2022-11-23, 10:49
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja ,vi börjar med fråga 1, Ja, denna uppgift kommer då från denne ToreTips, som endast skrivit detta inlägg för 11 års sen. Jag betraktar det som mycket trovärdigt, hela inlägget. Det är min känsla av det. Sen att säkert veta rörande alla uppgifter i tråden det är en annan sak. Det är ju till och med uppgifter från Polisen ,som inte säkert går att veta om de är 100% sanna i den här utredningen. Som de fått fel eller dragit helt fel slutsatser av. Det vet ju du lika bra som jag.

Beträffande denna båt och han med sin bror hängde även i hamnen med denna båt, kommer från ett helt annat håll och det är från InkaInka. Jag har ju även tagit upp det i ett annat inlägg att det var hans båt som slet sig från Torsö (SLA, 23 mars ,2022) en öppen "hardtop"- modell Örnvik. Givetvis inte samma båt som 1992, men det blir ju då än också lättare att misstänka, att han kan haft just en sådan båt även 1992. Att då även familjen Feneli*s/Johans*on hade sommarstuga redan 1992 på Torsö eller Dillö får jag även stark känsla av att de hade. De hus som de har nu där förvärvades dock på senare delen av 90-talet.

Fråga 2. Jag skriver här, "Han skall ha varit på Stadt den kvällen". Ja, det är ju inte samma sak som att säga ,"Han var på Stadt den kvällen". Men jag får en stark anledning att tro detta, med stöd av de två ovanstående inläggen. InkaInkas källa hävdar detta också. Det finns även en möjlighet att han aldrig var inne, men utanför Stadt.

Fråga 3. Jag vet var PV bodde 1992. Han bodde från och med januari 1992 på Orkidevägen i Skövde. Innan dess på Torggatan i Skövde. Enligt Skatteverket hade de uppgifter att han skall ha bott i Skövde i alla fall sen 1989. Jag var otydlig förut, hans bror Parti*k skall ha flyttat från kornettvägen 7, Mariestad under 1994 och vidare till Uppsala.

Fråga 4. Uppgiften att denne man" skall ha haft slipade pilotglasögon trots att den sen länge hade blivit omodernt", är den exakta meningen som Mariestadsbon talar om för mig, som jag under en längre tid ha haft PM-kontakt med. Denna uppgiften kommer alltså inte ifrån några pdf-filer eller någonting. Nej, den uppgiften kommer endast från min PM-kontakt, detta kan ni själva se om ni går tillbaka i tråden och tittar att denna uppgiften har jag skrivit om långt innan det blev tal om några pdf-filer.

Jag, kan säga att jag värderar denna källa, Mariestadsbon, som en mycket trovärdig källa. Att han hade pilotglasögon då, kan vi vill jag mena vara alldeles säkra på. Samma källa vill även minnas att denne Peter V gick och läste till lärare uppe i Karlstad. Han skall i alla fall ha bott i Skövde 1989 enligt Skatteverket, men han kan ju dessförinnan läst i Karlstad. Jag är för övrigt osäker på om Skövde Högskola hade lärarprogrammet då. Han kan ju även hoppat över viss pedagogikutbildning.

Bra, Ugglan om klädseln, den är ju även sportig med shorts. Golfanknytning-Golfshorts ?Hmm. Ja.

Ja, Runstensvägen, bra. Cendrefärgat hår. Ifall de , han och Helena hade en kontakt av hemlig natur, kan det förklara träffen där istället för på Hällristningsvägen.

Sista stycket om dina tankar kring en möjlig förväxling av de två: PV och KM, bra. Vi tänker i samma banor här, beträffande detta.

Det märks att du lägger ned en del jobb, vilket är hedrande, men du hedrar inte resultatet av ditt eget arbete. Till exempel har du undersökt när föräldrarnas sommarstuga inköptes. Du konstaterar då att inköpet skett efter mordet. Den logiska slutsatsen är därför att det inte finns något belägg för att familjen hade sommarstuga på Torsö. Du formulerar istället en hjälphypotes: eftersom de har en sommarstuga där senare så kan de mycket väl ha haft en annan sommarstuga tidigare.

Du räknar vidare upp ett antal olika personer som försett dig eller tråden med information, men detta är ju flashback. Det kan i praktiken vara samma person bakom flera användarnamn. PeVa har uppenbart en del hat mot sig. En person som hatar honom kan använda tråden för att jävlas med honom. Om denna person mött PeVa i skolmiljö i Borås så känner denna person inte till något om PeVa:s omständigheter 1992, annat än vad som t.ex. framkommer i tråden eller via skatteverket. Att PeVa har en liknande båt idag och att föräldrarna har en sommarstuga senare talar just för att personen fiskat i färskt vatten men inte i vatten 1992.
Citera
2022-11-23, 10:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Fabror_Barbro, du citerade inte Ugglan helt korrekt. Jämför det fetade ovan! Däremot skulle jag vilja hävda att bara den som sett legan kan avgöra hur lång tid kroppen bör ha legat där. Om det rör sig om buskar, som Sculley talar om, så går det mycket snabbt. Kroppen bryter grenar direkt. Samma sak gäller för lite grövre rörformigt gräs om det knäcks när en kropp läggs ned. Är det riktig tunt gräs så borde det ha rest sig under morgontimmarna. Vi ser ju inte i gräsmattan var våra steg gick igår...

