2022-11-22, 23:22
Medlem
Är helt övertygad om att Tove inte mördades avsiktligt.
Jag tror att JJ på något sätt knuffat Tove i lägenheten , ramlat omkull olyckligt och slagit i huvudet såpass illa att hon svimmat av/dött. JJ tror att Tove är avsvimmad och inte död. Så hon tar med hennes mobil för att hon inte ska kunna ringa polisen eller pojkvän. Hon lämnar lägenheten stressad , träffar grannen, åker till McDonalds. När hon kommer tillbaka hem efter McDonalds mörker hon att Tove är död. Där bestämmer hon sig för att dölja all spår. Flytta cykel, och på något sätt göra sig av med kroppen.

Jag tror detta kommer att landa på ”vållande till annans död/ Dråp.

Jag tror inte på mord.
Citera
2022-11-22, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Troligtvis var den det men de måste ju bevisa det ??? Det är det som är problemet

Det där är en väldigt viktig poäng. Vi kan vara väldigt säkra på att de är skyldiga och pussla ihop ett väldigt sannolikt scenario baserat på de fakta som framkommit. Det finns inte så många andra rimliga scenarion. Det räcker, för oss. Men inte i domstol.

Åklagaren har på sig att *bevisa* att det faktiskt har skett på ett visst sätt. Det räcker inte med att göra det troligt. Beviskraven i svensk domstol är väldigt höga, vilket är bra, men utmanande.
Citera
2022-11-22, 23:25
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Bli inte arg nu men vet du att TT mobil var i JJ ficka ?
Skulle du låsa in en 20 åring i 20 år pga att du tror något ???

Troligtvis var den det men de måste ju bevisa det ??? Det är det som är problemet
Aha, svarade mer på inlägget om vad som knyter JJ dit. Mobilmasternas räckvidd, ja.. Nej jag blir inte arg. Gosa katt o sen sova (= läsa alla inlägg i tråden omg. spåna vidare osv. Hehe).
Senast redigerad av Xedome 2022-11-22 kl. 23:27.
Citera
2022-11-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Hon har bara en adoptivbror, av det jag har hört. Vet inte om det finns minderåriga syskon.

De började väl umgås för 2 år sen (tror någon nämnde det i podden). Jag tror bilden från januari 2021, som M lagt upp på sin Instagram, är från början av deras vänskap. Sedan verkar det som om de två har växt väldigt nära, blivit bästa vänner? Återigen mycket konstig relation. För att vara så nära vänner som de två verkar vara, behöver man inte åtminstone ligga runt samma mentala nivå? Eller var J nöjd så länge det fanns någon som svansade efter henne, och såg upp till henne. Hon kanske inte behövde någon mer ”stimuli” i vänskapen.

Det finns ju en möjlighet att det är J som har haft svårt att skaffa sig riktigt nära vänner pga hennes egna problematik. Någonstans är det ju ändå uppenbart att det måste finnas en problematik bakom när en naturvetenskapstjej söker sig till den typen av killar som hon tycks ha börjat umgås med och sedan till M, precis som du antyder. J må mycket möjligt vara intelligent rent allmänt till tex matematik, fysik osv i skolan, men det är sannolikt något som felar henne i övrigt på det sociala planet. Tänk lite ungefär som Sheldon i The Big Bang Theory (nej, jag antyder inte att J är som Sheldon, bara försöker förklara med ett exempel på hur en intelligent person också kan vara socialt missanpassad).
Citera
2022-11-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Även mörda?
MH är inte så oskyldig som hon påstår.
Hon är även den som sett till sina diagnoser, rent psykologiskt är mest trolig förövare.
Ja, hon kan ha fått ett utbrott och mördat i affekt. Dock går det inte ihop för mig, att hon är den som mördade henne, av olika anledningar. Konflikten verkade bara vara mellan J och T, medan M och T faktiskt ändå verkade vara ”vänner”. Men okej, visst kan M ändå ha gjort det om hon fick nog eller något hände. Men varför går J in då och tar fallet för något hon inte har gjort. Springer runt med Ts mobil i fickan, kör hennes kropp i sin bil, hittar ett ställe hon känner till där de dumpar kroppen, är (enligt rykten) på Dollar Store dagen efter. Hon som har så bra liv och som nämner oro över att kanske förstöra sitt liv/rykte nu när hon är häktad. Jag tror verkligen inte hon hade skyddat M till denna grad. Hon hade nog hellre satt dit henne och räddat sig själv.

Nej, jag tror de antingen gjorde det tillsammans eller så var det J som utförde det dödliga våldet.
Citera
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatlingGunnar
En person med bristfällig objektskonstans ljuger inte även om det kan förefalla så, en person med bristfällig objektskonstans hänger sig åt konfabulation.

Hmm… kan nog stämma att MHs egen hjärna skapat falska minnen.
Undanträngning och istället en alternativ sanning, hon klarar inte av insikten om mordet.
Citera
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Danner.
Det där är en väldigt viktig poäng. Vi kan vara väldigt säkra på att de är skyldiga och pussla ihop ett väldigt sannolikt scenario baserat på de fakta som framkommit. Det finns inte så många andra rimliga scenarion. Det räcker, för oss. Men inte i domstol.

Åklagaren har på sig att *bevisa* att det faktiskt har skett på ett visst sätt. Det räcker inte med att göra det troligt. Beviskraven i svensk domstol är väldigt höga, vilket är bra, men utmanande.

Ja de kan sitta tysta i månader och bara vänta på att åklagaren kommer fram med bevis för beviskraven i svensk domstol är höga som du säger.

Hade vi backat några år(några hundra) så hade de förmodligen redan hängt på kebabrullen !!!

