2022-11-21, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för länken.

Citat:

"Det framgår också att 18-åringen, trots att hon uppger att hon druckit flera glas vin och två drinkar med sammanlagt tolv centiliter starksprit, säger att hon har tydliga minnen av kvällen. Hon redogör ”detaljrikt och med inlevelse” för förloppet som avslutar kvällen och hur ett bråk uppstår mellan 20-åringen och Tove."

Så nu har MH plötsligt fått tydliga minnen från den här ödesdigra natten. Förut skall hon ju ha legat och sovit. Möjligt att hon kan ha spytt på muggen men då efter mordet. MH ljuger som en häst travar.

Sluta ljug och felcitera.
Citatet lyder:

"Hellman uppgav att hon, under kvällen och natten för de misstänkta gärningarna, druckit alkohol form av ett par glas vin samt två drinkar med sammanlagt motsvarande tolv centiliter starksprit. Hon beskrev hur hon varit på nattklubb tillsammans med ett par kamrater och hur en av
dessa, anslutning till nattklubbens stängning, råkat handgemäng med målsäganden."
Citera
2022-11-21, 15:54
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thevowww
Kan säkerligen ha spytt EFTER Tove avlidit i lägenheten. Ganska vanligt att vissa människor mår illa och kräks när de ser en död kropp.

Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Tror det finns någon form av sanning om det hela, de borde kunna hitta någon form av dotter där även om det är upptorkat. Men jag skulle med spy om jag haft ihjäl nån.
Ja att hon då spytt efter Toves död kan mest troligt stämma men jag menar att T aldrig lämnade lgh levande.
Undrar hur länge hon ska undanhålla vad som egentligen hände den natten.
Med tanke på att hon tycks vara lågbegåvad också så borde det ju vara svårt att hålla fast vid lögner.
Citera
2022-11-21, 15:55
Medlem
thevowwws avatar
Till er som har problem att ladda ned filen, varsågoda:
https://ibb.co/album/18jvYf
Citera
2022-11-21, 15:56
Medlem
Tiares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsnosse
Nej, det var vid tillfället som undersökningen gjordes. Då var hon ännu inte häktad för resten.

Ahaaa trodde hon vart misstänkt för alla tre brott från början
Citera
2022-11-21, 15:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag velar konstant fram och tillbaka mellan om mordet var planerat eller inte. Jag tror rent emotionellt kan jag nog inte tro på att två tjejer medvetet planerar att döda sin jämnåriga kompis, över lite ”fjortisbråk”.
Det som talar emot att det var planerat är väl:
- brottet verkar ha skett i MGM lägenhet, sämsta platsen om det var planerat
- höga dunsar som fick taket att skaka hos grannen under (man vill väl inte dra till sig sådan uppmärksamhet såvida de inte blev förvånade för hon kämpade emot mer än de förväntade sig)
- allting efteråt verkar ha gått oerhört snabbt, en hel del konstiga missar som att ha med offrets mobil i sin egen jackficka (omedvetet eller ej?), köra bilen på vägar där det finns kameror osv

Det jag kan tänka mig talar för att det var planerat, i någon utsträckning åtminstone:
- förekommer inga högljudda bråk eller så innan utan går från relativt tyst (samtalsnivå? Tove däckade på soffan?) till höga dunsar, någon trillar i eller slogs i golvet
- J verkar ha ett extremt hat mot T, hon har kanske velat se henne död, hon verkar inte uppvisa ”ånger” (jag förstår människor hanterar chock olika men ändå), är ute och rider, åker till jobbet. Hon började direkt efter mordet planera vart kroppen skulle gömmas osv.

Om hon/de råkade döda henne under ett bråk och slagsmål, inte med flit, reagerar man då så som de gjorde? Ringer man inte polisen, om det var en olycka? Om det var en olycka, sätter man inte rubriceringen ”dråp” då (undrar genuint för är inte helt insatt).

Svårt att veta vad som försiggått. Men J tror nog hon är den smartaste jäveln i världen. Och hon älskar ingen annan förutom sig själv, så även om det inte var meningen att döda, så tänkte hon säkert ”Jag tänker inte låta MITT liv förstöras”. Och får med sig M på något hörn där. M som ser J som sin äkta familj, och är lojal gentemot henne.

Förresten nu när jag skrev att tystnaden kanske var pga Tove (och MH?) hade däckat på soffan, kan J ha öppnat Toves mobil och hittat något där som gjort henne så rasande hon såg svart?

(Obs. Endast spekulationer allt som jag skrivit här, hoppas det framgår)

Vem med någorlunda fungerande hjärna skulle kunna komma på tanken att planera ett mord i sin egen lägenhet, tre våningar upp på vinden, i ett hus som saknar hiss? I det läget handlar det inte, som någon trodde här, om kultur hur tillvida liket måste förflyttas bort från lägenheten eller ej. Ingen planerar in ett sånt enormt risktagande.
Citera
2022-11-21, 15:59
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-conny
Ursäkta men går det få filen att fungera i mobilen?
Är trög på hur sånt funkar

