2022-11-22, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Du skulle kunna packa in dollar eller kronor i samma teknik. Se det som att man packat in en värdelös låtsasvaluta i tekniken för att demonstrera hur tekniken kan användas.

Mänsklighetens förmåga till enorm dumhet och girighet gjorde sen att man fick för sig att det fanns ett värde i Bitcoin. Sådana bubblor varar tack och lov inte så länge.

Jo men en del av värdet är ju att det inte är SEK/USD.

Förstår inte riktigt hur du menar att det inte har ett värde när människor runt hela världen tycker att det är en teknik som tillför något och därför anser att det har ett värde.

Sen hur det bestäms i kronor och ören är väl upp till marknaden. Men potentiellt sett så skulle bitcoin kunna ha ett värde av allt som finns på jorden, ja kanske allt som finns i universum, delat på 21 miljoner.
Citera
2022-11-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jo, det är omöjligt. Jag har presenterat en uträkning på hur lång tid det skulle ta att onboarda miljarder människor till LN.

Kan du länka till den?

Låter avgörande
Citera
2022-11-22, 10:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Haha, Jo det förstår jag. Men dollar är någonting medan Bitcoin inte är det. Bitcoin är som en pistol laddad med lösa skott. Det pangar men det händer inget.
Hur kan det vara "lösa skott" att 24/7 kunna skicka valfri summa till andra sidan jorden till en mikroskopisk kostnad?
Om du inte har Bitcoin, hur går du tillväga?

Om du bor i ett politiskt instabilt land, med en skenande lokal valuta. Föredrar du att ha dina värden i Bitcoin, eller på banken?

osv osv...

Om något så är dina argument "lösa skott".
Senast redigerad av Leaston 2022-11-22 kl. 11:09.
Citera
2022-11-22, 11:08
Medlem
Citat:
Haha, Jo det förstår jag. Men dollar är någonting medan Bitcoin inte är det. Bitcoin är som en pistol laddad med lösa skott. Det pangar men det händer inget.

Men då antar jag att du har blankat bitcoin och fått 16k USD per bitcoin som du har blankat, har du gjort det?
Citera
2022-11-22, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Jo men en del av värdet är ju att det inte är SEK/USD.

Förstår inte riktigt hur du menar att det inte har ett värde när människor runt hela världen tycker att det är en teknik som tillför något och därför anser att det har ett värde.

Sen hur det bestäms i kronor och ören är väl upp till marknaden. Men potentiellt sett så skulle bitcoin kunna ha ett värde av allt som finns på jorden, ja kanske allt som finns i universum, delat på 21 miljoner.

Nu blandar du ihop teknik och valuta. Bitcoin är tomhylsor, något man använder för att testa tekniken med, men det är ingen valuta.
Citera
2022-11-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Hur kan det vara "lösa skott" att 24/7 kunna skicka valfri summa till andra sidan jorden till en mikroskopisk kostnad?
Om du inte har Bitcoin, hur går du tillväga?

Om du bor i ett politiskt instabilt land, med en skenande lokal valuta. Föredrar du att ha dina värden i Bitcoin, eller på banken?

osv osv...

Om något så är dina argument "lösa skott".

Du blandar ihop teknik och valuta. Att det finns folk som betalar för Bitcoin idag beror helt och hållet på samma mekanismer som gjorde att folk betalade fantasisummor för tulpanlökar på 1600-talet.
Citera
2022-11-22, 11:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du blandar ihop teknik och valuta. Att det finns folk som betalar för Bitcoin idag beror helt och hållet på samma mekanismer som gjorde att folk betalade fantasisummor för tulpanlökar på 1600-talet.
Bitcoin har ett värde av samma anledning som fiat har ett värde.

Hur förklarar du diamantens värde på 150k för 1 Carat? Säger du att den används i industrin, så blir det ignore på dig.
Citera
2022-11-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Men då antar jag att du har blankat bitcoin och fått 16k USD per bitcoin som du har blankat, har du gjort det?

Du tänker att insikten att Bitcoin är värdelöst samtidigt ger insikten om hur resan ned mot noll kommer se ut? Varför tror du det?

Tjänade pengar på Bitcoin på väg upp även om jag redan då insåg att värdet är noll. Handlade helt om att kunna identifiera den maniska fasen i en spekulationsbubbla. Har inte ens satt mig in i hur man blankar Bitcoin.
Citera
2022-11-22, 11:27
Medlem
Citat:
Du tänker att insikten att Bitcoin är värdelöst samtidigt ger insikten om hur resan ned mot noll kommer se ut? Varför tror du det?

Tjänade pengar på Bitcoin på väg upp även om jag redan då insåg att värdet är noll. Handlade helt om att kunna identifiera den maniska fasen i en spekulationsbubbla. Har inte ens satt mig in i hur man blankar Bitcoin.

Så du är inte säker på att värdet är noll?
Citera
2022-11-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Bitcoin har ett värde av samma anledning som fiat har ett värde.

Hur förklarar du diamantens värde på 150k för 1 Carat? Säger du att den används i industrin, så blir det ignore på dig.

Samma anledning som fiat har ett värde? Exakt här som alla som tror att det finns ett värde i Bitcoin går vilse.

En diamant är något, Bitcoin är inget. En hint - detta hänger ihop med skillnaden mellan bitcoin och fiat.

Du behöver frigöra dig från hela narrativet som byggts upp kring Bitcoin för att inse detta.
Citera
2022-11-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Så du är inte säker på att värdet är noll?

Jo, varför skulle jag inte vara det?
Citera
2022-11-22, 11:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Exakt här som alla som tror att det finns ett värde i Bitcoin går vilse.
Klassiskt "jag har inga argument"-argument

Citat:
En diamant är något, Bitcoin är inget. En hint - detta hänger ihop med skillnaden mellan bitcoin och fiat.
Du menar, att Bitcoin är digitalt och inget som är digitalt kan ha ett värde? Eller vad är det du menar egentligen?

Citat:
Du behöver frigöra dig från hela narrativet som byggts upp kring Bitcoin för att inse detta.
Klassiskt "jag har inga argument"-argument
Senast redigerad av Leaston 2022-11-22 kl. 11:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in