2022-11-20, 21:57
Moderator
vfs avatar
OT raderat, läs trådstarten INNAN ni svarar/Mod
Citera
2022-11-20, 22:03
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Det var då. Finns väldigt få nu som är villiga att strida för yttrandefrihet, eller frihet överhuvudtaget.

Såg inte att många tog strid för Assange, Snowden m.fl.

Såg inte att många tog strid mot lockdowns. Som helt uppenbart inte handlade om covid. Det var genrep för militärt undantagstillstånd. Du vet, sånt som diktaturer sysslar med. De flesta vill inte ens kännas vid vad det handlade om. Enklare att låtsas inte förstå.

Nästan alla självcensurerar. Ju högre position i samhället desto mer självcensur. Och den dag det går ut uttryckliga order om att sånt här inte får diskuteras, så kommer 90% av folk i väst lyda.

Du kanske missade att Sverige inte införde lockdowns? Det verkar f.ö. som en riktigt dålig strategi att sluta att motarbeta auktoritära och antidemokratiska stater bara för att man har fått för sig att den demokrati man lever i förbereder för att omvandlas till militärdiktatur. När det dessutom bara handlar om villfarelser.

Det finns, tvärtemot vad du säger, många som är villiga att slåss för yttrandefrihet och friheterna som vi åtnjuter tack vare att Sverige är en suverän stat i samarbeten och allianser med andra demokratiska länder. De som inte är villiga att göra det sitter inte sällan här och svamlar om att det vore bättre att leva under Putin eller att den svenska friheten inte är värd att försvara, men ute i den riktiga världen så är befolkningens stöd för den svenska liberala demokratin överväldigande.

Själv tillhör jag de som kommer att försvara Sverige, och jag har ingen som helst respekt för de som i skydd av svenska friheter kastar skit på just dessa friheter, eller som säger sig vara emot att hjälpa andra länder att få åtnjuta dem på samma sätt som vi gör. För det är den kampen som är värd att TS får högre elräkning, och en hel del andra umbäranden därtill.
Citera
2022-11-20, 22:36
Medlem
Finns det något som visar på att ursprungsantagandet är korrekt? Dvs att det hade blivit fred i april om väst hade ställt sig utanför? Ett annat scenario som hade varit minst lika troligt är en rysk ”vinst” men där ryssarna tvingats sitta kvar som ockupationsmakt med blodig gerillakrigföring i Ukraina och terrorattacker mot Ryssland. Miljontals ukrainare skulle flytt permanent till väst för att slippa Putins tyranni.
Kanske skulle vissa ukrainare sett sig förrådda av väst också utan hjälpen och eldats på till extremistiska bombdåd i Europa?
Vad hade det kostat? Att hjälpa Ukraina kanske var det billigaste alternativet.
Citera
2022-11-20, 22:48
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du kanske missade att Sverige inte införde lockdowns? Det verkar f.ö. som en riktigt dålig strategi att sluta att motarbeta auktoritära och antidemokratiska stater bara för att man har fått för sig att den demokrati man lever i förbereder för att omvandlas till militärdiktatur. När det dessutom bara handlar om villfarelser.

Alla länder hade sin egen variant. Sverige fick en "light"-variant på lockdowns. Jobba över Teams. Konstiga regler på krogen. Konstiga köer utanför butiker (tidvis). Konstiga regler om munskydd som bevisligen inte ger något skydd mot virus. Poängen var att man ville se ifall vi var villiga att underkasta oss konstiga regler. Och det var vi.

Alla diktaturer (eller blivande diktaturer i detta fall) använder "det stora hotet utifrån" som verktyg för att få folk att underkasta sig. Receptet kallas "problem-reaction-solution". Man skapar ett problem, väntar på panikreaktion från folket, och erbjuder sedan en lösning.

Medans folk är distraherade så kan man tex smyga igenom en sån här gummiparagraf i grundlagen:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksdagen-beslutar-om-grundlagsandring-spionerilagen-blir-tryckfrihetsbrott

"Villfarelsen" är att Ryssland, eller för den delen covid, skulle varit något reellt hot mot oss.

