2022-11-22, 23:47
Medlem
Vill först tacka @GrevenFB för den fantastiska jobb som hen gjort. En väldigt sammanlagt kartläggning på proffs nivå.
Delar ut mina tankar kring hur domstolen kommer sannolikt bedöma fallet eller hur advokaterna kommer förklara vissa misstanker. Kan ha helt fel. Rätt upp mig om det inte stämmer.

Om vi säger att alla bevis som polisen har hittills är vad allmänheten och media redan vet(låter osannolikt att polisen delar ut allt bevis dem har), tycker att det finns en chans att man inte kan dömas för mord och griftefriden för olika anledningar.
1. DNA på BOs lik/MGM finns pga att dem umgicks tillsammans plus haft en handgemäng som dem erkänner till.
2. Om ingen bevis på stora mängd blod finns i lägenheten kan lägenheten inte bedöms med säkerhet som (Crime Scene)
3. Polisen gick ut med att MOD är Homicide. Däremot har man inte COD än men det kommer vi troligt veta om när obduktionsrapporten är färdig men om COD är strypning så har man ingen mordvapen. Blir svårt att bevisa vem GM är.
4. Allt motsägelsen av MGM i förhör kan tolkas som rädsla, ångest, chock osv.
5. Toves mobil kan Tove själv ha glömt hos MGM men MGM blev rädd och slängde den när polisen kom först och frågat MGM om Tove.
6. Mgm trodde att Tove var trött och lämnat cykeln när hon såg det med grannen. Kan inte bevisa vem som flyttat cykeln.
7. Kameror visa att MGM bil åkt fram och tillbaka men det är ingen bevis i sig. Kan ha åkt mot fadern.
8. BO hittats i närheten av MGMs familjehem, det kan jag inte svara på hur starkt är denna bevis? Kan någon svara på det?

Dem här är mina tankar efter att ha sett fler krimi och docuserier särskilt serien om Kim Wall. Hur åklagaren där försökte fylla alla luckor eftersom GM kan släppas på fri fot om dem inte hittar alla svar på möjliga frågor.
Citera
2022-11-22, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Har för mig någon skrev i tråden hon hade svårt för att hålla nära relationer/vänskaper i längre tid? Lät ju lite likadant på de som känner henne i podden, att hon inte riktigt verkade bry sig. Hon hade ju, enligt vännen, en tendens till att säga saker rakt ut oavsett hur det kunde tolkas. Låter som hon har kunnat säga väldigt otrevliga saker till folk utan att bry sig om vad de tycker och känner. Kan förklara varför hon har svårt att bevara nära relationer. Förresten tror jag inte alls på att hon är intelligent. Det finns många som är bra på att fjäska in sig hos lärare, som får höga betyg, även om prestationen är rätt så basic. Man kan fuska också. Säger inte att hon inte har klarat av sina betyg, men tycker inte intelligens avspeglas i skolbetyg (av egna erfarenheter från folk omkring mig). De 510 olika historier hon har dragit angående natten Tove dog, och hur hon har lämnat spår efter sig tyder inte på någon större intelligens (jag vet det inte är en normal situation, men hade hon varit smartare, hade hon gjort vissa saker mer diskret/trovärdigt).

Fast nu bygger du ditt resonemang på antaganden du inte vet något om. Vi vet faktiskt inte om hennes vittnesmål har så stora brister eller vilka spår som lämnats av vem. De spåren man hittat kan lika gärna komma från M. Det mesta av det som skrivs om här i tråden är trots antaganden än så länge, inte särskilt mycket fakta. Ett exempel på det är att det anses vedertaget att J tog med sig T:s mobil till McD. Det vet vi ju egentligen inte om huruvida hon gjorde med flit eller ej. Mobilen kanske tex placerades i J:s jackficka av M utan att J märkte det (föga troligt, men blott belyser en teoretiskt poäng och alternativ). Som sagt, väldigt mycket här är antaganden i slutändan.

