2022-11-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Beror ju på när kroppen kom dit. Man hade ju letat i samma område tidigare. Grannen tog reda på var JJ höll till och flyttade liket sen. Gav sen lite tips i podden..

Men som sagt , en teori, min teori.

Ja alla får ha sina teorier....men MH's o JJ's historier är ju så veka......Att JJ inte tar upp att hon åkte till MD är ett skämt.....för mycket luckor o felaktigheter i deras historier...
Citera
2022-11-21, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Vad vet man blir snurrig av allt detta.

Jo.
Det är väldigt snurrigt. Så snurrigt att jag mer och mer börjar undra om tjejerna är så skyldiga egentligen ?

Bråk på krogen, BO som varit i lägenheten, dunsar i lägenheten och en mobil som tydligen ska ha funnits i lägenheten. Så här börjar i stort sett misstänken.

Men ju mer jag läser desto mer om och eventuellt finns det.
Kan tex BO ha gått ifrån lägenheten och sedan blivit upplockad eller indragen i bil ?
Hur som haver så får vi verkligen hoppas att åklagaren har ordentligt på fötterna. I annat fall lär domstolen tröttna och kräva betydligt mer vid nästa förhandling
Senast redigerad av Tavelramskrok 2022-11-21 kl. 20:53.
Citera
2022-11-21, 20:41
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Ja men handlingarna måste de ju få vid rättegången?

Nej.
De de får bara, och ska endast ha, den information som presenteras av åklagare, försvaret och vittnen under rättegången.
Citera
2022-11-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putte322
Ja alla får ha sina teorier....men MH's o JJ's historier är ju så veka......Att JJ inte tar upp att hon åkte till MD är ett skämt.....för mycket luckor o felaktigheter i deras historier...

Jag tror ju att JJ tyckte det var konstigt att cykeln var kvar, varför cyklade hon inte hem. Det hade ju gått 1 timme sedan hon lämnade. Grannen blev överraskad av JJ inte tvärt om. Nu förstod han att JJ anade att något var fel. JJ fattade inte heller. När hon kom upp i lägenheten fans ju inte TT där så hon tog med sig en förvirrad MH för att kolla vart hon tog vägen. Grannen blev orolig över cykel och flyttade på den.
Det med försoningssex var mest för att väcka frågor då alla snöat in på hur mordet gick till!
Citera
2022-11-21, 20:49
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
En P7a, faller inte den under patientsekretessen?

Nja. det är ett rättsdokument, och jag tror MGM själv (genom sin advokat) kan/ska begära sekretess på det. Johanna Möllers var det sekretess på, Bålsta-mordet inte den minsta sekretess på alla GMs psykjournaler.

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Funderar på om M säger att hon sov kvar hos JJ själv eller vad hon sagt? JJ säger att hon sov hos sin mamma.

Jaa, mycket märkligt att lämna sin asfulla kompis som spyr och ramlar, helt ENSAM i sin egna lgh.....mycket dålig kompisanda, i så fall. Det tror jag inte ett dugg på!

Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Min mening med det hela var nog menat att om han är hårt troende så hade han hellre låst in henne än att hon går till kyrkan. Både religion och kvinnosyn är fruktansvärd i Israel.
Lite det spåret jag var inne på.
Nu vet vi ju dock inte om han är troende, men dom brukar hålla rätt hårt i det där.

"Hårt troende" judar stannar kvar i sitt förlovade land......Det finns olika inriktningar inom judedomen, liknande ett klass system. Men eftersom både han och hans familj i Israel verkar hålla på med hästar och andra djur, så är de nog inte så "hårt" troende.

JJs mamma kan ju vara kristen/troende, och efter år 2006 och en ändring i kyrkoförordningen så kan även dessa kristna sekter såsom Pingstvänner, Sjundedagsadventister, Babtister m.fl. påstå att de är med i Svenska Kyrkan då Svenska Kyrkan sedan dess är en "Paraplyorganisation" för dessa sekter.
Citera
2022-11-21, 20:50
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Källa på att hon är jude?
Källa? Har du sett hennes namn och hennes utseende? Har du läst att hon har minst en judisk förälder?

Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag utgår från att du klarat gymnasiet (inklusive religionskunskap) med godkända betyg?
Gör så.

