2022-11-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Visst är Rysk teknologi undermålig den från väst, och kanske allra mest gällande elektronik.

Men det du påstår om ryska rymdprogrammet är grovt felaktigt.

Det har skett 65st bemannade rymdfärder med ryska Soyuz raketer till internationella rymdstationen.
Majoritet av dessa har haft minst en amerikansk astronaut med ombord.
Under åren mellan att Rymdfärjan pensionerats och SpaceX börjat flyga med CrewDragon så var ryska Sojuz ända sättet att skicka amerikanska astronauter till ISS.
Jo, Jag skulle tillagt att det var under byggfasen som jag menade på. Så visst missade jag detta i min aggression över detta jävla lögnande från herren i fråga. Under byggfasen var mitt inlägg riktat till, och i denna samt återstående uppgraderingar står den ryska tekniken i huvudsak om saker som bytts ut pågrund utav funktionsfel. Sådant är det

Edit - Så att överhuvudtaget kläcka ur sig att Ryssland står för någon del av viktig rymdutveckling sedan 80-talet är att skönmåla verkligheten med en rysk flagga av falsk historia. Fan, inte ens sina Buran kunde de få att fungera, trots att de var mer eller mindre stulna kopior på amerikanska färjor
Senast redigerad av OnceUponACreek 2022-11-20 kl. 21:32.
Citera
2022-11-20, 21:29
Medlem
Det är väl det sista övertaget som Ryssland på ståt sig ha över andra länder - experter inom tynglöshet

till man kommer upp i deras kärror
Citera
2022-11-20, 21:30
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Varför har då inte det olja & gas rika Ryssland klarat av att ge sina medborgare samma grundförutsättningar att skapa sina egna liv, när nu lilla Sverige kan?
Vart har all pengar gått?
Det är bara de senaste decennierna som man har gjort stora pengar på gas och olja. Mycket ägs av oligarkerna, som Jeltsin sålde ut statens till gångar till. Putin jobbar med att försöka få tillbaka dessa tillgångar till staten. Ryssland var till för inte så länge sedan ett fattigt bondesamhälle, och Ryssland är kolossalt stort. Det tar tid att få landet på fötter, att bygga vägar, skolor sjukhus, bostäder till alla i detta enorma land. Under främst Sovjettiden men även idag har man ansett sig behöva kapprusta med USA, något som man egentligen inte har råd med. De pengarna kunde istället ha använts till att skapa välstånd.
Sverige är ett litet land med en liten befolkning. Vi har demokratiska traditioner, vi är välutbildade och med en gedigen industriell bakgrund sen 1800-talet.
Citera
2022-11-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
"Ryssar är ryggradslösa och har ingen framtidstro". En grov generalisering. Vad bygger du den tesen på? Om du tror att Sovjettiden har skapat ett folk av ryggradslösa mesar får du nog tänka om. Ryssar är överlevare, de har både fått slita med kroppen och använda huvudet för att klara sig genom de hårda tiderna. Jämför med oss svenskar som har levt i världens tryggaste land, med allt ordnat från vaggan till graven av "farbror staten".
Jag har skrivit det tidigare, men ryssar på landsbygden- vilket är det flesta av dem- skiter fullständigt i politik och vem som för närvarande är diktator. De bryr sig endast om att dagligen få rovor och vodka på bordet. Varje dag.

Vodkan är viktigare än maten och de för vodka avsedda 15 centilitersglasen står alltid framme, även på arbetsplatserna.
Ni jävla drömmare tror att ryssarna har det som i väst, ingenting kan vara mer fel!
Det finns ju ta mig fan inte ens vägar i landet! (jodå, jag har tillbringat en stor del av mitt yrkesverksamma liv där och har förbannat bra koll på hur det fungerar i praktiken)
Citera
2022-11-20, 21:32
Medlem
Väldigt lätt att attackera Kreml /Moskva idag - just nu med 10.000 man - avsätta maffia och införa demokrati...¨

