Citat:
Ursprungligen postat av
infidel
Det var en svindel från början. Det har också visat sig att FTX är inblandat i fler svindlerier, t.ex så är de insyltade i den så kallade "stablecoinen" Tether.
FTX är inte kanariefågeln i kolgruvan (det var Celsius, eller ett av de andra företagen som kraschade i år). FTX är kolgruvan, och den kollapsade precis.
Men i en vidare mening kan FTX-trasslet mycket väl vara en kanariefågel i kolgruvan. Det kan tyda på ödet för andra segment i ekonomin som har pumpats upp av FED:s lösa penningpolitik under det senaste decenniet.
FTX:s kollaps har avslöjat hur lite due diligence som faktiskt äger rum bland investerare, som uppenbarligen är villiga att lägga stora summor pengar på vilken plats som helst, som ser ut som den nya grejen -utan att det finns övertygande bevis för att det kan bli någon stor avkastning.
FTX verkar vara ett skolexempel på hur många investerare lätt luras av sagor som mainstream hittar på. Det dyker alltid upp ett nytt "investeringsgeni" i rutan och magiskt har upptäckt något nytt sätt att leverera stor avkastning på.
"Geniet" i det här fallet är SBF som körde FTX i botten och hade placerat kontrollen över sina kunders pengar i händerna på ett fåtal vänner med praktiskt taget ingen verklig erfarenhet inom investering eller kunskap om hur man ansvarsfullt hanterar pengar.
Bokföring och rapportering på företaget var i bästa fall slumpartat.
Kalkylerna kommer att vara grumliga ett tag, men det ser ut som att FTX har förlorat minst en till två miljarder dollar av kundernas pengar, för att inte tala om alla miljarder dollar i investeringar i företaget som avdunstat.
https://www.cnbc.com/2022/11/12/1-billion-to-2-billion-of-ftx-customer-funds-missing-report.html
Det mesta var förmodligen bara stulet.
Men det är svårt att gissa just nu eftersom FTX inte brydde sig om att sätta ihop en redovisningsavdelning. FTX:s nya VD har rapporterat att tillståndet på företagets ekonomiska förvaltning är sämre än Enrons.
https://markets.businessinsider.com/news/currencies/ftx-bankruptcy-alameda-research-no-accounting-department-sam-bankman-fried-2022-11
https://www.theverge.com/2022/11/17/23464445/ftx-bankruptcy-sam-bankman-fried-enron-help
Ändå var möjligen mer än en miljon kunder villiga att ösa in pengar på börsen. Vissa lade det mesta av hela sin förmögenhet, andra behandlade det som ett kasino. Institutionella investerare satte in mycket mer.
Sequoia Capital, till exempel, satte $210 miljoner dollar i FTX.
Deras analys involverade ett hastigt Zoom-möte som varade i någon minut med SBF, under vilket han spelade datorspel.
De pengarna "saknas" nu.
Men det som är fascinerande är varför så många villiga att så slarvigt lämna över sina livsbesparingar till en operation som sköts av en vuxenbebis, som i princip inte hade något ansvar? Svaret ligger i det faktum att när vi blandar spekulativa manier med årtionden lätta pengar, hamnar man i en värld där FOMO och desperata sök efter stora avkastningar leder till katastrof.
FTX är precis vad vi bör förvänta oss att se när ekonomin rasar efter mer än ett decennium av låtsaspengar.