Citat:
Ursprungligen postat av
Wickster
GGE har nog aldrig studerat dessa tryckvågsförvrängda bitar. Förmodligen för att de lägligt skiljts från bogvisieret och förvarats osorterat i diverse lådor i Karlskrona. Vi får vara glada att de inte kastades i havet, så som gjordes med delarna till atlantlåset.
Huruvida GGE studerat de losskurna bitarna låter jag vara osagt, men enligt Fokus Estonia är den hela bottenplattan deformerad på ett vis som endast kan ske genom en detonation och det har ingen annan av de som undersökt bogvisiret kommit fram till.
Fokus Estonia säger att bitarna var osorterade, men varje bit har ett präglat nummer och det finns lista i Estoniasamligen över var bitarna satt och jag tror mig även ha sett dokument på när bitarna i samband med polisens förundersökning flyttades från Finland till Sverige.
Om vi ändå antar att bitarna skildes från bogvisiret och stuvades undan i lådor i ett av Sjöhistoriska Museets lager så ingen skulle se de tryckvågsförändrade bitarna är det då inte rätt konstigt att Fokus Estonia för det första vissta var delarna förvarades, för det andra tilläts tillträde till lagret för att undersöka samt fotografera delarna, för det tredje "låna hem" bitarna så de kunde ta dom till Norge och låta en professor i metallurgi undersöka och skära loss provbitar, för det fjärde behålla bitarna tills professorn är klar för en första delrapport och då visa upp bitarna vid en presskonferens på Sjöhistoriska museet och för det femte ett antal månader senare skicka tillbaka bitarna till professorn i Norge så hon kan göra ytterligare analyser?
Detsamma gäller Fokus Estonias undersökning av bogvisiret. Om det är så att man hemlighåller att bottenplattan deformerats på ett vis som endast kan ske genom detonation hur kan det då komma sig att Fokus Estonia tilläts komma in på Musköbasen för att 3D-fotografera visiret och dess bottenplatta med drönare och när de inte riktigt lyckades dokumentera bottenplattan tillräckligt bra tilläts de återkomma med en skylift för en andra fotosession och ytterligare närstudie av bottenplattan?
Jag tror Lars Ångström berättat att de under 2022 dessutom besökt Musköbasen och fotograferat bogvisiret en tredje gång...
Citat:
Det kan vara så att Fokus Estonia väntar på att haverikomissionen ska presentera sina undersökningsfynd först. Kurm verkar ju göra det också.
Kanske det