Dvs oavsett tiden "kroppen" låg så har polisen tyckt sig se klara bevis för att något legat på platsen. Det är väl det som är kontentan i Ugglans inlägg. Bedömingen om tiden är väl snarast Ugglans tolkning av vad som kan ligga bakom polisens slutsats och den tolkningen är för snäv om det rör sig om grövre gräs eller buskar.
Men det är ju just det: det handlar om tolkningar av vad en polis visat eller sagt i ett tv-inslag som förvandlas till sanning och ett postulat som avgör vad som kan ha skett.

I detta fall har jag föreslagit en teori om att HA och GM anlände tillsammans till BP och att hon mördades i bilen (eller hypotetiskt bredvid densamma). Eventuella avtryck i gräs eller buskar kan då uppstått vid omlastning av kroppen. Att då döma ut denna teori utifrån att kroppen då inte skulle legat tillräckligt länge, det är att extrapolera en tolkning av polisen in absurdum.

Jag frågar åter om det finns bevis för att en kropp legat vid lekplatsen, men jag får intrycket att det är en tro från polisen, inte något som en BP-undersökning visat med någon slags säkerhet.
Citera
2022-11-23, 10:57
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Några indicier ? Jag skulle vilja säga att detta är elefanten i rummet. Än mer detaljer kan man alltid efterfråga. Vi får se om det kan dyka upp än mer info.

Han erkänner endast av taktiska skäl, ingenting annat. Någon ånger eller skam visade han ej upp i rätten. Denna man lider inte av "problem" med ånger och empati, glöm det. Skulle han vara GM vilket jag tror, skulle han fungera i princip som vanligt. Det enda "problemet" han skulle funderat över är hur han själv skulle undgå upptäckt i alla år. Det är min fasta övertygelse beträffande denne man.

Enligt PM från källa, är denne Peter väldigt trevlig, när han blir arg blir han otäck. En dr Jekyll och mr Hyde.

För trettio år sedan käkade alla tjejer från 20 år och uppåt p-piller såvitt jag kommer ihåg, skulle bli förvånad om inte Helena också gjorde det, så det där med graviditet vette f-n? (Förvisso kan han självklart vara skyldig ändå.)

Btw angående PV:s våldtäkt, var det mycket brutalitet och våld inblandat? Säger en del om hans våldkapacitet och personlighet i så fall huruvida våldtäkten gick till.
Citera
2022-11-23, 10:59
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Finns det något handfast om denna ’lega’? Har man kunnat slå fast att en kropp legat där?

Med tanke på den omvittnat dåliga BP-undersökningen tänker jag att det är påtaglig risk för ’confirmation bias’, dvs alla möjliga omständigheter tolkas som att de har med fallet att göra. Det gäller både ’legan’ och bilspåren.

Jag känner inte till något mer om denna "lega". Mitt inlägg var en hint till den befjädrade skogsmullen som inte förstår att ett djur aldrig skulle lägga sig på buskar för att vila. Om denna "lega" bestod av nedtrampade buskar, då är det i alla fall inget djur som legat där.
Citera
2022-11-23, 11:15
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
För trettio år sedan käkade alla tjejer från 20 år och uppåt p-piller såvitt jag kommer ihåg, skulle bli förvånad om inte Helena också gjorde det, så det där med graviditet vette f-n? (Förvisso kan han självklart vara skyldig ändå.)

Btw angående PV:s våldtäkt, var det mycket brutalitet och våld inblandat? Säger en del om hans våldkapacitet och personlighet i så fall huruvida våldtäkten gick till.

Så vitt jag förstår har han haft en relation med en elev. Hon har sedemera anmält honom. Våldtäkt är det alltså per definition även om omständigheterna i övrigt skulle ha klassats som samlag under samtycke, om båda varit vuxna och beroendeställning ej förekommit.

Tjejen i fråga lever sedan många år tillbaka med en 19 år äldre man, så hon verkar i alla fall idag dras till äldre män, om man så säger.
Citera
2022-11-23, 11:17
Medlem
Citat:

https://sverigesradio.se/artikel/3371699
Citera
2022-11-23, 11:20
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men det är ju just det: det handlar om tolkningar av vad en polis visat eller sagt i ett tv-inslag som förvandlas till sanning och ett postulat som avgör vad som kan ha skett.

