Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
??? Du känner inte till Donbass historia, men vet ändå att ryssarna bott där i hundratalsår? Jag antar att du "vet" för att du har hört någon annan säga det?
Och PS: litar du inte på internetkällor, så finns det tryckta böcker man kan läsa. Böcker tryckta på 1970- eller 1980-talen torde inte fejk som hittats på för att skada Putin eller Ryssland.
Jamen varför skall jag ta reda på detta?
För mig känns det fullt tillräckligt att Donbass i nutid varit dominerat av industri och haft en del annan verksamhet som jordbruk. Människorna där har huvudsakligen pratat ryska sinsemellan och även i officiella sammanhang. De flesta har betraktat sig som tillhörande ryska folket till skillnad från tex Galizien/Västra Ukraina har betraktat sig som ukrainare, pratat det ukrainska språket osv.
Även när tittar tillbaka på historia när man jämför tex Donbass och Galizien/Västra Ukraina blir det tydligt att innevånarna i dessa två områden även har ganska olik historia. Allt blir enkelt att förstå.
Vad har jag anledning att undersöka? Om det var en stor invandring av ukrainsktalande till Donbass på 1600-talet eller något annat som inte hänt?