Fan vi får hoppas polisen släpper lite mer info
Citera
2022-11-22, 23:40
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Aha, svarade mer på inlägget om vad som knyter JJ dit. Mobilmasternas räckvidd, ja.. Nej jag blir inte arg. Gosa katt o sen sova (= läsa alla inlägg i tråden omg. spåna vidare osv. Hehe).

Ja tänk vad fel det kan bli när man inte har all fakta ??? ;-)))
Gosa katt och hund, sen upp och pinka...lika bra att brygga kaffe för sängplatsen är redan upptagen sen ;-)))
Citera
2022-11-22, 23:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Typ om GM handlade på order av sin brödrost, så är GM för sjuk för fängelse.

Brödrost var väl att ta i ;-)) Men grannens TV-antenn har historisk ställt till det för mer än en med diagnostiserade psykoser.
Citera
2022-11-22, 23:42
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Dom verkar ju haft sina mobiler på hela tiden så polisen kan nog följa dom hela söndagen.

Efter Nye så verkar dom åka tillbaka mot lägenheten, för att flytta cykeln?. 5.45-6:00?

sen vidare mot parkeringen på Illharjen,6:0-.6:15 där dom enligt uppgifter befunnits sig på morgonen.
Förslagsvis fram till att dollarstore öppnar då klockan 10:00, eftersom det finns rykten om att JJ handlar rengöringsmedel där ,så Illharjen 06:15-ca10:00.

TTs pojkvän ringer kanske JJ när hon befinner sig på parkeringen, då kommer det på att det måste städa lägenheten.

Efter dollarstore åker dom till lägenheten och städar "MHs spya".

JJs åker senare själv till Nye igen,rider och lägger ut annonsen på grepen.

så MH blir kvar i lägenheten städandes och går hem efteråt kanske.

Sen angående datatrafik under MCD turen. JJ vill nog försäkra sig om hur MH mår under tiden, hon har just bevittnat eller deltagit i ett mord och är ensam kvar med TTs kropp.

meddelandena är nog kryptiska, så det stämmer in på versionen om att MH mår dåligt och har nyss spytt på toan.

kroppen flyttas dock väldigt snabbt efter JJ återvänder från MCD,så kanske JJ kanske ger headsup eller så sitter MH och följer JJ på snapkartan.

sen är det för ont om tid för att det ska både hinna med att flytta kroppen till bilen och cykeln, och vara framme vid gulf 05:56.

därför måste man tillbaka efter Nye och flytta den.

Sadla på, sadla av och mata hästen, var kommer den aktiviteten in i tidslinjen? Ja just det ja, skrittade, travade eller galopperade hon till dumpningsplatsen för att reka och tillbaka till föräldragården? Den korta ritten ska ju in i tidslinjen, var?

Bilen ska ju köras hit och dit, har du räknat in den bilresan till föräldragården? Känns som en pigg tjej som både kan parta, slåss på krogen, gå i regn, mörda, åka bil med grannen till donken, åka hem , bära ett lik, köra bil, dumpa ett lik, köra bil, flytta cykel, parkera bil, sova hos mamma, köra bil, åka till D:store, sitta och planera i ett naturreservat, städa spyor. Företagsam tjej må jag säga.

Seriöst, var får folk allt ifrån?
Citera
2022-11-22, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Det finns ju en möjlighet att det är J som har haft svårt att skaffa sig riktigt nära vänner pga hennes egna problematik. Någonstans är det ju ändå uppenbart att det måste finnas en problematik bakom när en naturvetenskapstjej söker sig till den typen av killar som hon tycks ha börjat umgås med och sedan till M, precis som du antyder. J må mycket möjligt vara intelligent rent allmänt till tex matematik, fysik osv i skolan, men det är sannolikt något som felar henne i övrigt på det sociala planet. Tänk lite ungefär som Sheldon i The Big Bang Theory (nej, jag antyder inte att J är som Sheldon, bara försöker förklara med ett exempel på hur en intelligent person också kan vara socialt missanpassad).
Har för mig någon skrev i tråden hon hade svårt för att hålla nära relationer/vänskaper i längre tid? Lät ju lite likadant på de som känner henne i podden, att hon inte riktigt verkade bry sig. Hon hade ju, enligt vännen, en tendens till att säga saker rakt ut oavsett hur det kunde tolkas. Låter som hon har kunnat säga väldigt otrevliga saker till folk utan att bry sig om vad de tycker och känner. Kan förklara varför hon har svårt att bevara nära relationer. Förresten tror jag inte alls på att hon är intelligent. Det finns många som är bra på att fjäska in sig hos lärare, som får höga betyg, även om prestationen är rätt så basic. Man kan fuska också. Säger inte att hon inte har klarat av sina betyg, men tycker inte intelligens avspeglas i skolbetyg (av egna erfarenheter från folk omkring mig). De 510 olika historier hon har dragit angående natten Tove dog, och hur hon har lämnat spår efter sig tyder inte på någon större intelligens (jag vet det inte är en normal situation, men hade hon varit smartare, hade hon gjort vissa saker mer diskret/trovärdigt).
Citera
2022-11-22, 23:44
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Hmm… kan nog stämma att MHs egen hjärna skapat falska minnen.
Undanträngning och istället en alternativ sanning, hon klarar inte av insikten om mordet.

Rent metaforiskt talat så skulle att ha sovit sig genom händelsen innebära en lägre grad av medvetande och agens, det vill säga disassociation. Rent schematiskt sätt i ett kognitivt perspektiv skulle sovandet i sig ses som skuldfri och skamfri existens genom anpassat barn. Ej medvetande om vad man gjort, reaktans spär på förnekelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in