2022-11-22, 18:57
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Nej. Kanske jag som var otydlig.

Vad jag menar är att de flesta gör en samlad bedömning av alla uppgifter som kommer fram. Att grannen hör dunsarna "som om 50-100 kg hamnade i golvet" är en uppgift av många som kan tyda på att Tove var där och tex slängdes i golvet. Ensamt är den uppgiften inte så stark, men vi gör en samlad bedömning av alla kända fakta och uppgifter.

Jämför med domstolarnas indiciekedjor. En indicie är inte värd speciellt mycket, men ju fler de blir desto mer sannolikt är händelseförloppet. Inte alltid, men oftast.

Att grannen upplever att det var 50-100 kg som föll i golvet, behöver ju inte betyda att det var ett föremål med just den vikten. Eller hur? Om du själv hört ljudet, skulle du kanske gjort bedömningen att det var ett föremål på 25 kg som föll i golvet. Grannens overifierbara upplevelse tar vi okritiskt till oss och drar slutsatsen att det är T som misshandlas.

Till sist: Jag föreslår att vi i alla fall är överens om att vi inte är överens.
Citera
2022-11-22, 18:58
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomah89
JJ var ju på brottsplatsen enligt polisen.

JJ säger i sin p7:a att hon sover hos mamma.

MH däremot säger sig vara på platsen, dock sovandes och/eller illamående av alkohol.

Min fundering var när skulle en sovstund hos mor ens rymmas i tidslinjen?

Och när och hur kom MH hem till sig?
Senast redigerad av Bollkalle19 2022-11-22 kl. 19:01. Anledning: Felstavning
Citera
2022-11-22, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Beskyller JJ TT för att hennes förhållande med H tog slut?

Är det motivet till att JJ mördar TT?
Vet ej.
Citera
2022-11-22, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
JJ säger i sin p7:a att hon sover hos mamma.

MH däremot säger sig vara på platsen, dock sovandes och/eller illamående av alkohol.

Min fundering var när skulle en sovstund ens rymmas i tidslinjen? Och när ich hur kom MH hem till sig?

Hon säger det ja men hon är ju fortfarande på brottsplatsen enligt polisen?
Ska JJ styra undersökningen nu?

Jag tror inte JJ sov en minut under det dygnet. Kanske några timmar innan polisen besökte henne men tveksamt. Adrenalin gör oss vakna rätt länge.

Du kan ju inte gå på allt var MH och JJ säger.
Citera
2022-11-22, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Grannens overifierbara upplevelse tar vi okritiskt till oss och drar slutsatsen att det är T som misshandlas.

Nej. Sedan spelar det för mig ingen större roll om han säger 50-100 kg eller om det var ljudet av typ 25 kg. Grannarna upplever ovanliga och höga dunsar, det är den springande punkten för mig. Och att grannarna upplever dunsarna samma tid som polisen har gått ut med är tidpunkten för huvuddelen av brottsligheten. Det blir då mer troligt att dunsarna hade med mordet att göra, än att de inte hade med mordet att göra. Därmed inte sagt att det är 100% säkert.

Att tre grannar, i två olika lägenheter, hör dunsar som de uppfattar som onormala och oroväckande ger bilden av att något ovanligt händer. Sätter man sedan in det i indiciekedjan så stärks indiciekedjan av detta. Därmed inte sagt att allt är 100% sanning eller 100% korrekt.
Senast redigerad av GrevenFB 2022-11-22 kl. 19:10.
Citera
2022-11-22, 19:06
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomah89
Hon säger det ja men hon är ju fortfarande på brottsplatsen enligt polisen?
Ska JJ styra undersökningen nu?

Jag tror inte JJ sov en minut under det dygnet. Kanske några timmar innan polisen besökte henne men tveksamt. Adrenalin gör oss vakta rätt länge.

Du kan ju inte gå på allt var MH och JJ säger.

Jag synar ju deras redogörelse.
Går igenom om det kan vara så som dom säger. För OM de skulle vara oskyldiga, vad mer kan de göra förutom att berätta sin historia.
Det är åklagare som ska bevisa skuld.

Tillägg: styra utredningen? Hon har ju en synnerligen stor roll i pjäsen.
Samt att även misstänkta gärningsmän har rättigheter.
Senast redigerad av Bollkalle19 2022-11-22 kl. 19:12. Anledning: Tillägg
Citera
2022-11-22, 19:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hm... "De flesta här inne gör en samlad bedömning. Sannolikhetsbedömning", skriver du.
Det finns 2,3 miljarder kristna i världen. De gör en samlad bedömning, en sannolikhetsbedömning, och menar att Gud finns.
Kan man göra en samlad bedömning om en företeelse eller händelse, och mena att den blir mer sannolik ju fler som tror på den?