Ja, vi är på väg mot diktatur. Eller nåt slags eko-fascistiskt övervakningssamhälle. Att någon annan stat fn råkar vara mer "auktoritär" är precis skitsamma. Vi bor inte där, så det är inte vårt problem. Det är deras problem.

Citat:
Det finns, tvärtemot vad du säger, många som är villiga att slåss för yttrandefrihet och friheterna som vi åtnjuter tack vare att Sverige är en suverän stat i samarbeten och allianser med andra demokratiska länder. De som inte är villiga att göra det sitter inte sällan här och svamlar om att det vore bättre att leva under Putin eller att den svenska friheten inte är värd att försvara, men ute i den riktiga världen så är befolkningens stöd för den svenska liberala demokratin överväldigande.

Så du tänker dig att ett framtida hett krig mellan NATO och Ryssland skulle vara en strid om yttrandefrihet?

Citat:
Själv tillhör jag de som kommer att försvara Sverige, och jag har ingen som helst respekt för de som i skydd av svenska friheter kastar skit på just dessa friheter, eller som säger sig vara emot att hjälpa andra länder att få åtnjuta dem på samma sätt som vi gör. För det är den kampen som är värd att TS får högre elräkning, och en hel del andra umbäranden därtill.

Stora ord. Som ej förpliktigar till något alls, eftersom du är anonym. Än så länge sitter du bara här och knackar text precis som jag. Lika god kålsupare skulle jag säga. Bara lite större i käften.
Citera
2022-11-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det går inte att svara på ts då hans uträkningar baserar sig 100% på spekulation. Historiskt så kan sägas att krig kostar massor av pengar men vinnarsidan tjänar alltid enormt ekonomiskt på krig. Tillväxten brukar explodera som ett resultat av krig om marknaden är kapitalistisk. I en planekonomi har det tvärtom visat sig att krig utarmar landet. Det såg vi bland annat under Sovjets krig i Afganistan som sedan kom att leda till upplösningen av hela Sovjetunionen. Medan t.ex. Vietnamkriget var en vitamininjektion för den amerikanska ekonomin, ofta med över 10% årlig tillväxt.

Om krig nu är så bra för ekonomin varför var det främst pga äventyret i Vietnam USA hoppade av guldstandarden. Nu har ju amerikanerna ungefär 100 000 $ i federal skuld per person och det är för att man lekt välfärdsstat och världspolis med lånade pengar. Måhända det skapat tillväxt men till vilket pris?

Britterna betalade nyss av sina skulder från första världskriget så det lönsamma verkar främst vara att låna ut pengar.
Citera
2022-11-20, 23:14
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Oavsett om din uträkning är korrekt eller inte är det bra att Du påvisar hur mycket puttes invasion av Ukraina kostar för oss i det fria EU. Sen tillkommer allt lidande, lemlästande och dödandet.
Vill Du vara snäll och räkna ut värdet, alternativt kostnad för återuppbyggandet, på all demolerad infrastruktur i Ukraina också?

Ja, jag har medvetet hållt mig till det ekonomiska, delvis för att hålla det mindre värdeladdat, och undvika intressanta men svåra frågor som: "hur mycket är ryska liv värt? Har de ett värde, eller är det t om negativt?". "Vad är en ukranisk soldats liv värt?". "Vad är det värt att någon inte flyr?" osv.

I nästa update tar jag med kostnaden för återuppbyggnad också. Den är lite svår, för där finns flera scenarier, ett där Ryssland betalar ett stort krigsskadestånd och det täcker, och ett där de inte gör det. Tack!
Citera
2022-11-20, 23:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Har ingen alternativ beräkning. Men långsiktigt så blir den största kostnaden att EU:s kvarvarande industri flyttar utomlands, när billig energi från Ryssland inte längre finns.

Ingen slump såklart. En del av vår industri kommer flytta till Kina, men en del kommer också flytta till USA. Som en double whammy så blir vi dessutom tvugna att köpa dyr LNG tillbaka. Enligt vad jag såg senast så har USA nyss instiftat lagar för att underlätta just industriflykt från EU så mycket som möjligt.