Gick bra för mig
Citera
2022-11-21, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej, det är förstås en definitionsfråga men jag skrev inte att det är "vanligt". Jag skrev att det kan vara vanligare än man tror.
Nja, du skrev att det är vanligare än man tror.
Och forskningen visar ju att det är väldigt ovanligt, framförallt ju äldre man blir.
Jag skulle säga att det är ovanligare än man tror, jag trodde det skulle vara högre procent bland barn med tanke på "låtsaskompisar" osv.
Citera
2022-11-21, 16:02
Medlem
zugfahrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Tror det finns någon form av sanning om det hela, de borde kunna hitta någon form av dotter där även om det är upptorkat. Men jag skulle med spy om jag haft ihjäl nån.
Yes, att nämna spyan har säkert med gardering mot teknisk undersökning att göra. Måste varit en riktig grisfest där i JJ's lägenhet. Mord, spya och chilli cheese. Ett par glas vin, 12 cl starksprit är nog inte den enda som imundigats där inte.
Citera
2022-11-21, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Lyckades ladda ner den. Man måste klicka på ladda ner dock! Använde Firefox och W10

Knepigt, alla andra delade filer har funkat utan problem.
Citera
2022-11-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Sluta ljug och felcitera.
Citatet lyder:

"Hellman uppgav att hon, under kvällen och natten för de misstänkta gärningarna, druckit alkohol form av ett par glas vin samt två drinkar med sammanlagt motsvarande tolv centiliter starksprit. Hon beskrev hur hon varit på nattklubb tillsammans med ett par kamrater och hur en av
dessa, anslutning till nattklubbens stängning, råkat handgemäng med målsäganden."

Nu var det så att skribenten citera länken från Expressen:

Det framgår också att 18-åringen, trots att hon uppger att hon druckit flera glas vin och två drinkar med sammanlagt tolv centiliter starksprit, säger att hon har tydliga minnen av kvällen. Hon redogör ”detaljrikt och med inlevelse” för förloppet som avslutar kvällen och hur ett bråk uppstår mellan 20-åringen och Tove.*

https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-borjade-slass--med-tove-pa-nattklubben/

En bra idé är att kolla upp vad som gäller innan man gör påhopp!
Citera
2022-11-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Även om grannarna har gjort en första grov uppskattning av tiden för när dunsarna och de sk sparkarna hördes, så har utredningen ändå satt ett tidsintervall där man menar att ( minns inte ordvalet nu) huvuddelen av brottet ska ha skett.

Grannen har säkert en ungefär tidsuppfattning om hur länge de väntade innan de gick upp efter att de hade hört dunsarna, hur lång tid det var mellan att de ringde på första och andra gången, och en ungefärlig tid som han hade varit inne och sin lgh innan han hörde att dörren öppnades och stängdes hos JJ. Som jag minns det nämnde han att efter att han hade gått ner, var det runt tio minuter som han hade varit hemma innan JJ kom i trappan.

Allt detta inramas från två håll, där man vet att Nöjer stänger 01 och har man tur finns det flera bevis som kan styrka när de tre lämnade området och när de kom in i lgh. Allt från övervakningsbilder, uppkopplingar, WiFi uppkopplingar, Samtalet från Toves kille, Snap mm.

Baklänges kan man räkna från McD, möter med killarna och restid hem.

Jag tror att man nog har en ganska god uppfattning om när huvuddelen av brottet skett, även om det inte går stt avgörs på minuten om det inte är något annat avgörande som vi inte vet om som kan sätta en sådan tid.

Det skulle ju kunna vara något som att Tove eller någon av tjejerna har haft sin mobil i sin ficka under tumultet. Eller att någon ringer Tove (och/eller tjejerna), då utan svar.

Som Avel säger, kommer det it- tekniska vara en stor del av den här utredningen.

Sedan utesluter jag inte att man kommer att hitta teknisk bevisning som binder tjejerna till brottet.

Det som kan vara svårt att avgöra kan vara vem eller vilka som utfört själva huvudbrottet om man inte kan hitta ett mordvapen.

Vi vet alltför lite om tillvägagångssätt, men det jag utgår från är att det inte har varit ett väldigt blodigt mord. På det viset kan det saknas fingeravtryck, skoavtryck, blod från gm osv.

Strypning kan ha skett t ex ( sk muggning) då en person lägger sin böjda arm runt offrets hals. Det kan ibland ske utan att lämna tydliga spår.

Behövs alltså inget mordvapen då.

Fibrer, annat på kroppen kan ha tillkommit i samband med bortforslandes av kroppen. Behöver ju inte betyda att båda har varit med om mordet.

Jag tror att den snäva tidsramen plus bilens resa till fyndplats ( som mgms rörelsemönster gjorde att man hittade kroppen) gör att det är mycket svårt att få in annan möjlig gm än någon av tjejerna.

Inom 45 min menar polisen att TT är död. Från det att fredssamtalet påbörjats (vid köksbordet?).

Snävt ja, och magstarkt.

Tusentals tjejer i den åldern bråkar om killar och relationer. Vad tusan gick snett här? Jag ser det framför mig men det är en stor portion vansinne med i potten här.

Vägrar TT lämna bostaden när JJ vill sluta prata? Dialogen leder ingen vart. JJ blir fysisk och håller om nacken som du beskriver. Borde varit skrik men en sån snabb manöver tystar TT. Och där nånstans håller JJ kvar för länge. Hon låser sig.

Genom spekulation försöker man förstå det ofattbara.
Citera
2022-11-21, 16:09
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=996031

Nu verkar JJ’s P7 vara släppt också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in