Att J inte haft helt enkelt att etablera fungerande relationer/vänskap kan bero på många saker. Men en del i svaret är förmodligen hennes egna inställning till omgivningen och andra människor. Där kanske en del i svaret varför M fungerade tillsammans med henne ligger, M kanske var foglig på ett sätt som passade J.
Citera
2022-11-22, 23:51
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatlingGunnar
Rent metaforiskt talat så skulle att ha sovit sig genom händelsen innebära en lägre grad av medvetande och agens, det vill säga disassociation. Rent schematiskt sätt i ett kognitivt perspektiv skulle sovandet i sig ses som skuldfri och skamfri existens genom anpassat barn. Ej medvetande om vad man gjort, reaktans spär på förnekelse.
Medvetandegrad har inget som helst med dissociering att göra. Du kan vara precis hur medveten som helst - och ändå drabbas av depersonalisation, derealisation, mm.
Det är emellertid inte relevant i det här sammanhanget. Hade MH drabbats av tex. identitetsdiffusion då, är det varken troligt att hon sov eller var delaktig. Då hade vi väl snarare sett ett scenario där hon kanske lämnat lägenheten, känt sig förvirrad, uppmärksammats av granne el. ngn annan, men så småningom irrat hem till exempel.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-23 kl. 00:03.
Citera
2022-11-23, 00:05
Medlem
Borde inte obduktionen vara helt färdig nu? Undrar hur länge till det kommer att dröja innan allmänheten får veta varför hon avlider.
Finns det något tidspress på åklagaren hur länge dem får hålla dem misstänkta häktade?
Citera
2022-11-23, 00:07
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skane1990
Borde inte obduktionen vara helt färdig nu? Undrar hur länge till det kommer att dröja innan allmänheten får veta varför hon avlider.
Finns det något tidspress på åklagaren hur länge dem får hålla dem misstänkta häktade?
Han har i nuläget till i mitten av december på sig att väcka åtal, kan förlängas till efter Jul inpå 2023, om jag förstått det hela rätt.
Citera
2022-11-23, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Jag håller fortfarande grannen som skjutsade JJ till McD för att vara mördaren!
Han mötte TT i trapphuset eller i dess närhet när han kom från jobbet? (om jag inte mins fel) redan före 02:00. Kanske försökte han ta TT som satte sig i motvärn, kanske TT ramlade och tuppade av bara. Hur som helst så hade han närmare 1 timme på att lösa problemet. Lastade TT i sin bils baklucka. När han gick in till övriga familjen mötte han JJ i trappen och undrade vart hon var på väg, och erbjöd skjuts.

Varför i himmelens namn skulle han göra det om han just mördat en tjej?

Citat:
Med TT och mobil i bakluckan. JJ hade sett TT,s cykel och började fundera vad som hänt, därför kontaktade hon kompisen i bilen vid McD. När cykeln fortfarande var kvar när de kom tillbaka, och TT inte var i lägenheten så drog hon med MH ut för att leta (det som MH inte fattade, uppförde sig konstigt). De körde ut och satt i bilen och snackade/sov innan de åkte tillbaka. Nu var ju cykeln borta då grannen ostört hade släpat bort den då JJ inte var hemma.

Skjutsa JJ till McD med liket i bakluckan?? Hur skulle kompisen vid McD hjälpa med cykeln?? JJ kunde ju bara ringa TT. Om hon gjorde det hörde hon TTs telefon ringa i bakluckan!! Man behöver inte leta när man bara kan ringa. TTs mobil var PÅ när de körde till donken. Varför skulle de åka till Nye mitt i natten för att leta efter TT? Hon bor ju inte där. Nä, det här hänger inte i hop.

Citat:
Åter igen. Dunsarna var JJ och MH när MH ramlade och levde om i samband med att hon spydde. JJ sparkade på dörren för att väcka henne inne på toan. För att gå ut för att åka till McD. Då hon mötte grannen kunde hon ju inte säga att hon skulle köra påverkad, därav mamma lögnen.

