2022-11-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrmorromorrfarr
Den här typen av begåvningsprofil är problematisk i sig. Verbalt testar hon genomsnittligt. Icke-verbalt (visuospatialt, visuomotoriskt) måste hon ha testat "betydligt under genomsnitt" med tanke på det sammantagna resultatet "klart under genomsnitt" =IK under 80.
"Betydligt under genomsnitt" betyder IK under 70, vilket är gränsen för en Intellektuell Funktionsnedsättning, IF. De här funktionsnivåerna innebär icke-verbala inlärningssvårigheter. Det innefattar allt som inte är verbalt dvs. se och förstå rumsliga förhållanden, logiskt och abstrakt tänkande.

Lägg därtill autistiska drag och ADHD. Den här flickan har inte haft det lätt och vad jag förstår så har hon blivit utredd sent. Alltför sent.

Om helheten hade hamnat betydligt under genomsnitt så hade hon ev. haft rätt till särskola.

Hon har en ganska låg dos Concerta (36mg) så man har inte bedömt hennes ADHD som svår.

Tillägg: I P7 står att hon har en psykisk störning både vid gärnings- och utredningstillfället. Med tillägg att den inte allvarlig.

P7an stärkte ju helt klart bilden av M. Något annat kan man ju inte säga. Frågan är ju dock hur hennes personlighet faller in i det misstänkta dådet.

Man måste ju ändå säga i så fall att det faktum att hon hållit ihop i häktet så pass länge utan att hon angav T:s fyndplats torde indikera att hon inte visste om den. Att en så pass lågbegåvad person då ändå skulle klara av att neka till alla anklagelser och inte bryta samman och ge ut den infon under så pass lång tid ändå i häktet ter sig väl ändå relativt svårt att tänka sig i praktiken. Det kanske trots allt talar för M:s fördel? Dvs att hon inte bär full skuld till den delen i brottet iaf.

Det finns ju en möjlighet att hon faktiskt säger sanningen och att det är så att hon sov i lghn när något hände mellan J och T och att hon sedan blivit tvingad till hanteringen av J till att hantera T i någon form. Eller inte alls.

Med tanke på bilden man får av J så ligger det ju nära till att anta att det här är en symbiosvänskap som gynnat J mer än M. En intelligent tjej som hittar en lågbegåvad yngre tjej hon kan manipulera. Det är trots allt någonstans både en klassisk kombination och en farlig sådan i fel situationer.
Citera
2022-11-22, 18:28
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Ytterst relevant fråga, lämnar JJ MH hemma hos sig efter de dumpat kroppen i skogen?

MH har själv placerat sig i JJ's lägenhet under natten till morgonen efter.
Så hon avvek inte under natten. Hon var på plats där polis anser att ett brott utförts.
(JJ var ändå liiite smartare genom att placera sig utanför brottsplatsen)

Kan hon ha fått skjuts?
Gått?
Snott en cykel?
Taxi?
Buss?
Och frågan blir då, När?

Jag har för mig att hon blev förhörd på söndag EM/kväll i sitt hem (dvs föräldrahem).
Citera
2022-11-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
MH har själv placerat sig i JJ's lägenhet under natten till morgonen efter.
Så hon avvek inte under natten. Hon var på plats där polis anser att ett brott utförts.
(JJ var ändå liiite smartare genom att placera sig utanför brottsplatsen)

Kan hon ha fått skjuts?
Gått?
Snott en cykel?
Taxi?
Buss?
Och frågan blir då, När?

Jag har för mig att hon blev förhörd på söndag EM/kväll i sitt hem (dvs föräldrahem).

Va??
Citera
2022-11-22, 18:32
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomah89
Va??

Vad ska jag förtydliga?
Citera
2022-11-22, 18:38
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Tack! Och du har också bidragit med en hel del värdefulla inflik.

Att Tove har varit i lägenheten är inte någon "trådsanning". Och absolut inte pga att grannen beskriver dunsar som verkade vara 50-100 kg. Jag tror de flesta härinne gör en samlad bedömning - och att dunsarna förstärker den samlade bedömningen. Att Tove var i lägenheten är jag själv relativt övertygad om. Men inte enbart på grund av grannens vittnesmål - utan pga alla samlade indicier och känd info. Sannolikhetsbedömning.