Bra poäng, har inte addresserat den frågan helt ut. Jag är lite tipsy nu efter några öl i stan, återkommer i veckan som kommer. Har du läsning/länkar om kostnadsuppskattning? Jag skulle kunna tänka mig att tyska facket har tuggat lite på den frågan.
Citera
2022-11-20, 23:19
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Tycker inte det får kosta hur mycket som helst, men man får ju se proportionerna också. Ukraina är ett jättestort land, många många gånger större än Serbien eller Georgien som man jämför med. Då blir konsekvenserna stora också. 16 miljoner på flykt nu, det är inte lite. På verkar förstås bören mycket också.

Ja exakt, man får "befolkningsjustera".
Citera
2022-11-20, 23:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Du måste väl ändå förstå att en omröstning på Flashback knappast är representativ för Sverige. Flashback huserar de mest märkliga åsikter, många av dem delas möjligen av någon tiondels promille av befolkningen. att använda det som en källa är bara märkligt.

Det spelar dessutom mindre roll om det är just Sverige som attackeras. Varje attack på ett demokratiskt land är en indirekt attack mot Sverige. Ju fler länder som kontrolleras av totalitära regimer, desto färre allierade har Sverige i världen. Som ett demokratiskt land måste vi även stå upp för demokratiska värden i andra länder, vi kan inte sitta och naivt tro att Ryssland inte kommer att attackera oss om de ger sig på andra länder.

Det var bara ett tips när du skriver till dina läsare. 80% tror inte på din tes att om vi inte hjälper Ukraina, så blir Sverige attackerat.

Du missar f ö att jag är inte emot att det är fel att hjälpa Ukraina mot Ryssland per se. Jag är snarare skeptisk mot att det är effektivt, om det nu verkligen är demokrati man vill ha. Det finns så många andra demokratiseringsprojekt som är otroligt mycket billigare. Men det blir först meningsfullt att diskutera när varje projekt får tala sin sak, och lägga fram någon form av kostnadskalkyl.
Citera
2022-11-20, 23:29
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Intressant inte minst för att det belyser varför krig är vansinnigt. I synnerhet när det utspelas i tätbefolkade i-länder.
Kostnaden för alla dödade och skadade soldater?
Civila?
Återuppbyggnad av Ukraina?
Minskad tillväxt innebär även ökad arbetslöshet.
Osv osv
Jag har med en dåres envishet sedan dag 1 hävdat att fredsfördrag och diplomati är den enda vägen i Europa Det finns en kostnad för det med men den kan aldrig mäta sig med vad ett krig kostar på alla plan.
Demokrati? Har man öht definierat det i förhållande till fredsfördragen?
Vi har dragits in i en masshysteri utan eftertanke.

Jag håller med dig. Det behövs mer diskussion om vad det kostar, och vad man kan få istället.
Citera
2022-11-21, 00:06
Medlem
X3treams avatar
20000 är inte mycket, hade inte ens orkat skriva trådstartarens inlägg för dessa pengar. Nu måste man ju ha varit mentalt efterbliven om man inte lyckats tjäna pengar under denna situation, bara investerat inom energisektorn.
Citera
2022-11-21, 00:14
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bra poäng, har inte addresserat den frågan helt ut. Jag är lite tipsy nu efter några öl i stan, återkommer i veckan som kommer. Har du läsning/länkar om kostnadsuppskattning? Jag skulle kunna tänka mig att tyska facket har tuggat lite på den frågan.

Har inte sett någon som försökt uppskatta vilka kostnader som industrinedläggning i EU kommer landa på i slutändan. Beror väl lite på hur slutgiltig skilsmässan med Ryssland blir. Men utgår ifrån att det rör sig om hårresande siffror. Återkommer om jag hittar något konkret.

Kom en nyhet för nån månad sen om att tyska kemijätten BASF redan beslutat sig för att flytta en del av sin verksamhet till Kina, till följd av energikrisen:
https://www.reuters.com/markets/europe/basf-says-european-operations-need-be-cut-size-permanently-2022-10-26/

Investeringen i Kina blir 10 miljarder euro till att börja med, med motsvarande neddragning på hemmaplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in