det kommer att hända. Än så länge har det alltid varit sämre att placera i en annan kryptovaluta än bitcoin, om man inte är med som grundare eller insider (mer eller mindre) eller lyckas pricka in lyckade köp- och säljtillfällen, se

https://www.swanbitcoin.com/bitcoin-and-the-one-hit-wonder-altcoins/

Jag tror och hoppas att denna trend kommer att förstärkas under kommande år. Altcoinboomen uppstod ju på grund av bitcoins skalbarhetsproblem anno 2017, vilka numera får anses lösta. Den lite svagare altcoinboomen under den senaste haussen var nog främst en följd av förhoppningar om att 2017 skulle upprepas. Se,

Men om det skulle hända så befarar jag att hela idén med en kryptovaluta som värdebevarare vore underminerad. Det är inget som hindrar framtagandet av "ultraultrasunda" eller "ultraultraultrasunda" valutor, om man med ordet sund endast avser att den ska vara deflationär. Detta skulle i så fall förstöra alla möjligheter till i längden värdebevarande kryptovalutor.

Egentligen anser jag ordet "ultrasound money" som det används i detta sammanhang vara ett befängt begrepp, men med tanke på att institutioner, krösusar och plebejer kunde luras in i massor i FTX så kan det kanske räcka för att locka in stora mängder kapital i Ethereum, vad vet jag.

Definition av "sound money":

https://www.merriam-webster.com/dictionary/sound%20money

Citat:
: money not liable to sudden appreciation or depreciation in value : stable money
specifically : a currency based on or redeemable in gold
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-23 kl. 12:49.
2022-11-23, 12:34
Medlem
Lucienne.camilles avatar
För
Det går att tjäna stora pengar på uppgångar.
Den är global.
Emot
Den är virtuell och finns egentligen inte.
Den kommer krascha.
2022-11-23, 12:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Du behöver ett kassaflöde eller någon unik egenskap som gör att tillgången är efterfrågad som råvara. Digitala tokens är inget av det.

Bitcoin har massor av unika egenskaper. Några exempel är:
Citat:
Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
Den är tillgänglig, med internet kan du när som helst göra transaktioner var som helst.
Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.
Den är enkelt att använda. Kan du swisha, kan du använda Bitcoin.

Gotcha
Senast redigerad av Leaston 2022-11-23 kl. 12:44.
2022-11-23, 12:46
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag tror inte detta kommer att hända och jag ser inga tecken på att det kommer att hända. Än så länge har det alltid varit sämre att placera i en annan kryptovaluta än bitcoin, om man inte är med som grundare eller insider (mer eller mindre) eller lyckas pricka in lyckade köp- och säljtillfällen, se

Jag tror och hoppas att denna trend kommer att förstärkas under kommande år. Altcoinboomen uppstod ju på grund av bitcoins skalbarhetsproblem anno 2017, vilka numera får anses lösta. Den lite svagare altcoinboomen under den senaste haussen var nog främst en följd av förhoppningar om att 2017 skulle upprepas. Se,

Men om det skulle hända så befarar jag att hela idén med en kryptovaluta som värdebevarare vore underminerad. Det är inget som hindrar framtagandet av "ultraultrasunda" eller "ultraultraultrasunda" valutor, om man i ordet sund endast avser att den ska vara deflationär. Detta skulle i så fall förstöra alla möjligheter till i längden värdebevarande kryptovalutor.

Egentligen anser jag ordet "ultrasound money" som det används i detta sammanhang vara ett befängt begrepp, men med tanke på att institutioner, krösusar och plebejer kunde luras in i massor i FTX så kan det kanske räcka för att locka in stora mängder kapital i Ethereum, vad vet jag.

Definition av "sound money":

https://www.merriam-webster.com/dictionary/sound%20money

Möjligt att du har rätt.
Dock tror jag att Ethereums lyckade migrering till PoS kan vara början till "the flippening". Dvs att Ethereum historiskt inte kunnat mäta sig med Bitcoin har snarare varit att Ethereum inte fungerat...för ens nu.

Vi får se. Jag har ingen stark åsikt eller argument för eller emot utan låter framtiden utvisa.
Som store of value är Proof of work överlägsen Proof of stake. Men tvivlar på att marknaden tar detta i beaktning när kreti och pleti skall placera sina investeringar.
2022-11-23, 12:51
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Gotcha
Är de unika alltså? Så dessa egenskaper finns inte hos t ex bitcoin cash?
2022-11-23, 12:53
Avslutad
Citat:
Om Ethereum växer fortare än Bitcoin och det börjar byggas massa användbara applikationer så kan Ethereum hota Bitcoin även på området som store of value.

Nämn en enda användbar applikation på Ethereum förutom stallmynt som kan användas för att pumpa upp värdet på Bitcoin.

Citat:
Du känner till Ethereums narrativ som "ultrasound money", antar jag?

Det är autistiskt ordbajseri. Det finns inga "ultraljudspengar" och om du syftar på ultradeflation så åstadkoms den bäst med hjälp av Karl Marx kommunistiska manifest från 1848.

https://www.marxists.org/archive/marx/works/1848/communist-manifesto/ch02.htm
https://twitter.com/Nostre_damus/status/1594421115928993792
2022-11-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Är de unika alltså? Så dessa egenskaper finns inte hos t ex bitcoin cash?

Den första punkten,

Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen

gäller egentligen bara bitcoin.
2022-11-23, 13:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Den första punkten,

Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen

På vilket sätt gäller det inte för någon av alla bitcoin-forks som finns?
2022-11-23, 13:19
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Den första punkten,

Du har även "nätverkseffekten" som uppenbarligen är ytterligare ett attribut jag behöver nämna. Men framförallt så tullar Bitcoin Cash på säkerheten när dom utökade storleken på blocken, så på säkerhetspunkten är inte B-cash i närheten av Bitcoin.
Senast redigerad av Leaston 2022-11-23 kl. 13:34.
2022-11-23, 13:31
Medlem
Citat:

Gotcha

Dumheter, ingenting av det du räknar upp är på något vis unikt för bit-con. Du kan kopiera bitcoin digital tulip protokollet och göra en exakt kopia med samma egenskaper imorgonbitti.
2022-11-23, 13:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Dumheter, ingenting av det du räknar upp är på något vis unikt för bit-con. Du kan kopiera bitcoin digital tulip protokollet och göra en exakt kopia med samma egenskaper imorgonbitti.
Lycka till med det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in