Men, jag håller helt och hållet med dig om att man ska ta alla overifierade uppgifter med en nypa salt.

Sedan tycker jag personligen att folk härinne missbrukar ordet "trådsanning". Tex; att JJ:s pappa är specialmilitär med fruktad militär bakgrund är ingen trådsanning. Det är något ytterst få personer härinne har fört fram - och absolut inget som är den rådande uppfattningen i tråden.

Hm... "De flesta här inne gör en samlad bedömning. Sannolikhetsbedömning", skriver du.
Det finns 2,3 miljarder kristna i världen. De gör en samlad bedömning, en sannolikhetsbedömning, och menar att Gud finns.
Kan man göra en samlad bedömning om en företeelse eller händelse, och mena att den blir mer sannolik ju fler som tror på den?
Citera
2022-11-22, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Vad ska jag förtydliga?

JJ var ju på brottsplatsen enligt polisen.
Citera
2022-11-22, 18:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ilharjen-observationen, vad tror ni om de uppgifterna? Uppgift från bl.a Bluegypsy i tråden, vars trovärdighet jag bedömer som mycket hög (dock tredjehandskälla till honom)

Men varför skulle MH och JJ åka dit? Och när, relativt Gulf-macken registreringen 05,45?
Observationer av MH, JJ och JJ:s far Illharjen Naturreservat - tidigt sön 16 okt
- "En persons (väldigt nära person till mig) kollega berättade att dennes pappa hade varit på morgonpromenad i Illharjen tidigt söndag morgon (16 oktober) och hade då reagerat på att det stod en bil där. Det satt folk i den och den var immig på rutorna, så dem hade knackat på för att höra om allt var okej. Det var JJ och MH som satt i bilen. Polis är underrättade. (Obekräftat. Bluegypsy)

- Det var på parkeringen vid Illharjen, vid katthemmet. - Det är också den huvudsakliga parkeringen för Illharjen, och dessutom den naturliga utgångspunkten (eller slutpunkten) om man ska ta rundan igenom naturreservatet. (Obekräftat. Bluegypsy och Belloq)

- Enligt uppgift hade dom setts sittandes i liten röd bil. Den stod kvar när vittnena kom tillbaka efter ca 1-1,5 timme. (Obekräftat)

-"Jag har hört samma sak, också ifrån en trovärdig person. Den personen sa att det var en liten röd bil. Vilket JJ har". (Obekräftat. Kulsprutan86)

- I söndags, innan det kom ut med efterlysning, var det en bekant som promenerade i Illharjen. Där mötte personen en man. Efteråt så inser personen att det var JJ's pappa. Annars väldigt, väldigt likt (Obekräftat. Sodastreamcoca)

Håller med om att bluegypsy känns som en pålitlig källa.
Dessvärre är det väl så med vittnen, att de är människor. Och människors minne kan lätt påverkas av flera olika faktorer.

Dels kan förväntningar av något göra att man tycker sig se. Även en sådan sak som att du får höra på nyheterna/ ryktet på byn om att Tove är försvunnen tillsammans med andra uppgifter blanda ihop korten. Det kan vara dagar eller vem du såg. Här var det ju immiga rutor. Hur mycket såg man?

Förutom att minnet kan spela en ett spratt kan ju berättelsen ändras lite om den berättas i flera led.

Det som känns lite konstigt, det är ju den tid man då kan tänka sig att tjejerna satt i bilen. Inte att de satt där, men att någon skulle promenera den tiden? Bilen ska enligt uppgift rulla in förbi guld vid 05:45 väl?

Och uppgiften ska ha varit att bilen stod där en god stund, från det att promenaden påbörjades till det att de återkom med hunden till din bil. Det betyder att den som var ute på promenad var ute på en lång men mycket tidig morgonpromenad där.

Kan stämma, men låter väldigt ambitiöst.