I detta fall har jag föreslagit en teori om att HA och GM anlände tillsammans till BP och att hon mördades i bilen (eller hypotetiskt bredvid densamma). Eventuella avtryck i gräs eller buskar kan då uppstått vid omlastning av kroppen. Att då döma ut denna teori utifrån att kroppen då inte skulle legat tillräckligt länge, det är att extrapolera en tolkning av polisen in absurdum.

Jag frågar åter om det finns bevis för att en kropp legat vid lekplatsen, men jag får intrycket att det är en tro från polisen, inte något som en BP-undersökning visat med någon slags säkerhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag känner inte till något mer om denna "lega". Mitt inlägg var en hint till den befjädrade skogsmullen som inte förstår att ett djur aldrig skulle lägga sig på buskar för att vila. Om denna "lega" bestod av nedtrampade buskar, då är det i alla fall inget djur som legat där.

Om det finns belägg för att legan bestod av nedtrampade buskar så är det, precis som Sculley säger, inget djur som legat där. I så fall är legan ett starkt indicium. Men om platsen skulle kunna ha använts av djur så tycker jag att det drar ned värdet av legan högst väsentligt. Att Helena skulle hamna på backen om hon blivit a) mördad, b) våldtagen eller c) övermannad i hagen har i sig hög sannolikhet, så polisen kan ha letat efter en lega och fastnat för denna fast Helena i praktiken lika gärna skulle ha kunnat falla på stigen eller på annan plats där spår inte lämnats.
Citera
2022-11-23, 11:32
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
https://sverigesradio.se/artikel/3371699

Fy f-n! Våldtäkt utan våld. Ingen våldkapacitet alls med andra ord och det är sånt som behövs (är jag säker på) för att mörda en tjej.
Citera
2022-11-23, 11:55
Medlem
Citat:
Fy f-n! Våldtäkt utan våld. Ingen våldkapacitet alls med andra ord och det är sånt som behövs (är jag säker på) för att mörda en tjej.

Håller helt med där!
Citera
2022-11-23, 12:16
Medlem
Citat:
Det är nog inte samma person vi pratar o.
Citera
2022-11-23, 12:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, ur ett tråd-perspektiv är det synd att inget åtal väckts mot någon så att vi hade fått en FUP. Då hade vi kunnat reda ut vad man hittade för spår i gräs och buskar, utan antaganden från ”skog och mark”.

Detta fall har flera märkliga faktiska omständigheter:
- GM har till synes fraktat bort kroppen efter ett överfall utomhus. Jag vill påstå att det är mycket ovanligt, och kommer bara på ett sådant historiskt fall (Caroline-faller i Arvidsjaur (?)).
- man har ägnat sig åt olovlig körning på en cykelbana till och från BP, i det senare fallet med ett lik i bilen (!). Varför svänger man inte ut på närmaste gata?
- redan det faktum att GM har tillgång till bil sticker ut, eftersom ingen sett HA kliva in i en bil. I frånvaro av mobiltelefoner så betyder det att GM antingen åkte omkring i bil innan brottet, eller hade en bil mycket nära.
- det finns inga som helst (kända) spår av ett överfall, eller släpande av en kropp. Det är i sig konstigt, och särskilt om man som LGWP tror att HAs blod på skon tillkom under någon form av strid.
- trots att GM bestämmer sig för att ta med sig kroppen lämnar han med flit skorna i närheten.

Till detta skall läggas antagandet om två GM, vilket jag inte nödvändigtvis tror på, men som skulle vara ytterligare en ovanlig omständighet vid ett överfallsmord på en kvinna.

Dessa punkter är anledningen till min hypotes om att HA och GM anländer tillsammans i bil till lekplatsen. Det ger en förklaring till några av omständigheterna.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-11-23 kl. 12:51.
Citera
2022-11-23, 12:42
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det är svårt med spekulationer och alternativa scenarion eftersom det bygger på antaganden. Men givetvis ska man hålla sig inom dom tidsramar och annat som är känt.
Problemet med spekulationer och tänkbara scenarion är att det alltid finns en osäkerhet men i ett fall som detta där man vet så lite måste det vara tillåtet att spekulera fritt.

Det behöver finnas skribenter som funderar kring scenarier, även spekulationer behövs. Dom är lika viktiga som torra faktanördar och trådpoliser, man har olika roller.

Vågar du dig själv på spekulationer?
Vågar du lägga fram ett scenario?
Som du vet kan du bli påhoppad och idiotförklarad om du gör det.
Eller vågar du endast hålla dig på säker mark, dvs inom ramen för vad polisen "vet"?

Det fetade: Ju mer skeptisk man är mot antaganden desto mer skeptisk blir man till sin egen teori plus att man ser andra möjligheter som konkurrerande lösningar. Jag har en huvudteori, men jag vet också hur jag eventuellt kan skjuta den i sank (genom en resa till ett visst ställe i Göteborg). Att sprida en teori man tror sig ha chans att skjuta i sank är inte vidare bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in