Äh, struntprat. Hon behövde inte säga något alls till grannen.

Citat:
Mördaren följde utredningen och lade TT så att JJ skulle misstänkas några dagar senare! Han hade ju alla uppgifter från podden för att dölja sitt mord!

Hade han all info om JJs rörelser den natten? Hur så?
Citera
2022-11-23, 00:44
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Ja tänk vad fel det kan bli när man inte har all fakta ??? ;-)))
Gosa katt och hund, sen upp och pinka...lika bra att brygga kaffe för sängplatsen är redan upptagen sen ;-)))
=)) ja, som nån skrev, det räcker med nån liten sak som blir fel, så kan hela förloppet kastas över ända. Bra där med telefonen
Citera
2022-11-23, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Det tror jag inte. Höga, ovanliga dunsar under samma tid som polisen menar är tiden för huvuddelen av brottsligheten, och som grannarna beskriver som ovanliga och oroväckande - det får nog de flesta härinne att skriva under på att det stärker misstankarna om att Tove mördades där och då. Om grannen upplevde dunsarna som 25, 50 eller 100 kg är av mindre betydelse eftersom sådant är mycket svårt att avgöra.

Den springande punkten är att något ovanligt händer, under samma tidsrymd som polisen säger är när huvuddelen av brottsligheten sker eller påbörjas.

Men frågan är vad polisen bygger sitt antagande på. Om dunsarna är anledningen så blir ditt resonemang cirkulärt.
Citera
2022-11-23, 00:48
Medlem
Citat:
Nej. Sedan spelar det för mig ingen större roll om han säger 50-100 kg eller om det var ljudet av typ 25 kg. Grannarna upplever ovanliga och höga dunsar, det är den springande punkten för mig. Och att grannarna upplever dunsarna samma tid som polisen har gått ut med är tidpunkten för huvuddelen av brottsligheten. Det blir då mer troligt att dunsarna hade med mordet att göra, än att de inte hade med mordet att göra. Därmed inte sagt att det är 100% säkert.

Att tre grannar, i två olika lägenheter, hör dunsar som de uppfattar som onormala och oroväckande ger bilden av att något ovanligt händer. Sätter man sedan in det i indiciekedjan så stärks indiciekedjan av detta. Därmed inte sagt att allt är 100% sanning eller 100% korrekt.

Men om JJ och MH gör dunsarna medvetet för att skaffa sig falska vittnen och vilseleda polisen?
Citera
2022-11-23, 01:02
Medlem
Citat:
Ilharjen-observationen, vad tror ni om de uppgifterna? Uppgift från bl.a Bluegypsy i tråden, vars trovärdighet jag bedömer som mycket hög (dock tredjehandskälla till honom)

Men varför skulle MH och JJ åka dit? Och när, relativt Gulf-registreringen 05,45?
Observationer av MH, JJ och JJ:s far Illharjen Naturreservat - tidigt sön 16 okt
- "En persons (väldigt nära person till mig) kollega berättade att dennes pappa hade varit på morgonpromenad i Illharjen tidigt söndag morgon (16 oktober) och hade då reagerat på att det stod en bil där. Det satt folk i den och den var immig på rutorna, så dem hade knackat på för att höra om allt var okej. Det var JJ och MH som satt i bilen. Polis är underrättade. (Obekräftat. Bluegypsy)

- Det var på parkeringen vid Illharjen, vid katthemmet. - Det är också den huvudsakliga parkeringen för Illharjen, och dessutom den naturliga utgångspunkten (eller slutpunkten) om man ska ta rundan igenom naturreservatet. (Obekräftat. Bluegypsy och Belloq)

- Enligt uppgift hade dom setts sittandes i liten röd bil. Den stod kvar när vittnena kom tillbaka efter ca 1-1,5 timme. (Obekräftat)