Pajas.
Senast redigerad av Bajslukt 2022-11-21 kl. 20:54.
Citera
2022-11-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Jag tror ju att JJ tyckte det var konstigt att cykeln var kvar, varför cyklade hon inte hem. Det hade ju gått 1 timme sedan hon lämnade. Grannen blev överraskad av JJ inte tvärt om. Nu förstod han att JJ anade att något var fel. JJ fattade inte heller. När hon kom upp i lägenheten fans ju inte TT där så hon tog med sig en förvirrad MH för att kolla vart hon tog vägen. Grannen blev orolig över cykel och flyttade på den.
Det med försoningssex var mest för att väcka frågor då alla snöat in på hur mordet gick till!

Grannen var ju inte ens själv hemma....Familjen var ju där o vaken....
Citera
2022-11-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
JJ känns som en person som är bra på att manipulera andra. Hon nämner hela tiden hur socialt kompetent hon är, även så i någon arbetsintervju väl? Hennes P7 känns rakt igenom som ett prov hon försöker få högsta betyg på. Som om allt i livet är ett test hon måste vara bäst i. Även när hon sitter häktad för ett mord på sin fd vän. Förstår inte heller hur de kan utesluta grandiositet i en undersökning där hon från start till slut pratar om hur perfekt hennes liv är/har varit och hur duktig hon är. Fick riktigt konstiga vibbar av hennes undersökning och hur hon har uttryckt sig. Dessutom tror jag inte ett dugg på hon har haft en ”mycket bra uppväxt”. Jag ska inte spekulera för mycket i det, men någonting har ju förstört henne för att hon ska påvisa ett beteende där hon har extremt höga prestationskrav, inte kan hantera ilska, inte verkar ha social kompetens (som hon själv tror) med tanke på hon säger saker rakt ut till folk och inte bryr sig om hur det mottages eller påverkar andra, verkar ha ett manipulativ beteende, ter sig ha svårt med empati/förståelse för andra och verkar dessutom ha en rejäl övertro på sig själv/sin intelligens.

Håller med dig till 100%
Citera
2022-11-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Så JJ påstår att hon åkte för att sova hos sin mamma. Kan det vara så att mamman var borta den natten? Kanske har hon nattjobb eller så dejtar hon någon, så JJ vet att helgnätter så är ingen i mammans lägenhet. Vore den enda lämpliga förklaringen till hur hon annars kan hävda att hon sovit där, såvida hon inte övertalat mamman att ge falskt alibi (tvek..)

Moderna telefoner "kopplar upp sig" mot alla omkringliggande wifi, men inte på sättet som det låter. Kopplingen sker bara ytligt, med syfte att telefonen skall kunna lokalisera sig. Användare Avel skrev ett schysst inlägg om detta var han beskrev det mycket bättre. Avel verkar riktigt sakkunnig.

Ja det var på tema Google tidslinje och hur Google vet var ”alla” Wi-Fi finns (för att folk använder Googles tjänster på nätet m h a sina routrar) och således använder det på både det ena och andra sättet. Hemligt hur.

Kopplingar till routrar sker efter ett poängsystem.

Högst poäng har dina föredragna wi-fi/routrar/ssid/ap.

Sen kommer privata nätverk.

Sen typ publika som på McD.

Och där sker även uppkopplingen efter vilken säkerhetsnivå routern har.

Så är du i ett shoppingcenter och har varit i två butiker tidigare och kopplat wi-fi så kommer din mobil typ koppla mot den som har bäst ”säkerhetsnivå”.

Så hemma hos mamma finns helt klart ett föredraget nätverk som en mobil bör koppla automatiskt till. Om inte andra inställningar finns som hindrar sånt.

Sen är det ju så att mobilen vet vilka wi-fi som finns i närheten. Alltså i dess antennes räckvidd. Styrkan kan synas som en symbol med tre pluppar på eller motsvarande.

Det man hittar i mobilen i loggen är nåt som jag tror fortfarande heter ”lastautojoined” eller ”lastjoined”. Och det är alltså en datum- och tidsstämpel när mobilen kopplade upp mot ett wi-fi automatiskt eller manuellt.

