2022-11-21, 13:04
Medlem
KillPus avatar
Mykolajiv kan andas ut nu. Men äckliga ryZZmongoler beskjuter och dödar civila i Kherson istället. Så typiskt av dessa Z-orcher. Får stryk på fältet och hämnas på civila. Dessutom i en stad som de proklamerade som "vår" inte så länge sen. Vidrigt folk. Vad gör dem såna? Blandning av mongol- och kommunistgener + ryskortodoxa pisskyrka + storhetsvansinne hos dessa icke människor?
Citera
2022-11-21, 13:19
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Hur länge kan Zelinskij hålla sig kvar. Mycket tyder på att USA tycker att han spelat ut sin roll.

Vad menar du? Zelenskyj gick till val på att han endast skulle sitta en mandatperiod. Det handlar väl snarare om att ukrainska folket och NATO mfl inte kommer att låta honom sluta.
Citera
2022-11-21, 13:28
Medlem
raskenss avatar
Satan var ryssråttorna har försåtsminerat en byggnad i Cherson. Bombfällor över allt. Såna är dom rysskackerlackorna. Död och förintelse var dom än drar fram:

https://twitter.com/NOELreports/status/1594604369227698176?s=20&t=KTEwucsDTg0SYkNzEpXzTw
Citera
2022-11-21, 13:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nu är det du som vill veta saker påstår du och håll dig till det.

Sedan är det så i mitt fall att jag verkligen studerat ett annat bestämt område i Ukraina och dess historia och nutid ur helt olika synvinklar och begripit hur fel det kan bli - just hur förbannat fel ukrainska extremnationalister kan hamna i sin historieskrivning.

Jag tror det är svårt att hitta en ofärgad och saklig historieskrivning om Donbass nu. Stor-Rysk eller Ukraina extremnationalistisk är enkel och den sistnämnda är enklast för den engelskspråkiga eller svenskspråkiga.

Vilket tråkigt tjat. Du har fel.

Hur kan man ha fel när man frågar efter källor till påståenden?
Citera
2022-11-21, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollius
Vad jag har läst så tillverkade Kina low-end till mid-end chip. Men då USA dragit in licensen för mid-end så kan de bara producera low-end just nu.

Och dom har aldrig lyckats bemästra tekniken för att tillverka maskinerna som gör chip.

Folk lurar sig själva när dom tror att Kina är någonstans ens i närheten av att utmana USA / Väst.

Det är väl ca 1 månad sedan som amerikanska designers fick ultimatumet - antingen är du kines eller Amerikan - 99% åkte hem till Californien
Citera
2022-11-21, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
??? Du känner inte till Donbass historia, men vet ändå att ryssarna bott där i hundratalsår? Jag antar att du "vet" för att du har hört någon annan säga det?

Och PS: litar du inte på internetkällor, så finns det tryckta böcker man kan läsa. Böcker tryckta på 1970- eller 1980-talen torde inte fejk som hittats på för att skada Putin eller Ryssland.

Jamen varför skall jag ta reda på detta?

För mig känns det fullt tillräckligt att Donbass i nutid varit dominerat av industri och haft en del annan verksamhet som jordbruk. Människorna där har huvudsakligen pratat ryska sinsemellan och även i officiella sammanhang. De flesta har betraktat sig som tillhörande ryska folket till skillnad från tex Galizien/Västra Ukraina har betraktat sig som ukrainare, pratat det ukrainska språket osv.

Även när tittar tillbaka på historia när man jämför tex Donbass och Galizien/Västra Ukraina blir det tydligt att innevånarna i dessa två områden även har ganska olik historia. Allt blir enkelt att förstå.

Vad har jag anledning att undersöka? Om det var en stor invandring av ukrainsktalande till Donbass på 1600-talet eller något annat som inte hänt?
Citera
2022-11-21, 13:35
Medlem
HejaFinlands avatar
En ryss säger i rysk stats-TV att det är kriminellt att bomba städer. Wow, börjar de inse att de ses som en terrorstat i andra länder? Otroligt vad tjafsig rysk TV är. Att de orkar titta/lyssna på sådant tjafs?

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1594529208650317824
Citera
2022-11-21, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En ryss säger i rysk stats-TV att det är kriminellt att bomba städer. Wow, börjar de inse att de ses som en terrorstat i andra länder? Otroligt vad tjafsig rysk TV är. Att de orkar titta/lyssna på sådant tjafs?

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1594529208650317824

Precis varenda person i den videon har stora spår av alkoholism - haha fyllegäng som dividerar
Citera
2022-11-21, 13:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En ryss säger i rysk stats-TV att det är kriminellt att bomba städer. Wow, börjar de inse att de ses som en terrorstat i andra länder?

Han kommer få problem med mikrofonen nästa gång, typ som här: https://www.youtube.com/watch?v=3RXPO5DlK8o
Citera
2022-11-21, 13:54
Medlem
Tintinikongos avatar
Ryssland har ju bevisat sig vara totalt värdelösa. De skulle ta hela Ukraina på en vecka. Nu gräver de ner sig på Krim, rädda för att Ukraina skall kasta ut dem. Vilka totala sopor dessa ryss-orcher.
Citera
2022-11-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jamen varför skall jag ta reda på detta?

För mig känns det fullt tillräckligt att Donbass i nutid varit dominerat av industri och haft en del annan verksamhet som jordbruk. Människorna där har huvudsakligen pratat ryska sinsemellan och även i officiella sammanhang. De flesta har betraktat sig som tillhörande ryska folket till skillnad från tex Galizien/Västra Ukraina har betraktat sig som ukrainare, pratat det ukrainska språket osv.

Även när tittar tillbaka på historia när man jämför tex Donbass och Galizien/Västra Ukraina blir det tydligt att innevånarna i dessa två områden även har ganska olik historia. Allt blir enkelt att förstå.

Vad har jag anledning att undersöka? Om det var en stor invandring av ukrainsktalande till Donbass på 1600-talet eller något annat som inte hänt?

Jaså. Nutid? Men i nutid hör ju området till Ukraina. Inte något av de länder som påstås vara på Rysslands sida i konflikten tycker att folkviljan ska ha betydelse för att fastställa en nationstillhörighet. Taiwan typexempel där Kina aldrig kommer godta en omröstning för självständighet. Turkiet bombar just nu i Syrien för att kurderna inte ska kunna bilda en stat på bl a turkisk mark. Indiens reaktion om Kashmir vill gå upp i Pakistan kan nog även du lista ut.

Det är klart att östra och västra Ukraina har olika historia. Den västra delen, bland annat Galizien tillhörde ju Österrike fram till 1918, medan den östra delen ingick i Tsarryssland. Stora delar av dagens västra Ukraina var polska områden fram till 1945 polska områden
Citera
2022-11-21, 13:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Precis varenda person i den videon har stora spår av alkoholism - haha fyllegäng som dividerar

Ja kanske inverkar på nivån på rysk TV, och TV-tittarna är lika packade så de är på samma tjafs-nivå. Det är som de haft hemmafest och druckit några låd-vin innan sändningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in