2022-11-22, 14:26
Medlem
brottenharminskats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tofasttodie
Kom jättelite snö i Lördags (första snön) så väldigt konstigt att någon åkte skidor där. Ingen lift eller något igång heller.
tror det är allmänning på "off season" utan lyse preparering och personal
Sävsjö är ju liten kommun trots allt
Citera
2022-11-22, 15:06
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Konstig olycka, man ser väl om man håller på att åka in i någon? Om man inte kan vika undan så lägger man väl sig ner i skidbacken, eller åtminstone skyddar sig från kollisionen med händerna.

Har dödskrockar ens någonsin hänt i skidbacken, alltså att man krockar med en annan skidåkare för att sedan dö av kollisionen?

Hoppas inte detta blir ett första fall, tjejerna har hela livet framför sig så man får hålla tummarna att de inte bara klarar sig, men att de också blir helt återställda och slipper men för livet..

Ägnade några år att åka skidor i Österrike.

En av mina skador orsakades av en överförfriskad gubbe som plötsligt fick för sig att skråa mot mig när jag kom i hög fart ute på kanten av pisten. Hade vi krockat kropp mot kropp hade vi nog båda dött, men eftersom jag lutade mig bakåt ner på rygg innan jag träffade honom och for något sätt mellan hans ben (tror jag), så klarade vi oss.
…eller nästan…
eftersom jag kom i hög fart så orsakade min undanmanöver en mycket lång flygtur, måste ha träffat en puckel eller något, som slutade i menisk och ledbandsskada som tog ca ett år att läka.

Det är inte svårt alls att dö i en pist. Krävs bara hyfsat hög fart samt ett mycket abrupt stopp.
Citera
2022-11-22, 15:48
Medlem
Sån liten backe är det väl inte? Emelie Wikström som kört slalom i OS och blivit 6:a är från Sävsjö och började i denna backe. Var i backen skedde olyckan, mot stolpe/träd etc?
Citera
2022-11-22, 15:59
Medlem
Spontant låter det som två fulla ungdomar som åker i en becksvart "skidbacke" på en svart soppsäck.
Citera
2022-11-22, 18:00
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Spontant låter det som två fulla ungdomar som åker i en becksvart "skidbacke" på en svart soppsäck.
Eller en madrass och dragit rakt in i en liftstolpe. Klassisk fylledödsolycka på 80-talet.
Hände ett par sådana som jag minns.

Det kanske var danskar ? De är ofta i skidolyckor.
Citera
2022-11-22, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Backen är ca 50 m hög och ca 300 m lång varav det mesta av lutningen är på översta 200 m. Du hinner få ordentligt med fart. Men det är som vanligt inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet. Det finns liftstolpar , lyktstolpar, snökanoner och allt möjligt att köra in i. Särskilt som det var mörkt. I vanliga fall är väl sånt skyddat av nät och madrasser, men nu hade ju säsongen inte börjat.

Körde in i en stolpe enligt remisstexten.
Citera
2022-11-22, 20:02
Medlem
DennisOlofs avatar
Vet inte om det gäller i detta fall men som någon annan skrev är det vanligaste att man kör på objekt av något slag, skadar sig och i värsta fall dör. Att man kör på andra människor i skidbacken är nog betydligt mer sällsynt.

Det var länge sedan jag åkte så jag vet inte om det är vanligt folk har hjälm numera eller tvärt om ?

Tyvärr förekommer nog betydligt mer fylla idag pga party och after ski som inte var lika vanligt förr i tiden. Då är det inte bra att folk åker på fyllan så att säga.

Hoppas den som fick livshotande skador klarar sig.

@Kvarnarparn aha, så det är en eller båda som kört in i ett objekt och skadat sig ?

Var det inte någon person som avled relativt nyligen, som körde in med en pulka eller dyna rakt in en en betongring där man kunde grilla. Den fanns nära slutet av nedfarten där folk åkte. Det hände i Sverige. Kanske finns en tråd om det eller är det bara jag som minns fel ?
Citera
2022-11-22, 21:43
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Vet inte om det gäller i detta fall men som någon annan skrev är det vanligaste att man kör på objekt av något slag, skadar sig och i värsta fall dör. Att man kör på andra människor i skidbacken är nog betydligt mer sällsynt.

Det var länge sedan jag åkte så jag vet inte om det är vanligt folk har hjälm numera eller tvärt om ?

Tyvärr förekommer nog betydligt mer fylla idag pga party och after ski som inte var lika vanligt förr i tiden. Då är det inte bra att folk åker på fyllan så att säga.

@Kvarnarparn aha, så det är en eller båda som kört in i ett objekt och skadat sig ?

Var det inte någon person som avled relativt nyligen, som körde in med en pulka eller dyna rakt in en en betongring där man kunde grilla. Den fanns nära slutet av nedfarten där folk åkte. Det hände i Sverige. Kanske finns en tråd om det eller är det bara jag som minns fel ?

Konstigt, alla liftstolpar jag stött (läs sett) på har varit rejält 'vadderade' om det fanns chans man skulle kunna köra in i dem.
Citera
2022-11-22, 21:47
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof

Jo, det finns en tråd om det här: (FB) Ung man livshotande skadad i Umeå, åkte på madrass (2022-02-06)
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Konstigt, alla liftstolpar jag stött (läs sett) på har varit rejält 'vadderade' om det fanns chans man skulle kunna köra in i dem.
Men om inte backen var öppnad än så kanske de inte hunnit få dit vadderingen. Tas sådant bort under sommaren tro?
Citera
2022-11-22, 21:51
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jo, det finns en tråd om det här: (FB) Ung man livshotande skadad i Umeå, åkte på madrass (2022-02-06)

Men om inte backen var öppnad än så kanske de inte hunnit få dit vadderingen. Tas sådant bort under sommaren tro?

Skall jag vara helt ärlig så har jag inte en susning. Inget som jag direkt har reflekterat över under offseason, men du har nog rätt.
Jävligt tragisk oavsett vilket.
Det hör till ungdomen att göra en massa korkade saker som man sedan kan sitta ljuga om när man blivit vuxen och tråkig.
Citera
2022-11-22, 23:37
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvarnarparn
Körde in i en stolpe enligt remisstexten.
Jobbar inte du under sekretess? Fruktansvärt tragiskt det här.
Citera
2022-11-23, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Konstig olycka, man ser väl om man håller på att åka in i någon? Om man inte kan vika undan så lägger man väl sig ner i skidbacken, eller åtminstone skyddar sig från kollisionen med händerna.

Har dödskrockar ens någonsin hänt i skidbacken, alltså att man krockar med en annan skidåkare för att sedan dö av kollisionen?

Hoppas inte detta blir ett första fall, tjejerna har hela livet framför sig så man får hålla tummarna att de inte bara klarar sig, men att de också blir helt återställda och slipper men för livet..

Liam Neesons fru dog på det sättet för en 10-15 år sen har jag för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in