Det jag tänker är dock att MH är mörk, vilket gör att den som observerar tjejerna borde noterat detta? Kanske känner dom? Då tar man inte fel så lätt. Inte lika lätt i varje fall.

Vet inget om parkeringen vid illharjen. Förekommer det drogförsäljning där?

Dessvärre förekommer det sådant vid flera av de friluftsanläggningardär jag brukar jogga. Då ofta där bilar lätt kan ansluta. Man kan lätt mötas ostört, lätt ta sig dit och därifrån. Inga poliser som ser en.

Kan vittnet sett fel? Liknande bil?

Sedan tänker jag att om det ändå var tjejerna som satt där, kan det ha berott på att de var helt utsjasade, ville snacka ihop sig innan JJ släppte av MH hos sig.

Just nu tänker jag faktiskt, att kan JJ ha utfört allt på egen hand? MH sover kvar i lgh eller går hem till sig?

Men om MH nu berättar att JJ var konstig dagen efter, när sågs de då? Kanske sov MH kvar och de typ ”vaknade” tillsammans?

JJ ska sedan vara hos sin pappa och rida??

Jj har iaf inte sovit många minuter. Om några alls.
Citera
2022-11-22, 18:43
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Gammal nyhet, men kan delförklara varför det är två MGM.

"Försvunna Tove, 21, har hittats död i skogen utanför Vetlanda.
Enligt polisen var det ingen slump att de sökte på fyndplatsen.
– Vi har gjort kartläggningar av de misstänktas rörelsemönster som tagit oss till den här platsen, säger Rickard Finndahl, chef på polisens avdelning för grova brott."

Troligtvis bådas mobiler tillsammans med Gulf.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q1Pe9o/polisen-om-fyndplatsen-i-vetlanda-ingen-slump
Viktigt inlägg som du påminner om.
Det är bådas rörelsemönster som gör att dom sitter där dom sitter, ser att MH’s del i mordet har börjat ifrågasättas i tråden.
Många tycker även synd om henne efter att p7:an publicerades och det förstår jag inte.
Nog för att hon är lågbegåvad med en del andra diagnoser men nog fasen fattar hon vad som är rätt och fel.
Citera
2022-11-22, 18:44
Medlem
cakkas avatar
Är det någon som läst/hört något nytt i medierna?
Citera
2022-11-22, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Hm... [i]
Kan man göra en samlad bedömning om en företeelse eller händelse, och mena att den blir mer sannolik ju fler som tror på den?

Nej. Kanske jag som var otydlig.

Vad jag menar är att de flesta gör en samlad bedömning av alla uppgifter som kommer fram. Att grannen hör dunsarna "som om 50-100 kg hamnade i golvet" är en uppgift av många som kan tyda på att Tove var där och tex slängdes i golvet. Ensamt är den uppgiften inte så stark, men vi gör en samlad bedömning av alla kända fakta och uppgifter.

Jämför med domstolarnas indiciekedjor. En indicie är inte värd speciellt mycket, men ju fler de blir desto mer sannolikt är händelseförloppet. Inte alltid, men oftast.

Syftet med inlägget var att belysa att folk härinne givetvis inte drar slutsatsen att Tove var i lägenheten enbart på grannens uppgift om dunsar på 50-100 kg. Slutsatsen att Tove var i lägenheten är en samlad bedömning av all känd fakta/uppgifter/indicier.
Senast redigerad av GrevenFB 2022-11-22 kl. 18:56.
Citera
2022-11-22, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cakka
Är det någon som läst/hört något nytt i medierna?

Inget nytt senaste dygnet.
Citera
2022-11-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Klart man vill, men poängen med dokumenten var i första hand att tråden skulle ha svart på vitt att P7 ("liten sinnesundersökning") var begärd på båda MGM. Jag övervägde att klippa ut de omaskade sidorna, men valde att lägga upp filerna så som jag fick dem från tingsrätten. Detta för att undvika oklarheter och snack om manipulerade handlingar. Okej, det var lite lathet också.

Okej men om man verkligen vill läsa och se allt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in