-"Jag har hört samma sak, också ifrån en trovärdig person. Den personen sa att det var en liten röd bil. Vilket JJ har". (Obekräftat. Kulsprutan86)

- I söndags, innan det kom ut med efterlysning, var det en bekant som promenerade i Illharjen. Där mötte personen en man. Efteråt så inser personen att det var JJ's pappa. Annars väldigt, väldigt likt (Obekräftat. Sodastreamcoca)

Det måste väl ha varit EFTER 05:45? Innan dess är det mörkt och ingen promenerar i Illharjen om natten. Jag gissar att JJ och MH åkte till ILs gård och berättade allt, bad om råd, kl 03:50. IL skötte allt om att forsla bort liket. Alla tre åkte till Illharjen för att leta efter lämplig plats att dumpa liket.

Var ligger förresten Illharjen i förhållande till fyndplatsen i Nye?
Citera
2022-11-23, 01:04
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag funderar över promenaden hem till J då Nöjet stängt.
Det har sagts att de gick tillsammans, men går man lugnt tillsammans efter ett praktgräl? Kan det varit så att J och M går och T följer efter som en ettrig terrier? Kanske vill hon avkräva J ett svar eller förklaring?
När de kommer till Js hus, har T fortfarande inte fått svar, så hon lämnar bara cykeln slarvigt för att hinna med in genom porten i sin fortsatta jakt på svar.
Väl uppe i lgh får J nog och "tystar" T med Ms hjälp.
Tidigare har jag haft tankar om att J/M tagit Ts tfn och det var därför T hamnat i lgh men ju mer jag tänkt på det, desto mer främmande ter sig en "gemensam promenad".
Synpunkter?
Ja, promenaden har jag också tänkt är viktig. I början funderade jag på om brottsplatsen var utomhus och andra varianter av sträckan Nöjet-Storgatan 71:
a) de går skilda vägar, men ngt händer som får TT att vända om och konfrontera JJ
b) JJ intrigerar & är den som följer efter iom styrkeförhållandet 2 mot 1
c) JJ har kontakt m folk från förfesten även efteråt, hoppar in i bil, TT blir oavsiktligt påkörd
osv.

Det naturliga givet bråket (och en fungerande cykel) vore att ge sig iväg hem på cykeln bara. Vad hindrar henne isf?
Att cykeln står på tvären rakt ut mot (Stor-)gatan* är, förutom ett frivilligt besök hemma hos JJ, ytterligare en avvikelse.

*min tolkning av McD-chaufförens vittnesmål i podden, del 2.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-23 kl. 01:08.
Citera
2022-11-23, 01:08
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Medvetandegrad har inget som helst med dissociering att göra. Du kan vara precis hur medveten som helst - och ändå drabbas av depersonalisation, derealisation, mm.
Det är emellertid inte relevant i det här sammanhanget. Hade MH drabbats av tex. identitetsdiffusion då, är det varken troligt att hon sov eller var delaktig. Då hade vi väl snarare sett ett scenario där hon kanske lämnat lägenheten, känt sig förvirrad, uppmärksammats av granne el. ngn annan, men så småningom irrat hem till exempel.

Se nedan för att ha ditt påstående pulvriserat:

dissociation [dɪˌsəʊsɪˈeɪʃən]
Latin: dis- 'åtskils' och sociare {uttal: såckia´re} 'förena'; socius {uttal: såckíuss} 'vän', 'kamrat'.

Dissociation är ett begrepp som huvudsakligen används om kraftiga blockeringar inom personligheten som gör delar av den otillgänglig för medvetandet. Motsatsen till integration.

Genom hypnos kan man åstadkomma dissociationer i personligheten, så att endast vissa minnen eller intryck når medvetandet.

Människor som har stor dissociativ tendens är suggestibla, har lätt att tränga bort obehagliga upplevelser från medvetandet och kan också utveckla konversionssymtom, dvs kroppsliga sjukdomssymtom som har sin grund i psykiska problem och konflikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in