2022-11-22, 15:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bilten
Varför knacka på dörren när man kan få till en skarp övning och göra det coolt och snyggt?

Hela insatsen filmades och kommer användas i utbildning av insatsfolket. Alla maskerade och med svart smet i ansiktet för anonymitet. Mycket bra övning kombinerat med skarp insats som befriat oss svenskar från ett allvarligt hot från homofilfederationen ryZZland.

Tack SÄK och MUST!
Citera
2022-11-22, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, det vet jag - man jag tycker att insatsen verkar överdriven.

Säkerhetspolisen & Co är tacksamma för denna feedback från dig. De kommer inkludera din analys när de utvärderar operationen. Keep up the good work👍
Citera
2022-11-22, 15:43
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Antar att det inte ger något med deras history då de militära som var med inte kör med transpondrar på.

Exakt. Generellt sett är det, bland de militära flygfarkosterna, bara SK60 och våra spionplan som alltid flyger med transpondrarna på. Och VIP-planen om man vill räkna dem, och ibland transportkärrorna, men inte alltid.
Citera
2022-11-22, 15:47
Medlem
Den stora polisinsatsen hade planerats en längre tid – men tog mindre än en minut att genomföra

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-om-insatsen-mot-de-spionmisstankta-tog-under-en-minut

Skälet till den snabba insatsen är för att säkra bevisning
Citera
2022-11-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Varför skulle de inte få en rättvis rättegång? Varför skulle dessa misstänkta inte få det?

Visst, vi har Ströberg, men nu är det en ny tid.

För att det är Ryssar. Det behövs inte mycket innan man kan anklaga dom för brott även om det inte finns tillräckligt med bevis.. kolla alla drönarobservationer tex.. alla var tydligen "ryska spioner".
Det räcker att du som rysk medborgare eller har rysk etnicitet eller släkt i ryssland och går förbi en militärförläggning på en vanligt promenad med hunden så kommer du bli anklagad för spioneri.
Senast redigerad av Menea 2022-11-22 kl. 15:53.
Citera
2022-11-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
I Ryssland gör man raid i gryning utan helikopter även om det skulle vara staket eller mur runt.. allt ska gå så tyst och snabbt som möjligt. Så antingen i gryningen eller i bilar eller på jobb.

Detta handlar enbart om att man vill göra det lite mer dramatiskt eftersom det är ryssar.. det blir mer dramatiskt och utåt sätt mot Ryssland så vill man visa musklerna.
En vanligt raid mot spioner och skattebrott grips personer utan insatsstyrka och helikoptrar utan problem.

Så du menar att man skickar upp ett gäng helikoptrar och allt vad det är bara till följd av det faktum att de som ska gripas är ryssar? Knappast.

Det kostar fläsk, så det finns så klart en ordentlig anledning. Något man är riktigt angelägen att uppnå, som skulle varit mindre sannolikt att uppnå på annat sätt.
Citera
2022-11-22, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Nu fattar jag hur du har fått ihop 84500 inlägg....

Helikoptrarna är i det närmaste ljudlösa samt anträdde målet på låg höjd. Du kan inget om det här så läs och lär dig istället.

Jag har transporterats med Svarthök minst 30 ggr. De är definitivt inte ljudlösa.
Citera
2022-11-22, 15:55
Medlem
Gambanteins avatar
Patetisk propagandaaktion med syfte att bli än mer insyltade med skurkstaten USA. Att komma med två Blackhawk över ett svenskt villaområde klockan sex på morgonen är fan mig skrattretande.

Men ryssnojan har inga gränser längre, så inte det minsta förvånande.

Att Sverige skulle bli en blåkopia av McCartys skamfulla historia hade jag ALDRIG kunnat förutspå då jag lyckligtvis lämnade Ankdammen för tjugo år sedan.

https://en.wikipedia.org/wiki/McCarthyism

Sverige har blivit USA:s drömland - bananrepublik #1... Byfånar och amerikanska lakejer hela högen.
Citera
2022-11-22, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Så du menar att man skickar upp ett gäng helikoptrar och allt vad det är bara till följd av det faktum att de som ska gripas är ryssar? Knappast.

Det kostar fläsk, så det finns så klart en ordentlig anledning. Något man är riktigt angelägen att uppnå, som skulle varit mindre sannolikt att uppnå på annat sätt.

Dom gör ju raid konstant mot olika personer och utan helikopter.. funkar ju lika bra det.

Ja ordentlig anledning kanske men verkar lite luddigt ändå. "Utredningen ägde rum under tidsperioden då Säpo misstänker att mannen sysslat med spionage men det är oklart om Säpo tipsades av Skatteverket och kom paret på spåren redan då – eller om de kunde fortsätta sin verksamhet."-Aftonbladet
Citera
2022-11-22, 15:58
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Exakt. Generellt sett är det, bland de militära flygfarkosterna, bara SK60 och våra spionplan som alltid flyger med transpondrarna på. Och VIP-planen om man vill räkna dem, och ibland transportkärrorna, men inte alltid.
Har sett spaningsplan lyfta från Linköping och sedan snurra nära Ukraina i några timmar innan de återvänt.

Men om Polisen alltid kör med transponder på kanske det var en anledning till att kalla in Försvarsmakten?
Citera
2022-11-22, 15:59
Medlem
Två spionhistorier under kort tid. Kan det vara det nya Nato-samarbetet som lett fram till dessa avslöjanden?
Citera
2022-11-22, 16:01
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
För att det är Ryssar. Det behövs inte mycket innan man kan anklaga dom för brott även om det inte finns tillräckligt med bevis.. kolla alla drönarobservationer tex.. alla var tydligen "ryska spioner".
Det räcker att du som rysk medborgare eller har rysk etnicitet eller släkt i ryssland och går förbi en militärförläggning på en vanligt promenad med hunden så kommer du bli anklagad för spioneri.
Så du tror att de som nu är gripna blev det för att de var ute med hunden?

Lite bättre än så hoppas jag att du kan prestera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in