I loggen i mobilen framgår inte bara vad wi-fi heter, typ mammas_12345 utan även routerns unika MAC-adress vilken är en kod som identifierar själva apparaten och inte nätverket/wi-fi.

Så på så sätt så kan man inte blanda ihop två wi-fi om grannens också heter mammas_12345.

Och slutligen så kan jag flika in att dessa MAC-adresser gör sig påminda även i vissa namn på Wi-Fi som de ser ut när man får dem från Comhem, Telia, osv.

Kan alltså stå Comhem_B7C6E5. De siffrorna är en del av MAC.

Ser man nåt av 5GHz eller 2.4GHz i ”wi-fi-namnet” så är det vilka frekvenser routern sänder på. Ofta sänder den på båda så därför kan man se båda i sin nätverkslista hemma.

5GHz kan vara att föredra då det är den senare utvecklingen. Är man en true gamer och envisas köra över wi-fi så kan det vara en idé köra 5GHz så kan det motverka laggning lite. Välj den också för streaming. Mer tryck på kort avstånd. Blir inte lika lätt störd av andra signaler och finns gott om utrymme i ”etern” då de flesta envisas med 2.4GHz bandet.

Blir fupen lite teknisk kring wi-fi så kan man ha ovanstående i åtanke. Brukar dyka upp lite av varje när sånt redovisas.
Citera
2022-11-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Jag hoppas och tror att det finns personer bland utredarna som har kunskap och erfarenhet av sådana personer. Detta kallades ju för en liten psykiatrisk utredning, jag har inte riktigt koll på när och om det görs en större sådan. Kanske skulle mer komma fram då?

Situationen drar tankarna till Helge Fossmo och Sara Svensson i Knutby (även om det är en väldigt annorlunda händelse). Sara började med att ljuga och skydda psykopaten Helge, men utredarna fattade att det var något fel och psykiatrikern förstod genast dynamiken, vilket fick Sara att öppna sig och sanningen att komma fram, trots att Helge fortsatte att neka (och fortsatt gjort så från fängelset).

Vet du hur lång tid hon fortsatte neka? Hade Sara några funktionsnedsättningar? Det som gör mig lite fundersam är att MH, med den kombination av drag och diagnoser som hon har, inte snärjt in sig i sina berättelser redan för länge sen. Borde inte vara så svårt att "lura fram" information ur henne.
Citera
2022-11-21, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Enda rimliga förklaringen jag kan se, är ifall MH (redlöst berusad) hade slocknat över hela JJ:s säng. Däremot så föreställer man sig ju att JJ skulle haft en säng som är stor nog för 2, speciellt då hon åtminstone haft pojkvän (till skillnad från MH enl P7:an)..

Klurigt det här, det känns som att för varje ny information som kommer ut så blir hela fallet ännu mer skumt. Det enda som kan bena ut och skänka klarhet är nog FUP:en. Vi kommer fortsätta förbryllas fram tills dess.

Ja nu får de ju utreda vad som hänt men är våldet ”tyst” så finns det ju en möjlighet att MH vaknar från sin vila och det är lite nya förutsättningar på efterfestfronten s a s.

Fredsförhandlingarna har inte bara strandat utan urartat utan dess like.
Citera
2022-11-21, 21:00
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Det som inte talar för detta scenario är att JJ beskrivs som den drivande och dominante parten av de båda misstänkta. Jag sätter alla mina besparingar på att JJ planerat och gett sig på TT när hon var som mest oförberedd och utsatt - dvs i JJ's lägenhet. MH som i sin tur är den svage och som ser upp till JJ och vill få hennes respekt hjälper till i våldet mot TT. Det känns som det absolut mest troliga scenariot. MH och JJ är just en sån där toxisk kombo av två sjuka personer som man ser ibland. Om det dessutom skulle vara så som du skrev är jag ganska säker på att JJ skulle pekat ut MH relativt fort då hon inte värderar deras vänskap lika mycket som (antagligen) MH gör. Hon hade nog velat rädda sitt skin och peka ut MH.

Jag tror också på att JJ är den som har varit drivande -- försöker egentligen bara tänka lite out of the box och se det hela från annat perspektiv utifrån det som har framkommit i P7-orna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in