2022-11-22, 15:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Troligen handlar det om att slå till med överraskning för att förhindra att bevismaterial hinner förstöras.
Jo, jag inbillar mig dock att det är lite mer överraskning om insatsen tar sig fram tyst och det första som hörs är när de bryter sig in.
Helikoptrar är ju vare sig tysta eller en del av den naturliga faunan i ett bostadsområde.

Nåja, de hade säkert något bra skäl som kommer fram så småningom --- just nu ser det ut som idiotiskt påkostad insats a la Rambo inspirerad av amerikanska TV-serier.
Citera
2022-11-22, 15:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Enligt tidigare på Aftonbladet var det att säkra bevis, innan någon hann förstöra något.
Jo, men som sagt -- helikoptrar är inte direkt tysta.
Citera
2022-11-22, 15:05
Avslutad
Jag ser att många reagerar på metoderna mot ett par i sextioårsåldern. Givetvis handlar det i första hand om att göra ett snabbt ingripande så man kan säkra bevis men vi får inte heller glömma att folk i sextioårsåldern är inte samma som sextioåringar för 40 år sen. En sextioåring idag kan mycket väl vara i ypperligt god form och vara vältränad både muskulärt och stridsmässigt sett.
Citera
2022-11-22, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Troligen handlar det om att slå till med överraskning för att förhindra att bevismaterial hinner förstöras.

Naturligtvis är det så. Många spioner riggar allt material i speciella boxar som med ett knapptryck förstör allt innehåll. USB raderas, papper bränns upp osv., allt inom några sekunder.
Citera
2022-11-22, 15:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Jag ser att många reagerar på metoderna mot ett par i sextioårsåldern. Givetvis handlar det i första hand om att göra ett snabbt ingripande så man kan säkra bevis men vi får inte heller glömma att folk i sextioårsåldern är inte samma som sextioåringar för 40 år sen. En sextioåring idag kan mycket väl vara i ypperligt god form och vara vältränad både muskulärt och stridsmässigt sett.
Min åsikt hade varit densamma även om paret var i trettioårsåldern.
Helikoptrarna förvarnar ju styrkans ankomst på ett sätt som en markinsats inte hade behövt göra.

Dessutom rör de sig väl utanför huset.
Om ingen ringt och förvarnat dem så fanns ju inga skäl för dem att just i dag börja förstöra bevis.
Och om någon ringt så visste de redan.
Citera
2022-11-22, 15:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Naturligtvis är det så. Många spioner riggar allt material i speciella boxar som med ett knapptryck förstör allt innehåll. USB raderas, papper bränns upp osv., allt inom några sekunder.
Men när de hör helikoptrar så fryser knappen?

Eller hur menar du.
Citera
2022-11-22, 15:09
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, men som sagt -- helikoptrar är inte direkt tysta.
Någon i tråden skrev att de tagit sig fram lågt och i dalgångar(?) för att inte höras så mycket. Och 280 km/h fågelvägen är snabbt.
Citera
2022-11-22, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelYoltzin
Svårt att tro att Nationella Insatsstyrkan rappellerar ner på någons hus med militära helikoptrar för att sedan visas vara oskyldiga. Innocent until proven guilty såklart; men i detta fallet så ligger dem antagligen jävligt risigt till.

Det gör dom för att dom tror att alla ryssar har en kalashnikov i bakfickan och bomber.
Dom kunde lika gärna åkt dit några patruller bara på dagen och hämtat in dom eller när dom är på jobbet. Hade skattebetalarna inte behövt pröjsa så mycket.
Senast redigerad av Menea 2022-11-22 kl. 15:17.
Citera
2022-11-22, 15:11
Avslutad
Citat:
Men när de hör helikoptrar så fryser knappen?

Eller hur menar du.

De aktuella helikoptrarna är i det närmaste ljudlösa, modern teknik...

Hur som, bra jobbat av SÄK och MUST.
Senast redigerad av hillsongsweden 2022-11-22 kl. 15:13.
Citera
2022-11-22, 15:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Frågan är varför dom håller tyst om det om det är Ryssland.. finns ingen anledning att dom är tysta om nationalitet när det gäller Ryssland då dom varit pigga på att skrika ut det tidigare.

Det enda jag kan tänka mig är att dom är tysta om att det är ryska medborgare är om dom samarbetat med något västerländskt land.. tex USA, Storbritannien, Norge.
Du kan släppa dina frågetecken. Det förekommer redan uppgifter i media om att det rör sig om ett äkta par som invandrat från Ryssland för cirka 20 år sedan.
Citera
2022-11-22, 15:14
Medlem
Citat:
Min åsikt hade varit densamma även om paret var i trettioårsåldern.
Helikoptrarna förvarnar ju styrkans ankomst på ett sätt som en markinsats inte hade behövt göra.

Dessutom rör de sig väl utanför huset.
Om ingen ringt och förvarnat dem så fanns ju inga skäl för dem att just i dag börja förstöra bevis.
Och om någon ringt så visste de redan.

Tempot, Micro, tempot.
En sån här insats går blixtsnabbt.
Det är inte som en polishelikopter som bullrar omkring direkt.
Insatsen är planerad nere på sekundnivå.
Citera
2022-11-22, 15:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jodå om dom inte har annat att göra så kan dom..såklart FM vill vara med på hörn när det gäller ”ryska inkräktare” blir bra reklam mot Ryssland.
Varför kritiserar du ingripandet så hårt?

Minns jag rätt så har du sagt att du är ryss också. Borde du inte vara med ödmjuk över faktumet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in