Sitta och hota hela världen med atomkrig - som en jävla arab!
Citera
2022-11-20, 21:33
Medlem
Citat:
Det är bara de senaste decennierna som man har gjort stora pengar på gas och olja. Mycket ägs av oligarkerna, som Jeltsin sålde ut statens till gångar till. Putin jobbar med att försöka få tillbaka dessa tillgångar till staten. Ryssland var till för inte så länge sedan ett fattigt bondesamhälle, och Ryssland är kolossalt stort. Det tar tid att få landet på fötter, att bygga vägar, skolor sjukhus, bostäder till alla i detta enorma land. Under främst Sovjettiden men även idag har man ansett sig behöva kapprusta med USA, något som man egentligen inte har råd med. De pengarna kunde istället ha använts till att skapa välstånd.
Sverige är ett litet land med en liten befolkning. Vi har demokratiska traditioner, vi är välutbildade och med en gedigen industriell bakgrund sen 1800-talet.
Det där var önskedrömmar och lögner från början till slut!
Citera
2022-11-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Dom som är intelligenta och inte hatfulla propagandister, lyssnar väl till vad båda sidor säger och jämför det med varandra. Hatfulla propagandister, vill bara att deras egen syn ska komma fram. För de saknar både intellekt och känslor. Allt drivs av att försvara den åsikt man själv blivit itutad ur en nationalistisk syn på sig själv som ofelbar.
Man inbillar sig att man vet något, för att någon annan har sagt vad man ska tycka och rapar upp det som en papegoja.
Därmed, lika intelligent som den.

Självfallet lyssnar jag i denna konflikt inte på Stor-Ryssars historieskrivning. Men jag tyckte Nord-Irland var en bättre jämförelse. Men att inte lyssna på Stor-Ryssars är för mig en precis lika självklar sak. Jag försöker leva som jag lär även i denna konflikt och litar faktiskt allra mest på en nationalistisk Ukrainare i sin rapportering om kriget. Han tål sanningen och försöker rapportera ut den. Sådana människor som han finns inte många av på vår jord. Hans hjärtas ligger dock hos det ukrainska folket och just det har jag inte något som helst problem med.

Du har inte rätt i beskrivningen av mig.

Sedan tycker jag personligen att tillhör man ett folk som ligger i väpnad konflikt med ett annat så är det väl inte så märkvärdigt hemskt att känslorna far iväg?

Men däremot kan man faktiskt begära lite mer av folk som står utanför. (Jag kominternbarn och den andre en finlandsvensk i Sverige som lever bland svenska "nationalister"/nazist-Natovurmare.)
Citera
2022-11-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Väldigt lätt att attackera Kreml /Moskva idag - just nu med 10.000 man - avsätta maffia och införa demokrati...¨

Sitta och hota hela världen med atomkrig - som en jävla arab!

Bara tanken att en ledare eller hans underhuggare nämner ordet atomkrig - gör att man reflexivt vill bli av med sån ledare..

Moskva/Kreml hotar med atomkrig - action - gissa vad reaktion blir - ? 20 minuter innan
Senast redigerad av Whistlehead 2022-11-20 kl. 21:41.
Citera
2022-11-20, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det där var önskedrömmar och lögner från början till slut!

Nog finns det någon sanning i detta. I inledningen av kriget så ondgjorde sig ju svenska och amerikanska politiker över hur mycket av exportinkomsterna får råvaror som hamnade just i ryska stastskassan! Just detta tyckte de ju var det värsta!

På något sätt bekräftade ju det att din "motståndare" faktiskt har rätt. Mycket pengar hamnar i statskassan och Putin är inte en så dålig ledare.

När sanningen kommer från fienden blir den bekräftad på ett bra och tillförlitligt sätt. :-)
Citera
2022-11-20, 21:40
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:

Sluta inbilla dig. Det är är helt omöjligt för ryssar att bygga någor hållbart. Bara som exempel, bilindustrin.
Lada, Vaz och Zil.
Fan, Tyskland och Sverige har byggt bättre bilar på 60-talet än vad de slarviga bögjävlarna lyckats med till dags dato.
Citera
2022-11-20, 21:52
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Så kortfattat - Trots alla intäkter så har man misslyckats kapitalt.
Den trenden fortsätter i Ukraina och mycket, mycket längre än så...
Citera
2022-11-20, 21:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Lite fyrverkeri över Ukraina.

https://twitter.com/LogKa11/status/1594389501216186374
Vet du var detta är inspelat någonstans?

Notera att det även kommer någon projektil farande mot positionerna innan omgång två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in