2022-11-22, 13:27
Medlem
Tänkte fråga om det är någon som har/minns förklaringen eller anledningen till att dessa preparat helt plötsligt inte längre -60 grader som man sa från början? Hur förvarar man dessa idag när ingen vill ha skräpet?

Dokumentationen som läckte från EMA hänvisar till massor av problem men vinkar igenom det med "emergency" som skäl och att tillverkaren lovade ny data senare. Tack EMA.
Citera
2022-11-22, 14:34
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Vaccinerad eller icke. Både vaccinet eller genomgången sjukdom triggar något skit som gör folk sjukare och avlider.
Jag ser en tydlig peak i hur de något äldre gått/ går bort hastigt av andra orsaker. Det är både vaccinerade och ovaccinerade som fått naturlig immunitet. Viruset måste ha en avancerad förmåga att slå till där svagheten sitter
Det är väl troligen så att det är spikproteinet som är skadligt, och då bör man alltså kunna skadas både av infektionen och vaccinet™.
Dock vågar jag hoppas på att genomgången infektion ger någon form av immunitet, så att kroppen undviker att bli en effektiv spikproteinfabrik nästa gång man utsätts för viruset.
Går man däremot och tar "boosters" med jämna mellanrum lär man nog upprätthålla en kontinuerlig produktion av detta skräp-protein, och det låter kanske inte riktigt sunt...
Citera
2022-11-22, 14:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är väl troligen så att det är spikproteinet som är skadligt, och då bör man alltså kunna skadas både av infektionen och vaccinet™.
Dock vågar jag hoppas på att genomgången infektion ger någon form av immunitet, så att kroppen undviker att bli en effektiv spikproteinfabrik nästa gång man utsätts för viruset.
Går man däremot och tar "boosters" med jämna mellanrum lär man nog upprätthålla en kontinuerlig produktion av detta skräp-protein, och det låter kanske inte riktigt sunt...

Fanns nu finns ju det proteinbaserade Nuvaxovid. Med det, tillverkas inga spikar. Jag tog det som fjärde dos. Intressant nog så blev jag jättesjuk av både Moderna och Pfizer (hög feber, yrsel..), men av Nuvaxovid fick jag inga biverkningar alls.
Citera
2022-11-22, 15:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fanns nu finns ju det proteinbaserade Nuvaxovid. Med det, tillverkas inga spikar. Jag tog det som fjärde dos. Intressant nog så blev jag jättesjuk av både Moderna och Pfizer (hög feber, yrsel..), men av Nuvaxovid fick jag inga biverkningar alls.
Rapportera gärna hur det fungerar.
Min kollega tog tredje dosen Pfizer för några veckor sedan men gick idag hem från jobbet sedan han insjuknat och därefter testat positivt för covid-19.

Pfizer-såsen fungerar uppenbarligen inte, men det kanske Nuvaxovid gör.
Citera
2022-11-22, 15:59
Medlem
Citat:

Skillnaden är att du inte får spikproteinet cirkulerande i blodet vid en normal infektion.
Citera
2022-11-22, 16:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Skillnaden är att du inte får spikproteinet cirkulerande i blodet vid en normal infektion.
Stämmer det? Vart tar spikproteinet som cellerna tillverkar efter mRNA-sprutorna vägen? Varför skulle de inte kunna hamna i blodet?
Citera
2022-11-22, 16:08
Medlem
Citat:
Stämmer det? Vart tar spikproteinet som cellerna tillverkar efter mRNA-sprutorna vägen? Varför skulle de inte kunna hamna i blodet?

Du menar efter vaccination? Jo, de cirkulerar i kroppen, speciellt om de träffar ett blodkärl och man misslyckas med att aspirera. Jag syftade på en normal infektion med viruset.
Citera
2022-11-22, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men Nuvaxovid innehåller ju rent spikprotein? Du kommer nog inte undan skador av spikprotein genom det vaccinet.

Det är ju redan stoppat för folk under 30.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/11/vaccinationer-med-nuvaxovid-stoppas-for-personer-under-30-ar/

Jag fattar inte att ni vågar fortsätta spruta in skiten. Ok att ni tog första doserna, men att ni fortsätter…
Citera
2022-11-22, 16:32
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Du menar efter vaccination? Jo, de cirkulerar i kroppen, speciellt om de träffar ett blodkärl och man misslyckas med att aspirera. Jag syftade på en normal infektion med viruset.
Jasåjaha. Tänker att det inte borde vara någon större skillnad på att celler blir instruerade att tillverka spikprotein eller att de blir instruerade att producera virus som sedan förstörs så att de släpper spikprotein, men det kanske det är?
Vad jag personligen hoppas på är att bygga upp motståndskraft genom att utsättas för det riktiga viruset. Vi får se hur det har gått nu när min kollega som jag jobbade tätt ihop med igår insjuknade i covid-19 idag.
Citera
2022-11-22, 16:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Rapportera gärna hur det fungerar.
Min kollega tog tredje dosen Pfizer för några veckor sedan men gick idag hem från jobbet sedan han insjuknat och därefter testat positivt för covid-19.

Pfizer-såsen fungerar uppenbarligen inte, men det kanske Nuvaxovid gör.

Det har funkat hittills, men jag vet förstås inte om jag utsatts för smitta heller.

Tog han det uppdaterade Pfizer-vaccinet, då? (I och för sig inte är inte N. uppdaterat heller, men det kommer väl.)
Citera
2022-11-22, 16:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Men Nuvaxovid innehåller ju rent spikprotein? Du kommer nog inte undan skador av spikprotein genom det vaccinet.

Det är ju redan stoppat för folk under 30.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/11/vaccinationer-med-nuvaxovid-stoppas-for-personer-under-30-ar/

Jag fattar inte att ni vågar fortsätta spruta in skiten. Ok att ni tog första doserna, men att ni fortsätter…

Det är ju inte hela spikar, utan bara några proteiner, separata.

Jag vet men jag är en bra bit över 30.

Jag tycker att det är lugnande att ha tagit en höstdos. Då slipper man bli rädd om någon hostar i närheten. Psyket har också betydelse för hälsan. De första 19 månaderna innan jag fick min första dos, var inte roliga... alltid räknande dagar (inkubationstiden).
Citera
2022-11-22, 17:03
Medlem
Ridaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Vaccinerad eller icke. Både vaccinet eller genomgången sjukdom triggar något skit som gör folk sjukare och avlider.
Jag ser en tydlig peak i hur de något äldre gått/går bort hastigt av andra orsaker. Det är både vaccinerade och ovaccinerade som fått naturlig immunitet. Viruset måste ha en avancerad förmåga att slå till där svagheten sitter

Att många äldre på boenden inte fick adekvat vård och att dessutom vissa rent av fick palliativ vård i alltför tidigt skede kan ha spelat roll också.

Senast redigerad av Ridax 2022-11-22 kl. 17:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in