2022-11-22, 16:04
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Två spionhistorier under kort tid. Kan det vara det nya Nato-samarbetet som lett fram till dessa avslöjanden?
Norge har väl också fått tag på flera under kort tid, men det kanske var för att de snurrade med drönare?

Kan krypterade mobiler finnas med? Eller kan det handla om att de just nu börjar bli riktigt farliga?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom gör ju raid konstant mot olika personer och utan helikopter.. funkar ju lika bra det.

Ja ordentlig anledning kanske men verkar lite luddigt ändå. "Utredningen ägde rum under tidsperioden då Säpo misstänker att mannen sysslat med spionage men det är oklart om Säpo tipsades av Skatteverket och kom paret på spåren redan då – eller om de kunde fortsätta sin verksamhet."-Aftonbladet

Som vi redan berört - det är i den fasen man griper människor, oavsett vad de är misstänkta för. Sen följer anhållande, häktning, eventuell rättegång och dom. De kan normalt sett inte vara mer än misstänkta när de grips. Och om man slänger in helikoptrar och grejer är misstankarna förmodligen både starka och av allvarlig art.
Citera
Bannlyst
Citat:
Jodå om dom inte har annat att göra så kan dom..såklart FM vill vara med på hörn när det gäller ”ryska inkräktare” blir bra reklam mot Ryssland.

Dom kunde låntat ut några KSP M/58 till polisne vid koranupploppen, så hade skadegöreslen på statlig egendom blivit mindre.
Citera
2022-11-22, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gambantein
Patetisk propagandaaktion med syfte att bli än mer insyltade med skurkstaten USA. Att komma med två Blackhawk över ett svenskt villaområde klockan sex på morgonen är fan mig skrattretande.

Men ryssnojan har inga gränser längre, så inte det minsta förvånande.

Att Sverige skulle bli en blåkopia av McCartys skamfulla historia hade jag ALDRIG kunnat förutspå då jag lyckligtvis lämnade Ankdammen för tjugo år sedan.

https://en.wikipedia.org/wiki/McCarthyism

Sverige har blivit USA:s drömland - bananrepublik #1... Byfånar och amerikanska lakejer hela högen.

Sen när är kommunistskräck detsamma som rysskräck? McCarthyism handlar om propaganda och (inbillade) politiska hot som ledde till rättsvidriga misstänkliggöranden. Det är något helt annat än spioneri; att under täckmantel begå handlingar för en stats räkning i syfte att skada en annan.

Oavsett så handlar det här nog ändå inte om rysskräck i irrationell mening utan om att väst insett det reella hot Ryssland är mot rådande ordning. Den kan man i sin tur vara emot, men det här gripandet i sig lär knappast bero på en ökad paranoia utan att man fått upp ögonen (ännu mer) för faktiska påverkansoperation från ryskt håll.
Citera
2022-11-22, 16:07
Medlem
PoljeXs avatar
Väldigt fel.
Det tog t ex mer än ett år från avslöjandet att det gripits spion (bröderna Kia) och att det handlade om spioneri för Rysslands räkning.
Varför sprider du så grovt felaktig information?

Citat:
Hade det varit Ryssar hade det stått skrivet med stora bokstäver redan.
Antar att det är något västerländskt land därför dom inte vill gå ut med det. Dom vill ju inte klanka ner på sina ”egna” som spioner.
Citera
2022-11-22, 16:08
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Du menar att du hotar mig att jag ska åka dit för jag skriver om ryssland?

Det är generellt ett gott råd, vilket alla rationella människor förstår.
Vad gäller dig är du troligen på radarn redan. Fortsätt "skriva om Ryssland", ju mer desto bättre.
Senast redigerad av flesh-flute 2022-11-22 kl. 16:10.
Citera
2022-11-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Som vi redan berört - det är i den fasen man griper människor, oavsett vad de är misstänkta för. Sen följer anhållande, häktning, eventuell rättegång och dom. De kan normalt sett inte vara mer än misstänkta när de grips. Och om man slänger in helikoptrar och grejer är misstankarna förmodligen både starka och av allvarlig art.

Dom kommer garanterat bli dömda och få livstid även om bevisen inte är tillräckliga eftersom dom är ryska.
Citera
2022-11-22, 16:11
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag tror du fattar jämförelsen.. sluta spela dum.
Jag gör faktiskt inte det. Du skriver.
Citat:
För att det är Ryssar. Det behövs inte mycket innan man kan anklaga dom för brott även om det inte finns tillräckligt med bevis.. kolla alla drönarobservationer tex.. alla var tydligen "ryska spioner".
Det räcker att du som rysk medborgare eller har rysk etnicitet eller släkt i ryssland och går förbi en militärförläggning på en vanligt promenad med hunden så kommer du bli anklagad för spioneri.
Det räcker inte alls med att vara rysk medborgare för att bli anklagat för spioneri.

I det här fallet så har vi betydligt mer än att en rysk medborgare går ut med hunden. Man går inte in med NI och två Black Hawk för att hjälpa till att ta bort det hunden bajsat ut.

Vi kommer nog få veta mer om fallet, och att de inte är några "vanliga ryssar".
Citera
2022-11-22, 16:12
Moderator
Schlesiens avatar
Utgången rubrik:
2022-11-22: Två gripna för olovlig underrättelseverksamhet

/ Moderator
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Haha såpass för att gripa ett par 60-åringar. Nåja, säpo har ju alltid varit några tomtar så kanske bäst att ta det säkra före det osäkra.

Det handlar ju inte om att de är farliga. Det handlar om att hinna in och säkra varenda person simultant under loppet av några sekunder, så att ingen hinner smasha en USB sticka eller aktivera en burner på en hårddisk och förstöra bevis.
Citera
Medlem
Citat:
Dom kommer garanterat bli dömda och få livstid även om bevisen inte är tillräckliga eftersom dom är ryska.

Svenska domstolar är oberoende - vad har du för grund för din tro?
Citera
2022-11-22, 16:15
Medlem
PoljeXs avatar
Kraftig reaktion och helikoptrar?
Du befinner dig inte i Stockholm förstår jag. Hört talas om snön?
Det hade krävts bandvagnar om man valt bort kopter där. Inte svårare än så. En halvmeter snö på ett dygn och ingen snöplogning har sina sidor.
Det var alltså inte överdrivet alls, bara en konsekvens av vädret.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Oavsett misstankarnas styrka så verkar ju själva insatsen kraftigt överdriven mot en par i 60-års åldern som varit under lupp sedan 2021.

Vad var det som utlöste den kraftiga reaktionen i natt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in