Fast när det kommer till ( religion) tro, är det ju inte samma sak som att försöka göra sig en bild av vad som har hänt i verkligheten.

I tråden har vi inte så mycket fakta att kunna bygga upp en säker bedömning över vad som har hänt. Inte ens en utredning kan ju det alltid.

För det ska det krävas ganska mycket bevisning och indicier, så mycket att man kan göra sig en bild om skeendet; vem, när, var, hur och kanske varför.

Då gäller det att försöka i rätten att framställa en bild som de flesta kan se som trolig. Nu är rätten representerad av domare och nämndemän. De får representera oss människor i samhället kan man säga.

Men hur gärna vi än vill att det ska vara så att alla ser exakt samma bild, så kommer det alltid finnas olika uppfattningar.

Därför kan en annan sammansättning i en domstol döma annorlunda.

Jag skulle ändå säga att vi i samhällen har någon slags konsensus över hur vi ser på saker och ting, vilket gör att man ändå kan säga att ju fler som tror på något, desto troligare är det.

Men det är otroligt viktigt att vi har forskning, kritiska röster, yttrandefrihet, att det finns människor som vågar gå emot strömmen!!

Historien visar hur farligt det kan bli annars!

Och tack och lov, har vi ett bra rättssystem och det finns möjlighet till att ha försvarare. Och att man kan överklaga till hovrätten.
Citera
2022-11-22, 19:12
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Nej. Sedan spelar det för mig ingen större roll om han säger 50-100 kg eller om det var ljudet av typ 25 kg. Grannarna upplever ovanliga och höga dunsar, det är den springande punkten för mig. Och att grannarna upplever dunsarna samma tid som polisen har gått ut med är tidpunkten för huvuddelen av brottsligheten.

Att tre grannar, i två olika lägenheter, hör dunsar som de uppfattar som onormala och oroväckande ger bilden av att något ovanligt händer. Sätter man sedan in det i indiciekedjan så stärks indiciekedjan av detta. Därmed inte sagt att allt är 100% sanning eller 100% korrekt.

Det är som ett enda stort pussel.

Ja, det är spännande. Vilken riktning hade diskussionen tagit om grannen hade sagt att dunsarna motsvarade 25 kg? Då hade de flesta här inne kanske ansett att hon togs av daga på en annan plats?
Citera
2022-11-22, 19:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladimir-Suckmeoff
Känner till sökfunktionen, och skrev "p7a" och sökte, men fann inget. Men jag får väl söka vidare
Sök i sammanfattningen s 1 ff!
Citera
2022-11-22, 19:18
Medlem
Citat:
Ja, det är spännande. Vilken riktning hade diskussionen tagit om grannen hade sagt att dunsarna motsvarade 25 kg? Då hade de flesta här inne kanske ansett att hon togs av daga på en annan plats?

Det tror jag inte. Höga, ovanliga dunsar under samma tid som polisen menar är tiden för huvuddelen av brottsligheten, och som grannarna beskriver som ovanliga och oroväckande - det får nog de flesta härinne att skriva under på att det stärker misstankarna om att Tove mördades där och då. Om grannen upplevde dunsarna som 25, 50 eller 100 kg är av mindre betydelse eftersom sådant är mycket svårt att avgöra.

Den springande punkten är att något ovanligt händer, under samma tidsrymd som polisen säger är när huvuddelen av brottsligheten sker eller påbörjas.
Senast redigerad av GrevenFB 2022-11-22 kl. 19:45.
Citera
2022-11-22, 19:19
Medlem
Citat:

Är väl inte ens övertygad om att tråden har någon specifik åsikt i frågan om dunsarna har direkt med mordet att göra, eller om det bara är indirekt. Det är rätt många som funderat över om TT har strypts, och då vet jag inte hur de skulle uppstå.
Citera
2022-11-22, 19:20
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag skulle ändå säga att vi i samhällen har någon slags konsensus över hur vi ser på saker och ting, vilket gör att man ändå kan säga att ju fler som tror på något, desto troligare är det.

Ju fler som tror att Palme mördades av Stig Engström, desto troligare blir det att Stig E är mördaren?
Ju fler som tror att Estonia blev utsatt för ett attentat, desto troligare är det att det var så det gick till?
Ju fler som tror att ICA har de billigaste priserna, desto troligare är det att de faktiskt har det?

Jag tvivlar.
"En miljard flugor kan inte ha fel - ät koskit"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in